Kortfattade recensioner

Sophie - Frankie Corio Calum - Paul Mescal
Belinda - Sally Messham Michael - Brooklyn Toulson
Olly - Spike Fearn Laura - Ruby Thompson
Toby - Harry Perdios Jane - Kayleigh Coleman
Scott - Ethan James Smith Alex - Kieran Burton
Sophie som vuxen - Celia Rowlson-Hall Vuxna Sophies fru - Sarah Makharine

11-åriga Sophie reser på semester till Turkiet med sin pappa Calum - någon hon inte träffat särskilt ofta sedan han och Sophies mamma skiljdes, och att han bor i London medan hon bor i Skottland gör förstås inte saken lättare. Calum är deprimerad och dricker kanske lite för mycket, men gör sitt bästa för att dölja det; och Sophie märker heller inte av mycket av det. 20 år senare försöker en fullvuxen Sophie att genom de videor de filmade under semestern förstå vad som egentligen hände.

Det låter kanske inte så märkvärdigt, och i fel händer hade det här nog blivit outhärdligt - men Charlotte Wells delvis självbiografiska debutfilm är en väldigt lyckad och bra film. Det är ett lågmält och berörande drama, där det för all del egentligen inte händer så mycket men som ändå engagerar och berör med enkla medel. Det är vemodigt och lite sorgligt, men samtidigt ändå underhållande, småroligt och mysigt. Här finns mycket att hämta, och jag uppskattar den ovanligt lyckade stämningen och den trovärdiga dialogen.

Aftersun är en mycket lågmäld och avskalad film, som inte visar några stora känslor eller säger mycket med ord utan där man får läsa mellan raderna för att lista ut det mesta. Jag uppskattar att vi för en gångs skull får slippa övertydliga och översentimentala filmer, och här finns inte en enda övertydlig scen utan allt är minimalistiskt och öppet för egna tolkningar. Samtidigt är det ingen kryptisk eller svårförståelig film, utan det mesta förstår man utan tvekan. Men jag hade ändå gärna velat veta ännu mer, för när eftertexterna börjar rulla kvarstår flertalet frågor om exempelvis Calum och hans liv; eller vad som hänt efter den aktuella semestern. Vi kan gissa oss till en del, men kan inte veta något med någon form av visshet då filmen helt enkelt inte presenterar några givna svar. På sätt och vis är det bra, men jag hade ändå gärna velat veta lite mer. Jag hade också gärna velat se lite mer av den vuxna Sophie, som vi nu bara får några få snabba blickar med.

På gott och ont är det här en ganska stillsam och händelsefattig film. Det rör sig om vardagshändelser, och här finns inga stora utsvävningar eller ovanligt dramatiska händelser - utan vi får helt enkelt följa en helt vanlig semester, där de yttre händelserna är begränsade men där man ändå kan ana mycket djup genom att läsa mellan raderna och tolka dialog och ansiktsuttryck. Så på sätt och vis händer mycket, men ändå ingenting alls. Tycker man om mer fartfyllda filmer kommer man förmodligen finna Aftersun olidligt tråkig, för här finns det som sagt inga stora utspel eller stora dramatiska händelser; och man måste vara observant och lägga märke till subtila detaljer för att finna det djup som faktiskt finns. Så målgruppen är något begränsad, men tycker man om den här sortens lågmälda dramer får man verkligen sitt lystmäte.

Aftersun är en mycket bra och välgjord film, med ett snyggt foto och utmärkta skådespelare - Paul Mescal är utmärkt som Calum, och hans Oscarsnominering var välförtjänt; och debuterande Frankie Corio är fantastisk i en svår roll som Sophie. Det är underhållande, gripande och lågmält, och både sorgligt, tänkvärt och småroligt; ibland till och med på samma gång. Det är mycket djupsint och avskalat, och bara man är på rätt humör och kan läsa mellan raderna finns här mycket att hämta. Visst är filmen ibland aningen för lågmäld, och ibland hade jag velat veta lite mer - men samtidigt är det skönt att slippa sådan övertydlighet som nästan alla andra filmer lider av, och jag uppskattar den utmärkta stämningen och avskalade stilen där inte så mycket behöver sägas med ord. Kort sagt är Aftersun inget som kommer att passa alla, men tycker man om långsamma lågmälda dramer är det ett mycket bra val och en väldigt lyckad film. Därför kan jag inte med gott samvete ge den annat än en hyfsat stabil åtta i betyg, och det är en mycket sevärd och minnesvärd film.

Recensionen skriven: 8 juni 2023

Recensionen har lästs 880 gånger av 523 personer, sedan den 8 juni 2023