Megan Krizmanich Jake Tusing
Mitch Reinholt Jennifer Lucht
Jennifer Sheopherd Ali Wikalinska
Geoff Haase

Mitch Reinholt & Hannah Bailey
© A&E IndieFilms

Under lång tid har det varit vanligt förekommande med ungdomsfilmer om livet på i synnerhet amerikanska gymnasieskolor. Det första riktigt framgångsrika exemplet var John Hughes The Breakfast Club från 1985. Men trots mängder av efterapningar kan man inte förneka att alla exempel har rört sig om påhittade filmer. Det har den Oscarsnominerade dokumentärfilmaren Nanette Burstein tagit tillvara på, och har genom American Teen gjort en dokumentärversion av just dessa skoldramer. Filmen blev kritikerrosad och framgångsrik på en mängd filmfestivaler runt om i världen, och vann även pris på den prestigefyllda Sundance Film Festival, vilket ledde till att filmen kunnat släppas genom andra sammanhang än filmfestivaler. I USA har den visats på bio, men i Sverige släpps den direkt på DVD. Filmen utspelas i den lilla staden Warsaw (som trots namnet inte har något med polska Warsawa att göra) i den amerikanska delstaten Indiana. I den kommunala gymnasieskolan Warsaw Community High School får vi lära känna fem av eleverna. Outsidern Hannah Bailey är vacker och intelligent, men känner sig utanför på gymnasiet och vill helst av allt bli filmregissör i Kalifornien. "Sportfånen" Colin Clemens är en framgångsrik basketspelare i skolans basketlag, och känner sig nu pressad av att prestera så bra som möjligt för att kunna bli aktuell för stidendium till universitet. Megan Krizmanich är skolans populäraste tjej och perfekta "prinsessa", är manipulativ men har det inte så lätt som alla tror. Jake Tusing är en TV-spelsintresserad "nörd", och är både blyg och har dåligt självförtroende. Det försvårar hans innersta önskan; att hitta en flickvän. Mitch Reinholt är en attraktiv sportfåne i samma basketlag som Colin, men riskerar sin sociala status när han mot sina vänners inrådan inleder ett förhållande med Hannah.

Att göra en dokumentärfilmsversion av typiska ungdomsdramer är onekligen ett nytt begrepp, och därmed har American Teen blivit både originell och intressant. Filmen är upplagd som en slags dramadokumentär - allting är dokumentärt och äkta, men förutom en del intervjuer är det mesta filmat som om det vore en spelfilm. Det ser helt enkelt ut som en spelfilm, fast det är inga skådespelare och det varvas med intervjuer där de medverkade tittar direkt in i kameran. Lite grann i samma stil som realityserier på TV, med andra ord. Det är ett smart drag, som fungerar förvånansvärt väl. Allting känns autentiskt och äkta, men samtidigt får man inte den där tråkiga dokumentära känslan som de flesta dokumentärfilmer lider av. Ibland börjar man undra hur det kan komma sig att filmarna verkligen råkar vara på plats när allting händer, och enstaka partier känns något tillrättalagda - exempelvis verkar det inte särskilt smart att vandalisera någons hus medan kameramän filmar. Men då de inblandade har förklarat detta i intervjuer, så ifrågasätter jag ändå inte att det faktiskt är legitimt. Visserligen kan dokumentärfilmer alltid vändas och vridas på ett subjektivt sätt, men det här känns ändå förvånansvärt autentiskt och jag tror ärligt talat inte att någonting har konstruerats för filmen. Vi får lära känna de flesta av de inblandade personerna ganska väl, och filmen har blivit både engagerande, smårolig och gripande. Att lyckas med allt detta vid en dokumentärfilm är ett imponerande drag, och jag har aldrig förut känt på samma sätt av en dokumentär. En del företeelser är utan tvekan amerikanska och är inte helt relevanta i Sverige, men det mesta kan trots allt hända i vilket land som helst. Man kan heller inte förneka att filmen på ett skickligt sätt har lyckats att fånga vanliga gymnasieelever och ett normalt beteende på gymnasiet, och därför är det lätt att känna igen sig i filmen. Därför är det omöjligt att inte dras in i handlingen eller identifiera sig med åtminstone någon av de fem centrala personerna.

