Bambi 2
(Bambi 2)

Obs! Då denna film vid recensionstillfället bara fanns tillgänglig på bio, har undertecknad bara kunnat se filmen en gång. För en komplett recension räcker det givetvis inte med att se filmen en enda gång, följande recension bör därför bara ses som en bedömning av det första intrycket av filmen. Filmen har nu släppts på DVD, och därför kommer recensionen så fort som jag haft möjlighet att se om den att uppdateras med en mer fullständig bedömning.
Sök efter Bambi 2 på CDON
Drama / Äventyr / Musik / Historiskt / Tecknat / Handanimerad / Datoranimerad / Långfilm
Målgrupp: Barn / Familj  [Sök exakt denna kombination]
Speltid: 1 timme 9 minuter
Genre: Tecknat äventyr
Produktionsland/år: USA, 2006
Produktionsbolag: Walt Disney Pictures & DisneyToon Studios
Producent: Jim Ballantine
Regi: Brian Pimental
Manusförfattare: Alicia Kirk & Brian Pimental
Dubbningsbolag: Sun Studio A/S / Disney Character Voices International
Regi: Maria Rydberg
Översättning: Maria Rydberg
Sångtexter: Maria Rydberg & Robert Cronholt
Musikalisk ledning: Joakim Jennefors
Tekniker: Johan Lejdemyr & Rickard Sporrong
Producent: Svend Christiansen
Kreativ ledning: Kirsten Saabye
Bambi - Axel Karlsson Skogens konung - Tomas Pontén
Stampe - Daniel Melén Blomma - Sam Molavi
Faline - Nora Nilsson Ronno - Benjamin Wahlgren
Uggla - Nils Eklund Piggsvin - Rolf Skoglund
Murmeldjur - Ole Ornered Mena - Sara Lindh
Stampes systrar - Nadia Veigas / Isabel Vingren Bambis mamma - Elin Klinga
Klikk her for den komplette norske rollelisten!

Efter Disneys "besatthet" de senaste 10 åren av uppföljare till klassiska tecknade filmer, är det väl ingen större förvåning att nu också 1942 års succéfilm Bambi fått en uppföljare. Ganska vältajmat, då det ju inte var så länge sen originalfilmen Bambi släpptes på DVD för första gången. Den unga vitsvanshjorten Bambi behöver knappast någon närmare presentation (även om många förmodligen fortfarande tror att det är ett rådjur, men det är en annan femma...), och här är alltså han och de andra karaktärerna från den ursprungliga filmen tillbaka igen. Filmen har i bl.a. USA och Kanada släppts direkt på video och DVD (vilket filmen också är avsedd för), men här i Sverige går den förvånansvärt nog upp på bio. Det ovanliga är att filmen varken utspelas före eller efter originalfilmen - istället är det en s.k. "midquel", som utspelas i mitten av första filmen (!), och hela filmen utspelas under det "hopp i tiden" i den första filmen när Bambi blir äldre, som vi inte får se där. Filmen tar sin början direkt efter att Bambis mamma blivit skjuten av jägare, och han måste nu klara sig utan henne. Hans pappa, Skogens Konung (som verkar vara namnlös, då han aldrig presenteras som något annat än detta), vill ogärna själv ta hand om Bambi, utan ber Uggla att hitta en kvinnlig hjort att "adoptera" Bambi. Men då Uggla får problem med det uppdraget, går Bambis pappa med på att ta hand om Bambi själv under vintern. Bambis pappa menar visserligen väl, men är väldigt överbeskyddande och vill inte att något ska hända med Bambi. Därför är han väldigt hård mot Bambi, och vill inte att han ska roa sig alls. Men Bambi lyssnar inte på honom, utan vill ha kul tillsammans med Stampe och Faline. Men i skogen finns också den tuffa hjorten Ronno, som själv är intresserad av Faline och gärna vill komma emellan henne och Bambi...

