Jacques - André Dussollier Hélčne - Kristin Scott Thomas
Anne - Marina Hands Elysabeth - Nathalie Baye
Eric - Franįois Berléand Gilbert - Jean Rochefort
Bruno - Gilles Lellouche Inspektör Philippe Meynard - Philippe Lefebvre
Charlotte - Florence Thomassin Bernard - Olivier Marchal
Philippe Neuville - Guillaume Canet

Den amerikanska författaren Harlan Coben har främst blivit känd genom böcker inom thriller-genren, och den första boken han skrivit som översattes till svenska var 2003 års Berätta inte för någon (eller Tell No One i original). Den har nu blivit till film, men till skillnad från boken är filmen gjord i Frankrike, regisserad av den franska regissören och skådespelaren Guillaume Canet. När filmen inleds har det unga paret Alex och Margot varit gifta en tid, och de har varit ett par sedan barnsben. Men när de tillbringar en helg vid den sjö som Margot växt upp vid, förändras allt - Alex blir misshandlad av okända gärningsmän, och Margot blir mördad. Åtta år senare har Alex fortfarande svårt att släppa taget om Margot, och lever som måttligt engagerad barnläkare, utan särskilt omfattande socialt liv. En dag får han ett mystiskt anonymt e-postmeddelande, med en länk till en nylig videoupptagning från en övervakningskamera, som - trots avsaknad av närbilder och dålig upplösning - tycks visa Margot livs levande... Alex blir besatt av att få reda på sanningen, och om Margot verkligen kan vara i livet. Men när fler människolik hittas vid samms sjö som Margot mördades vid, så återupptar polisen sin gamla utredning, och Alex blir huvudmisstänkt för alla morden.

Det här är en intressant och ganska originell thriller, som känns välgjord. Den är snyggt filmad, och ger ett bra intryck. Grundtemat är visserligent inte helt unikt, det känner vi igen från tidigare filmer, men tillräckligt mycket skiljer sig från de gängse mallarna för att det ändå ska bli relativt nyskapande. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och Franįois Cluzet spelar övertygande i de mer våldsamma scenerna - han kan porträttera ilska och besatthet på ett bra sätt. Tyvärr är han dock inte riktigt lika bra i mer lugna och känslosamma scener, då han ger ett lite menlöst och stelt intryck. Då blev jag mer imponerad över brittiska Kristin Scott Thomas som Hélčne, Marina Hands som Anne och André Dussollier som Jacques; som samtliga gör trovärdiga och imponerande rolltolkningar. Filmens största problem är att storyn är rörig, hoppig och invecklad, och kryllar av både spår och villospår. Det är periodvis svårt att få något riktigt grepp om historien, och åtminstone undertecknad hade stora svårigheter att hålla isär de många olika rollfigurerna. Kanske hade det varit lättare att hänga med i händelserna om man läst boken (något jag inte har), men det borde inte vara nödvändigt för att få fullt utbyte av en film. Det märks att karaktärsutveckling och personbeskrivningar delvis fått stryka på foten för att få med alla komplicerade händelseförlopp, och det känns inte som rätt väg att gå. Manusförfattarna hade tjänat på att arbeta mer med de olika rollfigurerna, så vi fått lära känna någon annan än bara Alex mer ingående, och istället minska ner en del av de röriga svängarna och kanske även ta bort en del av rollfigurerna. I bokform kanske det fungerar med en så här rörig story och så många rollfigurer, men på film är det lite mer tveksamt. Dessutom förekommer ett fåtal logiska luckor och trovärdighetsproblem, vilket jag dock kan ha överseende med. Filmen har dessutom blivit onödigt lång - den klockar in på 2 timmar 6 minuter, och det känns för långt för den här storyn. De hade tjänat på att korta ner filmen med minst en kvart, och samtidigt göra storyn något enklare och mer strömlinjeformad. En del av de ovidkommande karaktärerna hade gärna fått tas bort, och manuset borde ha förenklats och bantats ner lite. De här bristerna kommer gissningsvis från att ha filmatiserat romanen lite väl troget, men det som fungerar i bokform behöver inte alltid fungera lika bra på film. Men när Berätta inte för någon blivit så pass välgjord, intressant och spännande, så kan jag ha överseende med åtminstone en del av bristerna. Därför råder det ingen tvekan om att det ändå är en bra och genomtänkt film - väl värd att ses för de flesta.

DVD-utgåvan kommer från Noble Entertainment, och kommer i vanligt DVD-fodral med papphölje. Bilden återges i anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1 (vilket på ren svenska innebär stora svarta fält upp- och nedtill på en 4:3-TV, och mindre svarta fält på en Widescreen-TV). Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS, även om jag inte har utrustning för att kunna testa det sistnämnda ljudspåret. Filmen är textad på svenska, finska och norska (men märkligt nog inte danska); men tyvärr finns ingen text för hörselskadade. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men utmärker sig inte nämnvärt. Något jag störde mig över var att ett fåtal scener var väldigt mörka, där det var svårt att kunna se någonting. Men sådant är svårt att avgöra om det beror på DVD-överföringen, eller är avsiktligt från producenternas och regissörens sida, så jag kan inte avgöra om det är en brist här eller med källmaterialet. När man matar in skivan möts man av distributörsjingel, följt av språkvalsmeny. När man valt språk visas varningstexter, följt av några trailers för andra filmer, som går bra att hoppa förbi. Därefter kommer man till huvudmenyn, som är enkel och stillastående, men tyvärr enbart på engelska - detta trots att filmen inte alls finns på engelska. Tyvärr finns inget som helst extramaterial att tillgå, vilket är tråkigt. En sådan här film hade verkligen behövt en del extramaterial, och det hade varit intressant att höra hur regissören och manusförfattarna resonerat och tänkt. Den amerikanska DVD-utgåvan har enligt uppgift en bakom kulisserna-dokumentär som bonus. På grund av mina kunskaper i det franska språket, eller snarare avsaknaden av dito, har jag dock inte lyckats läsa mig till huruvida den franska DVD-utgåvan har något extramaterial, men det är väl rimligt att anta att den bör ha åtminstone samma material som i USA. Det är verkligen tråkigt att Noble inte har ansträngt sig för att licensiera samma extramaterial som faktiskt finns tillgängligt i utlandet.

Recensionen skriven: 12 mars 2008
Senast uppdaterad: 12 mars 2008

Recensionen har lästs 3762 gånger av 2067 personer, sedan den 12 mars 2008