Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Paramount Home Entertainment Sweden AB
Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg (vid majoriteten av avsnitten)
Eric - Stephen Collins Annie - Catherine Hicks
Mary - Jessica Biel Lucy - Beverley Mitchell
Matt - Barry Watson Simon - David Gallagher
Ruthie - Mackenzie Rosman Happy - Happy

I dagens läge när konkurrensen bland TV-tittare - särskilt i USA - är skyhög och de flesta TV-bolag älskar att lägga ner TV-serier så fort som tittarsiffrorna sjunker minsta lilla; så börjar det bli sällsynt med långvariga serier. Men det finns undantag. Den familjedramaserie som gått längst tid i världen hittills heter Sjunde himlen, och hade premiär hösten 1996. Egentligen skulle serien officiellt ha lagts ner efter dess tionde säsong till sommaren 2006, men i sista sekunden valde TV-bolagen CW att förlänga kontraktet med ytterligare en säsong - därmed är säsong 11 nu under inspelning, vilket troligen kommer att bli seriens sista. Under hösten 2004 och våren 2005 släpptes de två första säsongerna av serien på DVD i USA, men det har dröjt fram tills nu innan den släppts i Skandinavien. Men nu har det alltså äntligen skett - i september 2006 kom äntligen säsong 1 på svensk DVD. Säsong 2 var även utannonserad till samma datum, men verkar ha blivit uppskjuten eller kanske helt inställd, då Paramounts pressmaterial är enda stället numera där den boxen nämns. I väntan på den säsongen, kan det dock passa att recensera denna säsong 1-box. Bakom serien står huvudsakligen Brenda Hampton, men serien produceras av den numera avlidna legendariska TV-producenten Aaron Spellings produktionsbolag Spelling Television, och Aaron var själv exekutiv producent för serien fram tills hans bortgång (vilket innebär säsong 1 - 10). I centrum för serien står familjen Camden med sina sju familjemedlemmar (därav titeln), som bor i ett hus i det lilla samhället Glen Oak i Kalifornien. Pappa Eric är präst i byns kyrka, och är fullt upptagen med sina allehanda sysslor. Han är gift med Annie, som är hemmafru, och tillsammans har de fem barn; äldsta sonen Matt, yngre sonen Simon, 14-åriga dottern Mary, 12-åriga Lucy och den yngsta medlemmen, unga Ruthie. Serien handlar om deras relationer, problem och vardag; och egentligen finns ingen övergripande handling (s.k. story-arc).

Det verkar finnas lika många åsikter om den här serien som det finns människor på jorden - många älskar serien, och lika många hatar den. Och det förstår jag, ärligt talat. Seriens brister är nämligen uppenbara. Eftersom serien är gjord som en ren familjeserie, som ska kunna ses av alla, blir den ganska menlös. Producenterna och manusförfattarna vågar helt enkelt inte ta tag i konflikter på allvar, just för att inte stöta sig med någon. Det faktum att även barn ska kunna se serien gör också att många problem som tas upp känns kraftigt förenklade, och blir därför inte realistiska. Serien hade onekligen tjänat på att inte satsa fullt lika mycket på alla åldersgrupper - om man glömde bort barn, så hade det funnits en betydligt större chans att kunna få till en serie som fungerar bra för alla andra (ungdomar och vuxna i olika åldrar). Periodvis blir också allting lite för sockersött, och även lite för religiöst för min smak. Det finns nästan inga övergripande storylines, utan de flesta avsnitt är väldigt fristående - hur allvarliga problem någon än har, så är alltså chansen mycket stor att allt löser sig på 42 minuter... Det händer heller inte så mycket, utan här ligger tyngdpunkten på vardagliga problem - det här är så långt ifrån Glamour och andra såpoperor som man överhuvudtaget kan komma. Men serien har också sina poänger, så jag har full förståelse även för dem som älskar den. Det är helt enkelt en välgjord och trevlig serie - gjord med stort hjärta och mycket charm. De flesta storylines är genomarbetade, om än förenklade, och det blir ofta både småroligt och intressant. Serien är välgjord, och de flesta av skådespelarna spelar bra. Mest imponerad är jag över Jessica Biel och Beverley Mitchell, som båda två gör mycket trovärdiga och imponerande rolltolkningar som Mary och Lucy. Ärligt talat är det de två föräldrarna som gör det svagaste intrycket bland ensemblen - Stephen Collins och Catherine Hicks spelar visserligen båda fullt godkänd, men ger ett lite blekt och menlöst intryck, och utmärker sig inte nämnvärt. Mitt intryck av serien blir därför väldigt kluvet. Det är å ena sidan en trevlig och sevärd avkoppling, men är å andra sidan lite menlöst, sockersött och känns inte realistiskt med sina alltför enkla problem. Av de problem undertecknad upplevt genom åren, har det trots allt varit ett fåtal som kunnat lösas på 42 minuter... Helhetsintrycket blir dock trots allt ganska positivt. Trots de många bristerna, så blir serien trots allt fängslande och intressant, och jag ser fram emot nya avsnitt av den. Därför stannar betyget på en femma, även fast jag önskar att jag kunde ge den lite högre. Men kanske till nästa säsong - jag har bara sett ett fåtal avsnitt av serien på TV, och hoppas därför att säsong 2 släpps snart. Då åsikterna om serien går isär så kraftigt, kan jag dock inte rekommendera att man köper säsong 1-boxen i blindo. Har du möjlighet, är det därför en bra idé om du kan se ett eller ett par avsnitt på TV (visas i Sverige numera på Kanal 5), för att se vad du tycker. Har du inte den möjligheten, så rådfråga dig själv om du tycker om serier som får menlösa och förenklade intryck, och kan njuta av serier trots att allting blir väldigt sockersött och inte blir alltför trovärdigt. Kan du svara ja på de frågorna med gott samvete, så uppskattar du förmodligen också Sjunde himlen.