Efter att både Disney och de flesta andra filmbolag blivit besatta vid datoranimation och 3D-animation på senare tid, är det roligt att se att den här filmen faktiskt är traditionellt handtecknad, på det gamla hederliga sättet. Visserligen avslöjar sluttexterna att vissa delar är datoranimerade (dock troligtvis väldigt få scener, då antalet personer som varit inblandade i datoranimationen är väldigt få), men det är ingenting som märks något av när man ser filmen. Animatörerna har på ett skickligt sätt lyckats att bibehålla samma karaktärsutseenden och bakgrunder som i 1942 års originalfilm, och det ser riktigt naturtroget ut. Animationen är hyfsat noggrann och välgjord, och påminner mer om gamla filmer än nutida Disney-uppföljare. Även musiken är välgjord, och bl.a. har en del av den klassiska bakgrundsmusiken till oiginalfilmen Bambi återanvänts till denna film. Det är dock lite färre sånger än i originalfilmen och de som finns är kanske inte riktigt i samma klass som sångerna i föregångaren, men det finns åtminstone med två riktigt fina sånger i den här filmen (plus två till under sluttexterna). Manuset är hyfsat genomtänkt, och filmen känns både rolig, välgjord och spännande. Dock känns det lite ovant med att filmen utspelas under loppet av den första filmen, vilket förstås också får som biverkning att filmen automatiskt blir förutsägbar (vi vet ju trots allt redan vad som händer senare, i och med den första filmen). Jämfört med den första filmen ter sig Bambi 2 lite menlös, och den kommer inte upp i samma klass. Men om man istället jämför med nyare Disney-filmer, och då framförallt Disneys uppföljare till klassiker, så framtår filmen istället som riktigt bra, och då klarar filmen konkurrensen riktigt väl. Därför blir omdömet riktigt positivt, så länge som man inte förväntar sig samma slags mästerverk som föregångaren...

Då det är en Disney-film, är det knappast någon överraskning att det är Sun Studio som står för den svenska versionen - precis som alla Disneys filmer i omkring ett och ett halvt år. Då är det lite mer ovanligt att musikalartisten och dubbningsveteranen Maria Rydberg regisserat. Det stora problemet med uppföljare till gamla filmer är givetvis att det är omöjligt att få till den svenska dubbningen riktigt bra. Den första dubbningen av originalfilmen Bambi gjordes 1943, och den nu aktuella omdubbningen gjordes 1986. Då säger sunt förnuft att det är omöjligt att få med samma röster i den här filmem i någon större omfattning. Och mycket riktigt: jämfört med originaldubbningen av Bambi är alla röster utbytta, och jämfört med omdubben är en enda skådespelare kvar i samma roll som senast. Det är närmare bestämt Nils Eklund i rollen som Uggla. Han gör, precis som senast, en mycket bra insats, passar utmärkt i rollen och låter mycket lik den amerikanska originalrösten. Bambi själv spelas av Axel Karlsson, som åtminstone för undertecknad är helt obekant. Han gör en bra insats, låter någorlunda lik motsvarande röst i den första filmen (närmare bestämt, omdubbningen av d:o) och riktigt lik den amerikanska originalrösten till denna film. Som Bambis pappa hör vi Tomas Pontén, som låter relativt lik den amerikanska originalrösten och även riktigt lik den gamla svenska rösten. Stampe spelas av Daniel Melén. Han gör visserligen en bra insats och låter lik originalrösten, men han låter inte helt lik Stampes röst från originalfilmen, och talar också med en lite annorlunda dialekt än den gamla rösten; vilket inte låter helt trovärdigt. Faline spelas av Nora Nilsson - även hon helt obekant för undertecknad. Hon låter lik den engelskspråkiga originalrösten, och är åtminstone halvlik Falines svenska röst i föregångaren. Som skunken Blomma hör vi Sam Molavi, som gör en bra insats och låter skapligt lik både originalrösten och den svenska rösten i den ursprungliga filmen. Ny för den här filmen är Ronno, som spelas av Benjamin Wahlgren. Han passar bra i rollen, även om jag tycker att den svenska rösten låter aningen äldre än den amerikanska originalrösten.  Honhjorten Mena spelas av Sara Lindh, som också passar bra i rollen och låter någorlunda lik originalrösten. Även i övriga roller är det duktiga skådespelare som medverkar, däribland Rolf Skoglund samt dubbningsveteranerna Annica Smedius, Charlotte Ardai Jennefors och Ole Ornered. Kort sagt är de allra flesta rösterna riktigt bra med utgångspunkt från denna film, men tyvärr blir inte slutintrycket riktigt lika positivt i och med originalfilmen, och det är trots allt ovant med nya röster till nästan alla roller. Därmed inte sagt att jag tycker att man kan klandra dubbningsbolaget för detta - de allra flesta skådespelarna från 1986 års omdubb av Bambi passar knappast bra i dagens läge, så det finns inget bra sätt att lösa problematiken på.

