Andy Hanson - Philip Seymour Hoffman Hank Hanson - Ethan Hawke
Gina Hanson - Marisa Tomei Charles Hanson - Albert Finney
Chris Lasorda - Aleksa Palladino Dex - Michael Shannon
Bobby Lasorda - Brian O'Byrne Martha Hanson - Amy Ryan
Danielle Hanson - Sarah Livingston Nanette Hanson - Rosemary Harris
Justin - Blaine Horton Katherine - Arija Bareikis

Med klassiska filmer som Serpico och En satans eftermiddag i bagaget tillhör amerikanska Sidney Lumet en av branschens största, och han har många gånger blivit nominerad till en Oscar - men aldrig vunnit. 2005 vann han en heders-Oscar, men trots att han nu är 84 år gammal fortsätter han att vara aktiv inom branschen. Till hans senaste film har den erfarne teaterförfattaren Kelly Masterson skrivit manus, som med denna film debuterar som manusförfattare till en långfilm. På omslaget har Before the Devil Knows You're Dead av någon outgrundlig anledning kategoriserats som en actionfilm. Det är så långt ifrån sanningen som man kan komma, och de scener som har minsta lilla actiontema i sig kan lätt räknas på ena handens fingrar. Här är det bröderna Hanson som står i centrum, som båda två har drabbats av vissa problem. Den äldsta brodern Andy har förskingrat pengar från firman han jobbar för, för att betala för sitt drogberoende. Hank å sin sida är skyldig sin ex-fru mycket pengar i underhåll plus att han försöker få in sin dotter på en fin privatskola. Dessutom har han ett förhållande med Andys fru, vilket den förstnämnda inte vet om... När Andy får beskedet att firmans finanser ska granskas av Skatteverket inser han att tiden är knapp, och att han illa kvickt måste ersätta de mängder av pengar han stulit. Därför övertalar han sin bror att genomföra en "riskfri" idé för att få in pengar - nämligen att råna deras egna föräldrars guldsmedsbutik. Efter viss tveksamhet går Hank med på att hjälpa Andy med rånet. Men det borde han nog inte ha gjort...

Jag har såvitt jag kan minnas inte sett någon av Sidney Lumets tidigare filmer. Men då de flesta av hans filmer blivit kritikerrosade och prisbelönade, och även Before the Devil Knows You're Dead vunnit flera priser, så hade jag höga förväntningar. Visst är grundstoryn intressant, och det borde ha funnits alla möjligheter att få det här till en bra film. Den är snyggt filmad, och både foto och scenografi håller mycket hög klass. Men ärligt talat blev jag ändå ganska besviken över filmen, och bristerna är många. Det första jag reagerade över var att allting kändes ganska oengagerande. Man får inte lära känna någon av rollfigurerna tillräckligt väl för att handlingen ska till fullo gripa tag i mig, och därför det aldrig helt engagerande. I likhet med ett antal andra moderna filmer utspelas handlingen inte kronologiskt, utan istället är det en icke-linjär berättelse som hoppar fram och tillbaka i tiden. Upplägget påminner en liten aning om Go från 1999, där vi fick se samma händelseförlopp flera gånger från olika personers synvinklar. Rätt använt kan sådana berättarbegrepp fungera riktigt bra, och bli både effektfullt och engagerande - såsom exempelvis med Go, som var en riktigt bra film. Men tyvärr är det här inte ett sådant exempel. Här känns det mer som att hoppen i tiden använts för sakens skull, och inte för att det verkligen tillför något till filmen. Ibland känns det som att regissören desperat försökt dölja att manuset helt enkelt är i tunnaste laget, genom att hoppa fram och tillbaka så många gånger att man snart tappat räkningen. Kanske hade det ändå fungerat med några få hopp, för att få följa händelseförloppen från olika personers synvinklar. Men här går det helt enkelt alldeles för långt, och när filmen för femtioelfte gången hoppar fram och tillbaka i tiden så bryr man sig inte nämnvärt om vad som händer längre. Ett annat problem är att filmen blivit alldeles för lång, vilket resulterat i att den känns väldigt seg och utdragen. Den relativt tunna handlingen räcker inte alls för att motivera en längd på över 1 timme och 50 minuter, och om filmen bara berättats på ett vanligt linjärt sätt hade den knappast överstigit en och en halv timme. Effekten blir tyvärr att allting blivit så segt att man riktigt måste anstränga sig för att kunna hålla sig vaken - om jag inte behövt recensera filmen, är sannolikheten nog stor att jag somnat. Ytterligare ett stort problem är att ingen av rollfigurerna är särskilt sympatiska eller mänskliga, och därför är det svårt att bry sig om vad som ska hända. Det kan absolut vara bra med filmer där huvudrollerna har brister, så att de framträder som mer mänskliga. Men en förutsättning borde vara att åtminstone någon av personerna är någorlunda sympatisk - tillräckligt så man har någon att "heja på". Här blir det tyvärr inte så, och snarare känns de flesta av rollfigurerna som mer karikatyrmässiga än som riktiga människor. Kanske hade det hjälpt med mer bakgrundsinformation om bl.a. de två bröderna, så vi fått se de mer mänskliga bakåt i tiden. Att ingen av rollfigurerna utvecklas nämnvärt gör heller inte saken bättre. Slutligen har även storyn skruvats lite för mycket under filmens sista tredjedel, och slutet känns alldeles för ouppklarat för min smak. Det hjälper heller inte att det finns en del logiska luckor och trovärdighetsproblem. Allt är dock inte hopplöst, och en del av bristerna vägs upp av utmärkta skådespelarinsatser. I stort sett alla skådespelarna passar perfekt för sina respektive roller, och det märks att mycket tid lagts ner på rollbesättningen. Philip Seymour Hoffman och Ethan Hawke är lysande som de två bröderna. Marisa Tomei känns dock som bortkastad i den här rollen som Gina - hon är förvisso en mycket duktig skådis, men här verkar hennes största insats vara att vara naken så ofta och länge som möjligt. Before the Devil Knows You're Dead är sannerligen ingen rolig och upplyftande film. Det är en deprimerande och becksvart film, som inte lämnar något stort hopp för framtiden. Personligen föredrar jag lite mer glada filmer, men rätt gjort kan även nedlyftande filmer fungera bra. Tyvärr tycker jag dock inte att Sidney Lumet lyckats i det här fallet. Bristerna är många - alldeles för många - och det är svårt att tycka om en film som fungerar utmärkt som sömnmedel. En intressant om än knappast originell grundstory, utmärkta skådespelare och övertygande foto kan tyvärr inte rädda en film som i övrigt mest har nackdelar, men det blir i alla fall tillräckligt för att filmen trots allt ska bli sevärd. Men mer än så sträcker det sig inte, och det enda som räddar den femte stjärnan i betyget är just skådespelarna.

Recensionen skriven: 11 november 2008
Senast uppdaterad: 11 november 2008

Recensionen har lästs 3687 gånger av 1985 personer, sedan den 11 november 2008