Däremot hade jag önskat att vi fått veta lite mer om personernas bakgrund och vad som hänt innan filmen började, vilket hade gjort filmen ännu bättre. Dessutom har inte alla fått lika stort utrymme. I synnerhet Mitch har blivit tämligen undangömd, och honom får vi inte veta mycket om förutom i anknytning till relationen med Hannah. Det är lite märkligt, och jag hade velat veta mer om honom. Han har därför blivit den mest likgiltiga personen, medan jag bäst kunde identifiera mig med Hannah. Hon känns som den mest mångbottnade och intressanta personen, och har dessutom en utstrålning och charm som få personer närmar sig. Därför ser jag verkligen fram emot att se hur det går för henne i framtiden, och jag hoppas och tror att hon kan lyckas att slå igenom som filmmakare. Trots vissa brister måste jag därför berömma regissören Nanette Burstein, som på ett imponerande sätt lyckats att skapa en dokumentärfilm som känns äkta och som samtidigt lyckas att engagera på samma sätt som bara spelfilmer brukar kunna. Det finns visserligen en del klichéer och stereotypa personer, men samtidigt kan man inte förneka att det trots allt i mångt och mycket är så här i verkligheten - även i Sverige. Trots vissa typiska amerikanska företeelser är det mesta därför tillämpbart för allt och alla, oavsett vilket land eller vilken skola man talar om. Genom dokumentärstilen fungerar filmen också väl både för ungdomar och vuxna, då alla som någonsin gått i skola kan känna igen sig på åtminstone en del aspekter av det som tas upp. Därför kan jag rekommendera American Teen för de allra flesta, och jag kan fortfarande inte fatta hur en dokumentärfilm kunnat bli både berörande och rentav gripande. Skulle jag betygsätta denna film mot alla andra filmer av andra genrer, så skulle betyget bli en stark sjua. Men då det är svårt för en dokumentärfilm att bli mycket bättre än denna, så ger jag trots allt filmen en svag åtta.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, vilket på ren svenska innebär fullskärm på en Widescreen-TV och små svarta fält upp- och nedtill på en 4:3-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, vilket är förvånansvärt bra för en dokumentär. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men på min DVD-spelare uppstod vissa hack i ljudet vid några tillfällen, då ljudet försvann i ungefär en halv sekund. Jag är i dagsläget inte säker på huruvida det var ett problem med min DVD-spelare eller ett problem med själva filmen. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade och döva. Textningen är är anpassad för Widescreen-TV - därför blir den ihoptryckt och avlång på en 4:3-TV, och i vissa omständigheter kan den bli något svårläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon huvudmeny visas. Faktum är att det inte ens finns någon huvudmeny på skivan - trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Det är ett lite egendomligt begrepp som ärligt talat är lite irriterande. Det medför att det inte finns någon scenvalsmeny. Förvisso går det givetvis bra att navigera till filmens olika scener genom att bläddra mellan kapitlen, men det är ju inte lika enkelt och smidigt för att hitta åt en viss scen som via en överskådlig meny. Det gör också att man inte från menyn kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen när filmen börjat. Av förståeliga skäl finns det heller inget som helst extramaterial på skivan, vilket jag tycker är mycket tråkigt. Det vore intressant att exempelvis se den Q&A-session (frågor och svar med de medverkande) som spelats in på Sundance Film Festival, eller intervjuer med de fem centrala personerna. Enligt uppgift har både den amerikanska och brittiska DVD-utgåvan en del extramaterial (även om den sistnämnda ännu inte har släppts i skrivande stund), men tyvärr går vi miste om allt detta i Sverige. Det är verkligen tråkigt att Nordisk Film inte kunnat licensiera det befintliga extramaterial som trots allt spelats in för andra länders DVD-utgåvor.

Recensionen skriven: 20 maj 2009
Senast uppdaterad: 20 maj 2009

Recensionen har lästs 3624 gånger av 1960 personer, sedan den 20 maj 2009