Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
President Allison Taylor - Cherry Jones President Noah Daniels - Powers Boothe
Roger Taylor - Eric Lively Samantha Roth - Carly Pope
General Juma - Tony Todd Henry Taylor - Colm Feore
Ethan Kanin - Bob Gunton Willie - Siyabulela Ramba
Tom Lennox - Peter MacNicol Jonas Hodges - Jon Voight
Frank Trammell - Gil Bellows Chris Whitley - Kris Lemche

Succéserien 24 började sändas 2001, och blev snabbt framgångsrik med sitt annorlunda realtidskoncept - alla avsnitt utspelas i realtid under en timme, vilket även innebär att man inte får se vad som händer under de dryga 15 minuter i varje timme som det visas reklam (då avsnitten i praktiken räcker ca 42 - 43 minuter). 2008 tog konceptet ett steg vidare, genom en långfilm som för en gångs skull inte utspelas under en timme. Filmen 24: Redemption utspelas mellan den sjätte och sjunde säsongen av serien, och visades nyligen på TV400 i Sverige. Ungefär samtidigt har den också släppts på DVD. Fortfarande handlar det om realtid, vilket här innebär två timmar (vilket också var den amerikanska speltiden med reklamen inberäknad). Handlingen utspelas mellan 15:00 och 17:00, men vilket datum det gäller får vi inte veta. Jack Bauer befinner sig numera i det fiktiva afrikanska landet Sangala, och hjälper där sin vän Carl Benton med hans arbete med föräldralösa barn. USA:s regering vill ställa honom inför rätte efter allt som han ställt till med, och därför gömmer sig Jack undan USA samtidigt som han försöker att utföra gott. Problemet är bara att detta afrikanska land just nu håller på att drabbas av en militärkupp, där en galen krigsherre vill ta makten över landet med hjälp av tvångsrekryterade barnsoldater. Fler och fler barn drabbas av krigsherrens planer, och tvingas bli soldater och lära sig att mörda folk. Samtidigt i USA håller ett maktskifte på att ske, då USA håller på att få sin första kvinnliga president, som ska börja på tjänsten om bara ett par timmar. Den gamla presidenten får nys om vad som händer i Afrika, men är tveksam inför att hjälpa till.

Jag blev mycket imponerad av TV-serien 24 när den först började, som var både spännande och originell med ett annorlunda koncept, som fungerade förvånansvärt väl. Dock tror jag knappast att jag är den enda som tyckt att serien sjunkit i kvalitet på senare år, och att de senaste säsongerna inte alls varit lika bra som de första. Länge tyckte jag att serien redan borde ha lagts ner. Men jag blev positivt överraskad av 24: Redemption, som faktiskt var en lyckad film. Grundstoryn är intressant, och filmen har blivit riktigt spännande. Det är trevligt att återse Jack Bauer, och den nya kvinnliga presidenten kan tänkas bli intressant i nästa säsong av serien - det är i alla fall lovande det lilla vi hinner se av henne här. De övriga rollfigurerna hinner tyvärr inte etableras särskilt mycket, och även om exempelvis Carl Benton är intressant, så förblir han relativt endimensionell. För att inte tala om krigsherren Juma, som blivit en typisk "galen skurk" och så endimensionell som det överhuvudtaget är möjligt. Ett annat problem med filmen är att det är lite svårt att komma in i handlingen, då den utspelas så långt efter de tidigare säsongerna. I synnerhet om man, i likhet med undertecknad, inte sett säsong 6 av 24 sedan den gick på TV för ganska länge sedan så är det svårt att få någon riktig inblick över situationen. Det hade underlättat med en resumé av vad som hänt under seriens sjätte säsong, och vad som hänt sedan dess. Flera gånger satt jag och irriterade mig över att jag inte alls mindes hur säsong 6 slutade, och så borde det inte behöva bli med en film. Ett annat problem är att filmen helt enkelt blivit lite för kort, och därför har allting blivit lite förenklad och nedkortat. Orealistiskt mycket hinner hända under "reklampauserna", och för den här handlingen hade det behövt göras en något längre film. Den faktiska speltiden stannar på 1 timme 24 minuter, och det är helt enkelt i minsta laget. Det är förvisso svårt att göra så mycket åt, i och med realtidskonceptet och den tvåtimmarsperiod som TV-filmen utspelas under. Men att en två timmars film stannar på bara 84 minuter är för lite, och det vore smartare om TV-bolaget hade gått med på att visa lite mindre reklam under filmen, för att åtminstone få med en och en halv timmes aktiv handling. Ett annat problem är att filmen inte riktigt känns som 24, i och med att det enbart är Jack Bauer som återses från TV-serien. De flesta rollfigurer vi har lärt känna från serien, inte minst Chloe O'Brian som alltid varit en av mina favoritkaraktärer från serien, lyser helt med sin frånvaro. Filmen lider även av vissa logiska luckor, även om det inte är fullt lika illa som flera av säsongerna av 24. Skådespelarinsatserna är dock utmärkta, och Kiefer Sutherland gör fortfarande en mycket bra insats som Jack Bauer. Dessutom är det roligt att se den alltid lika lysande skådespelerskan Carly Pope (mest känd från TV-serien Popular) som den nya presidentens son Rogers flickvän Samantha. Det är en intressant rollfigur, och jag hoppas att vi får se henne även i säsong 7 av TV-serien. Sammanfattningsvis är 24: Redemption en ganska bra film, som hade kunnat bli bättre. Den är spännande och väl värd att se, men samtidigt skulle jag inte vilja se om den. Som inledning till seriens sjätte säsong fungerar den dock riktigt väl, och den gjorde åtminstone att jag blev intresserad av att se den sjunde säsongen av serien. Kanske är 24:s storhetstid inte över än...

Recensionen skriven: 13 februari 2009
Senast uppdaterad: 13 februari 2009

Recensionen har lästs 4123 gånger av 2290 personer, sedan den 13 februari 2009