Regi: Joby Harold
Manusförfattare: Joby Harold
Clay - Hayden Christensen Sam - Jessica Alba
Dr. Jack Harper - Terrence Howard Lilith - Lena Olin
Dr. Larry Lupin - Christopher McDonald Dr. Jonathan Neyer - Arliss Howard
Dr. Puttnam - Fisher Stevens Penny - Georgina Chapman

Miljontals människor genomgår varje år operationer, där de sövs ner med hjälp av narkos. För de allra flesta är det effektivt och säkert, men det finns ett fåtal personer där narkos inte fungerar som avsett. Personer som faktiskt inte somnar, utan istället förblir vaken men orörlig under operationen. Dessa fakta har brittiska Joby Harold tagit tillvara på till hans debutfilm som regissör och manusförfattare, och har resulterat i filmen Awake som i Sverige släpps direkt på DVD. Här får vi lära känna den unga mångmiljonären Clay, som efter att hans pappa avlidit nu driver ett stort och framgångsrikt företag. Han är förlovad med den vackra Sam, men då Clays mamma är kraftigt överbeskyddande, håller de förlovningen hemlig och Clay har inte vågat berätta något om henne. Tyvärr är inte allt lika bra med Clay som det verkar - han lider av en svår sjukdom, och är i stort behov av en hjärttransplantation för att överleva. Att hitta ett nytt hjärta åt honom är inte lätt, då han har en mycket sällsynt blodgrupp och det är ont om hjärtan som passar. Till sist får han dock besked att det faktiskt kommit in ett hjärta till honom, och han ber sin bästa vän - som är kirurg - att utföra transplantationen. Hans mamma vill dock hellre anlita en mer ansedd läkare, men det vill Clay inte veta av. Men han borde kanske ha lyssnat på henne, för på sjukhuset föreligger en komplott för att mörda Clay. Och värre ska det bli, då Clay råkar bli en av de fåtalet människor som inte somnar av narkosmedlen, och därför förblir vaken under hela den smärtsamma transplantationen...

Storyn låter kanske inte så märkvärdig, men det här har faktiskt blivit en riktigt originell och intressant film. Handlingen är intressant, och filmen är uppbyggd på ett smart och genomtänkt sätt. Under operationen får vi höra vad Clay tänker medan han ligger vaken men orörlig på operationsbordet, och får även se hans tankegångar visuellt med hjälp av tillbakablickar och en slags "utomkroppslig" erfarenhet. Det är ett nytt och intelligent begrepp, och gör att vi får lära känna Clay ganska väl samtidigt som operationsscenerna inte blir olidligt otäcka. Därför har filmen fått en ganska lyckad blandning mellan drama och thriller, och är lagom spännande hela filmen igenom. Skådespelarinsatserna är bra, och Hayden Christensen och svenska Lena Olin är bra som Clay och hans mamma. Ännu bättre är dock Jessica Alba, kanske mest känd från TV-serien Dark Angel som gör en utmärkt insats och spelar starkt och trovärdigt. Filmens största problem är egentligen att den blivit väldigt kort - redan efter en timme och en kvart börjar sluttexterna att rulla. Det här är visserligen inte en sådan handling som skulle fungera med långa epos, men lite längre hade trots allt varit nödvändigt. Trots att filmen inledningsvis håller ett relativt lågt tempo, så har det resulterat i att det längre fram går väldigt snabbt framåt. Särskilt vissa viktiga nyckelscener hastas förbi i ett orimligt tempo, som gör att många frågetecken och oklarheter kvarstår vid filmens slut. Filmen hade absolut tjänat på att förlängas med åtminstone 10 minuter, för att kunna gå lite långsammare framåt och tydligare visa hur manusförfattaren egentligen tänkt sig allt. Kanske finns det trots allt tankar bakom allt, men med de snabba vändningar som uppstår så känns det mer som att filmen lider av logiska luckor och trovärdighetsproblem. Utan fler förklaringar kan jag ärligt talat inte avgöra om det rör sig om luckor i manuset eller om alla fakta bara redogjorts på ett alltför snabbt och ytligt sätt. Det är beklagligt, då filmen haft potential att bli en riktig höjdare, vilket tyvärr slarvas bort genom ett alltför komprimerat manus. Fortfarande har filmen dock blivit ganska bra, och är utan tvekan sevärd för de allra flesta. Kanske förstår man också fler detaljer om man ser om filmen, något undertecknad inte har haft tålamod att göra än. Därför ger jag filmen med viss tvekan en stark sexa.

DVD-utgåvan har anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men utan att utmärka sig. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text, något undertecknad hade uppskattat. Det finns heller ingen text för döva och hörselskadade på något språk. Textningen är lagom stor och lättläst, och den svenska översättningen håller relativt hög klass. När man matar in skivan, möts man av en distributörsjingel som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, som direkt följs av några trailers för andra filmer. Därefter dyker huvudmenyn upp, som är rörlig och på engelska oavsett valt språk. Tyvärr finns inget som helst extramaterial att tillgå. Det är tråkigt, då det verkligen hade varit intressant att exempelvis se intervjuer med regissören/manusförfattaren och hur han tänkt sig saker och ting.

Recensionen skriven: 12 augusti 2008
Senast uppdaterad: 12 augusti 2008

Recensionen har lästs 3822 gånger av 2103 personer, sedan den 12 augusti 2008