Maximilian - Daniel Brühl Martha Sullivan - Robin Wright Penn
Tommy Brue - Willem Dafoe Dieter Mohr - Rainer Bock
Dr. Faisal Abdullah - Homayoun Ershadi Jamal Abdullah - Mehdi Dehbi
Leyla - Derya Alabora Melik - Tamer Yigit
Michael Axelrod - Herbert Grönemeyer Niki - Vicky Krieps
Rasheed - Kostja Ullmann Amiralen/Erhardt - Martin Wuttke

En illa medtagen flykting tar sig ibland i Hamburg, hälften rysk och hälften tjejensk. Människorättsadvokaten Annabel hjälper honom, då hans ryska pappa efterlämnat en förmögenhet i en tysk bank. Den tyska underrättelsetjänsten misstänker genast att han är en terrorist, och det faktum att han också erkänt terrordåd vid "förhör" av den ryska polisen gör att de inte tycker att det behövs mer bevis än så. Den inofficiella Antiterrorenhetens chef Günther Bachmann känner sig dock inte riktigt lika säker på den saken...

Jag har tyvärr inte läst John le Carrés roman, eller för den skull någon av hans romaner. Men de alla filmatiseringar som bygger på hans böcker varit mer eller mindre bra är det väl ett rimligt antagande att John le Carré bör vara en talangfull författare. Att döma av filmversionen är A Most Wanted Man inget undantag, utan är en riktigt bra och underhållande film.

Storyn är intressant och jag uppskattar att det blivit en ovanligt nyanserad historia - här finns många gråskalor och nästan ingen eller inget är helt svart eller vitt. Det är en trevlig omväxling efter att spionthrillers vanligtvis brukar vara ganska svartvita. Resultatet är en engagerande och fascinerande film, som håller intresset vid liv hela tiden. Det här en realistisk och mörk film, helt befriad från glättighet och sentimentalitet, och som närmast kan beskrivas som deprimerande. Manuset är intelligent och genomarbetat, och det är invecklat utan att bli för komplicerat.

Det är också en mycket lågmäld film, där man får dra sina egna slutsatser och aldrig blir skrivna på näsan. Det uppskattar jag, och här finns ingen som helst övertydlighet. Det finns heller inga som helst actionsekvenser eller biljakter, utan det rör sig huvudsakligen om ett drama. Här finns en viss mild spänning, men det är tveksamt om det verkligen kan klassas som en thriller. Det är snarare ett drama med en viss inbyggd spänning, men utan att någonsin fokusera på just spänningen. Därmed lär filmen inte uppskattas av alla, och filmen är mer avskalad än exempelvis Tinker Tailor Soldier Spy; som den dock i övrigt ändå har en del likheter med.

Ibland kan A Most Wanted Man upplevas något seg, då det inte alltid finns något riktigt driv i historien och det därför berättas relativt långsamt. Flera av rollfigurerna har också blivit mer eller mindre endimensionella, och det är egentligen främst Günther som hinner få ett ordentligt djup. Iblad blir det också onödigt invecklat med ett stort persongalleri, som förmodligen fungerade bättre i bokform än på film - i synnerhet som flera av rollfigurerna hinner få så litet utrymme att man inte ens kommer ihåg dem i efterhand. Slutet lämnar också en del övrigt att önska, och att påstå att det upplevs abrupt är en kraftig underdrift. Visst förstår jag tanken, men här har det ändå gått lite för långt.

Det känns också lite märkligt att i stort sett alla i filmen talar engelska, med mer eller mindre påtaglig tysk brytning; oftast mindre. Därmed uppstår vissa trovärdighetsproblem, och vid en film som så tydligt utspelas i Tyskland känns det fel att alla talar engelska. En del scener som berör amerikaner eller dylikt bör givetvis vara på engelska, men merparten av scenerna borde nog logiskt sett vara på tyska. Men det här är väl tyvärr ett nödvändigt ont om man vill göra filmer som fungerar bra även i engelskspråkiga länder, där de flesta inte tycker om att läsa textremsor, så det är inte alls otroligt att regissören kan ha blivit "överkörd" på den punkten.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk tillsammans med en grådassig och mörk stil som passar utmärkt till handlingen. Skådespelarinsatserna är också mycket bra. Den nyligen bortgångne Philip Seymour Hoffman har inte tillhört någon av mina favoriter, men gör ett utmärkt jobb i den här filmen och spelar starkt och trovärdigt i en ovanligt avskalad och lågmäld roll som Günther. Rachel McAdams är också mycket bra som advokaten Annabel Richter, och Robin Wright gör allt som går av en begränsad rollfigur som amerikanska Martha. Grigoriy Dobrygin är helt okej som Issa, medan Nina Hoss och Willem Dafoe är riktigt bra.

A Most Wanted Man har onekligen sina brister, däribland en upplösning som inte fungerar lika bra som resten av filmen och en del lite för anonyma rollfigurer. Men överlag är det ändå en riktigt bra och välgjord film, som är fängslande och intressant hela tiden. Jag uppskattar också den lågmälda och intelligenta stilen där man hela tiden måste tänka själv och aldrig får något serverat på silverfat; även fast det kanske går aningen för långt åt andra hållet vid ett par tillfällen. Visst hade det kunnat bli bättre, men det här är ändå en film väl värd att se för de allra flesta. I sina bästa stunder förtjänar filmen en svag åtta i betyg, men i slutändan känner jag att jag inte med gott samvete kan ge den mer än en stark sjua. Men det är ju inte fy skam det heller, och tycker man om Tinker Tailor Soldier Spy lär man säkerligen uppskatta denna också. Men förvänta er ingen James Bond-kopia, för det här är så långt ifrån den sortens övertydliga action som man överhuvudtaget kan komma...

Jag har tyvärr inte fått tillgång till DVD- eller Blu-Ray-utgåvan, och kan därför inte uttala mig om dessa eller om eventuellt extramaterial.

Recensionen skriven: 15 januari 2015
Senast uppdaterad: 15 januari 2015