Då filmens originalversion inte visas på bio i Skellefteå har jag i skrivande stund tyvärr enbart kunnat se den svenska versionen, och inte haft möjlighet att jämföra med originalversionen. Bakom översättningen är det i alla fall Maria Rydberg som står - det här är mig veterligen första gången som samma person stått för både regi och översättning för en Disney-dubbning sedan Monica Forsbergs tid på KM Studio. Den svenska översättningen verkar i alla fall hålla hög kvalitet, och jag har inte hittat något att anmärka på. Alla uttryck och kännetecknande ord verkar ha översatts likadant som i föregångaren och ingenting "sticker ut", vilket är mycket positivt. Sångtexterna, som Maria Rydberg och Robert Cronholt står för, verkar också riktigt bra - ganska fritt översatta från originaltexterna, men förmedlar samma känsla och innebörd som originalet. De två låtarna under sluttexterna har dock tyvärr inte översatts, utan är kvar på engelska.

Munrörelserna stämmer riktigt väl i de flesta fall, och jag reagerade åtminstone inte på bristande klaffning när jag såg filmen. Det är givetvis inte perfekt, men munrörelserna verkar definitivt tillräckligt bra för att inte störa sig på det.

Den svenska bildversionen håller hyfsad klass. Förtexter står på svenska, och några textskyltar under filmens gång kunde åtminstone inte undertecknad lägga märke till. Sluttexterna står på engelska, men en dryg halv minut in i eftertexterna listas svenska röster, sånger och studiocredits. Det går tyvärr aningen fort, och det är lite svårt att hinna läsa allt - men till skillnad från många andra filmer är det inte omöjligt, och om man läser snabbt så hinner man uppfatta det mesta. Dock ser denna svenska anpassning lite väl enkel ut - under resten av sluttexterna ser vi nämligen fjärilar som rör sig på skärmen och "agerar" med texten; men när de svenska creditsen kommer så visas enbart stillastående fjärilar, och de rörliga fjärilarna syns inte till. Dock är det positivt att svenska credits i alla fall listas så pass tidigt, och inte efter sluttexterna som exempelvis fallet var med Lilla Kycklingen. Med tanke på att filmen som sagt släppts direkt på video i många andra håll i världen, så hade jag ärligt talat förväntat mig att den svenska creditversionen skulle vara betydligt enklare än så här, och bara lista svenska credits allra sist.

Sammanfattningsvis håller den svenska dubbningen mycket god klass, och det syns att alla inblandade gjort sitt bästa. Det är bara tråkigt att så många röster bytts ut från den första filmen, vilket är svårt att undvika att tänka på. Dock ett plus för den imponerande översättningen, som på ett skickligt sätt verkar bibehålla samma uttryck och känsla som föregångaren.

Recensionen skriven: 14 mars 2006
Senast uppdaterad: 14 mars 2006

Recensionen har lästs 5951 gånger av 3473 personer, sedan den 5 december 2007