Producent: Colin Nutley
Regi: Colin Nutley
Manusförfattare: Colin Nutley & Michael Baker
Angelica - Helena Bergström Rick - Rolf Lassgård
Eva - Elisabeth Carlsson Magnus - Johan Rabeus
Jess - Rickard Wolff

Regissören och manusförfattaren Colin Nutley - ursprungligen från England men sedan många år bosatt och verksam i Sverige - var en gång i tiden mycket framgångsrik med bl.a. Änglagård. På senare år har karriären inte gått fullt lika bra, men han fortsätter försöka. Det senaste försöket heter Angel, och hade biopremiär i mars och har nu släppts på DVD. Här handlar det om musikbranshen - ett riskabelt grepp, då många regissörer över hela världen misslyckats med filmer om det temat. Angelica Holst med artistnamnet Angel var en gång i tiden en framgångsrik rocksångerska, men nu har hon fyllt 40 år och det var närmare ett decennium sedan hennes senaste stora hit. Hon börjar snart vara bortglömd, och försöken att liva upp sin karriär har misslyckats. Hennes man och tillika manager Richard övertalar därför henne att ta till ett lite extremt grepp för att hon ska bli populär igen. Hon iscensätter sin egen död med ett fejkat självmord, och sticker själv iväg till Thailand medan resten av världen börjar sörja hennes död. Som Richard planerat blir medierna plötsligt mycket intresserad av Angel igen och skivförsäljningen tar ny fart, men det är inte så lätt att förbli "död"...

Grundstoryn är onekligen intressant, och filmen tar upp ett intressant ämne angående vårt mediasamhälle och kändishysteri. Därför hade filmen potential att bli riktigt lyckad. Resultatet har dock blivit ganska blandat, och på olika sätt har filmen både blivit riktigt bra och ganska dåligt. Fotot är förstklassigt, med ett intressant bildspråk och genomtänkt bildkomposition. Angel är också underhållande och intressant, och snuddar vid ett antal intressanta ämnen. Skådespelarinsatserna är bra, om än inte direkt originella. Man kan verkligen fråga sig varför Colin Nutley är så vansinnigt förtjust i att anlita sin egen fru som skådis i varenda film - nästan varenda film han någonsin gjort har haft Helena Bergström i huvudrollen, vare sig hon verkligen passat för rollerna eller inte. Visst förstår jag att det är praktiskt, men ingen annan regissör i världen har någonsin varit så förtjust i att alltid ta in sin partner i sina filmer. Någonstans går faktiskt gränsen för hur ofta en och samma person kan spela huvudrollen i filmer, och nu börjar gränsen vara nådd. Helena är visserligen en duktig skådis, men börjar bli för överexponerad och filmillusionen fungerar inte längre när man genast kommer ihåg alla hennes tidigare roller. Det känns heller inte trovärdigt med henne som rocksångerska - i synnerhet som man aldrig ens hör henne sjunga. Det hade därför varit smartare att ta in någon skådis som har bra sångröst, så att vederbörande också kunde sjunga åtminstone någon låt. Även Rolf Lassgård har blivit lite för överexponerad på senare år, och även fast han gör sitt bästa och är en kapabel skådis så är han inte helt trovärdig som rockmanager. Filmens största problem ligger dock i manuset. Storyn är för tunn för en hel långfilm, och lyckas inte helt att hålla åskådarnas intresse vid liv hela tiden. Det blir periodvis ganska segt och oengagerande, och många scener är direkt onödiga. Efter att vi i de inledande scenerna får se det fejkade självmordet, så backas sedan tiden tillbaka och den närmaste halvtimmen ägnas åt tillbakablickar. Ett fåtal tidigare scener är kanske av vikt, men inte alls så här många - när vi redan vet vad hon gjort, så blir det helt enkelt inte särskilt intressant att få höra alla detaljer om planeringen. Mycket av dialogen är heller inte helt trovärdig, och vissa repliker har blivit riktigt löjliga. Vidare lider filmen av ett antal logiska luckor och trovärdighetsproblem. Till exempel är det med dagens säkerhet knappast så enkelt som filmen visar att bara ta flyget till Thailand under ett falskt namn, och därefter förbli oupptäckt. Det är bara början, och det följs av ett stort antal ytterligare exempel på händelser och rollfigurer som helt enkelt inte känns trovärdiga. Att de flesta rollfigurer också blivit tämligen endimensionella, och i vissa fall rentav karikatyrmässiga, gör heller inte saken bättre. Till råga på allt, så verkar manusförfattarna också glömma bort rollfigurer efter vägen, som vi får lära känna för att sedan aldrig synas till mer. Logiskt sett ger det knappast någonting att få lära känna rollfigurer, om de inte sedan kommer att ha någon som helst funktion för filmen eller handlingen. Det verkar som att Colin Nutley velat göra en satir över dagens mediesamhälle och kändishysteri, men det fungerar inte alls. Satiren har blivit alltför intetsägande och uddlös, och får därför inte avsedd effekt. Inte minst därför att allting fokuserar på de mänskliga aspekterna och personerna i centrum - medierna får nästan inget utrymme, och vi får aldrig ens se en löpsedel under filmen, än mindre förstår man något om hur mediabevakningen ska ha varit. Det är tråkigt, då regissören haft potential att få till en bra och tänkvärd satir. Filmens slut är också väldigt misslyckat, och då försvinner en stor del av den lilla trovärdighet som filmen hade kvar. Det förefaller uppenbart att de båda manusförfattarna satsat på ett oväntat slut till varje pris, och därför valt att kompromissa med trovärdigheten och logiken. Kort sagt är genomförandet av filmen bra, medan manuset är den stora akilleshälen. Trots de många bristerna tycker jag dock inte att Angel är så usel som många andra recensenter velat hävda. Det är fortfarande en någorlunda intressant film, som förblir nätt och jämnt sevärd. Jag skulle inte vilja se om den, men den kan med viss tvekan vara värd att hyra på DVD, alternativt kan man gott vänta tills den kommer på TV. En stark fyra känns därför som det mest rättvisa betyg jag kan se.

DVD-utgåvan har anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men utan att utmärka sig. Filmen har vanlig textning på danska, engelska och finska; samt svensk text för hörselskadade. Då filmen tyvärr lider av samma brist som de flesta andra svenska filmer med ohörbar dialog, är det dock beklagligt att det inte finns vanlig svensk text, utan textbeskrivningar som blir ganska irriterande för oss hörande ("Talar engelska", m.fl.). När man matar in skivan, möts man av en distributörsjingel som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, som direkt följs av huvudmenyn - inga trailers den här gången. Menyn är på svenska, och stillastående men stilren. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt. Vid svenska filmer förväntar jag mig visserligen inte lika mycket extramaterial som vid stora Hollywood-filmer, men vid nyproducerade svenska filmer år 2008 (då DVD rimligtvis bör finnas med i regissörernas och producenternas åtanke) är det egendomligt att inte tillhandahålla någonting alls utöver själva filmen.

Recensionen skriven: 21 augusti 2008
Senast uppdaterad: 21 augusti 2008

Recensionen har lästs 4464 gånger av 2636 personer, sedan den 21 augusti 2008