Det växande problemet med utbytt musik på DVD-releaser gentemot TV-sändningar verkar tyvärr märkas av även här. Omslaget anger att viss musik bytts ut eller tagits bort, men tyvärr har jag inte ett sådant hästminne att jag kommer ihåg musik från de ganska fåtal avsnitt jag sett på TV. Därför kan jag inte avgöra i hur hög utsträckning det skett, men ledmotivet är i alla fall intakt. På fodralet till skiva 3 och 4 anges att viss musik tagits bort, och på fodralet till disc 5 och 6 anges att viss musik bytts ut - något sådant meddelande står inte på de två första skivorna. Det gör att jag får intrycket att det förmodligen bara är i mindre utsträckning som musiken bytts ut. Därför tycker jag att man trots allt får vara ganska nöjd - om inte all musik bytts ut, så verkar det ju uppenbart att CBS/Paramount i alla fall ansträngt sig för att licensiera musiken som förekommer. Det här är dock heller inte en sådan serie där musiken spelar någon större roll, varför det här inte är något gigantiskt problem.

DVD-boxen består av ett papphölje bestående av tre stycken slimcase-fodral (hälften så tjocka som vanliga DVD-fodral), med två skivor i varje fodral. Det är en smart och praktisk lösning, och tar upp liten plats i bokhyllan - något som är guld värt för exempelvis undertecknad, som redan har överfulla hyllor... På baksidan av de tre slimcase-fodralen finns avsnittstitlar och korta resuméer för alla avsnitten, liksom datum för när avsnitten första gången visades i USA. Det är trevligt och bra, även om resuméerna tyvärr bara står på engelska. Papphöljet innehåller framsida och tekniska specifikationer på engelska, samt beskrivningar på både svenska, norska, danska och finska. Bilden är i 4:3 i fullskärm, vilket är originalformatet som serien spelats in i. Ljudet finns på engelska och franska i stereo, samt på spanska och italienska i mono. Bild och ljud håller godkänd klass, men utmärker sig inte nämnvärt. Textning finns på de fyra skandinaviska språken, samt engelska, franska, spanska, italienska och holländska. Det finns både vanlig engelsk text samt engelska för hörselskadade, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade på något annat språk (exempelvis svenska). Texten är lättläst och lagom stor, och den svenska översättningen håller relativt hög klass. Varje skiva inleds med CBS-logga (som tyvärr inte går att hoppa förbi), följt av språkval och varningstexter. Därefter kommer vi direkt till menyn, som är på engelska. Paramount ska dock ha en eloge för att de fortfarande satsar på användarvänliga DVD-utgåvor, och inte håller på med anti-piratpropaganda och andra irriterande påfund som vissa distributörer verkar älska - det faktum att sådana idéer hellre förstör för ärliga tittare än stoppar pirater, och snarare kan få helt motsatt effekt än den avsedda, verkar alltför många ha glömt bort i dagens läge... Tyvärr finns inget extramaterial, vilket är lite tråkigt. De amerikanska DVD-boxarna till någon av säsongerna har dock heller inte haft något sådant, så vi går åtminstone inte miste om någonting här.

Recensionen skriven: 9 januari 2007
Senast uppdaterad: 9 januari 2007

Recensionen har lästs 5938 gånger av 3053 personer, sedan den 5 december 2007