Kortfattade recensioner

Chen Nian - Dongyu Zhou Xiao Bei - Jackson Yee
Zheng Yi - Fang Yin Lao Yang - Jue Huang
Wei Lai - Ye Zhou Xu Miao - Xinyi Zhang
Luo Ting - Ran Liu Chens mamma - Yue Wu
Li Xiang - Yao Zhang Hu Xiaodie - Yifan Zhang
Da Kang - Runnan Zhao Wang Li - Xintong Xie

18-åriga Hu Xiaodie begår självmord efter att länge ha blivit mobbad av skolans brutala mobbare Wei Lai och hennes två vänner. Hela skolan tar nyfiket kort på hennes döda kropp, men ingen annan än klasskompisen Chen Nian bryr sig nämnvärt. När Chen går fram och täcker Hus kropp med en jacka, för att förhindra foton på hennes döda kropp att spridas på nätet blir alla börjar mobbarnas intresse flyttas över till henne. Medan polisen utreder självmordet, så börjar Chen bli mobbad av Wei Lai och hennes vänner på brutalast möjliga sätt. När chen bevittnar en misshandel på öppen gata försöker hon att ringa polisen, men blir stoppad av gatugänget som börjar misshandla henne istället. Men efter den händelsen erbjuder misshandelsoffret - den något äldre och tuffa killen Xiao Bei - att beskydda henne från och med nu. Under tiden måste Chen också försöka fokusera på att förbereda sig inför det stentuffa examensprovet "Gaokao".

Det låter kanske inte så upphetsande, och det är förståeligt att filmer från Hong Kong inte lär väcka något stort intresse hos gemene man i Sverige. Men Beskyddaren är faktiskt en mycket bra film, som mycket välförtjänt blev Oscarsnominerad för bästa utländska film vid Oscarsgalan 2022. Det är ett intressant och fascinerande drama, och att det faktiskt har verklighetsbakgrund bidrar också till att det blir ännu mer intressant.

En del av premissen är väldigt specifikt för Kina och Hong Kong, nämligen den enorma press som kinesiska elever ställs inför i och kring det så kallade "Gaokao"; en form av väldigt tufft examensprov som ensamt avgör om man kommer in på universitet och högskolor. Det systemet är ökänt och förtjänar att uppmärksammas, men grundtematiken kring mobbning är ju tyvärr precis lika vanligt över hela världen och händer nog lika ofta i Sverige som i Hong Kong - även om jag hoppas och tror att mobbning i västvärlden nuförtiden sällan tar sig riktigt lika fysiska uttryck som i den här filmen; som närmast kan beskrivas som ren tortyr och misshandel. Åtminstone när jag gick i skola var mobbningen vanligtvis lite mer psykologisk och verbal än så här fysisk, och jag gissar att detsamma fortfarande gäller på de flesta håll. Även om det inte direkt är ett originellt tema, så är mobbning viktigt att uppmärksammas och tyvärr alltid ett lika aktuellt problem oavsett var man befinner sig. Så det förtjänar att tas på allvar, och ett viktigt steg till det kan vara att se just den här filmen.

Det här är ett starkt och gripande drama, som inte kommer lämna någon oberörd och bitvis är det nästan omöjligt att hålla tårarna borta. Det är fascinerande och fängslande, och intresset hålls vid liv på ett elegant sätt. Man bryr sig om rollfigurerna och vill hela tiden veta vad som ska hända, samtidigt som det är relativt oförutsägbart. Det är sannerligen ingen upplyftande film, utan det är ett mörkt och dystert drama - faktiskt närmast outhärdligt mellan varven, men ändå med en liten gnutta ljus då och då. Det är så berörande och engagerande att man blir helt färdig av att se på filmen, och som man verkligen inte kan slötitta på. Jag uppskattar också att det blivit en lågmäld film, som aldrig skriver tittarna på näsan, utan som kräver en viss tankeverksamhet; men som samtidigt inte blir svårbegripligt annat än vid enstaka scener. Det är också finstämt och stämningsfullt, och överlag upplevs det tyvärr mycket realistiskt.

De tre mobbarna, eller i synnerhet en av dem, framstår dock som tämligen endimensionella och stereotypa. Varför de gör som de gör får vi aldrig någon riktig klarhet i, och även om skildringen av dem är förståeligt när det mesta skildras utifrån Chens perspektiv, så är det ändå lite synd att inte fördjupa sig mer i även mobbarna och inte bara offren. Vi får heller inte veta mycket om Hu, trots att hennes självmord är utgångspunkten för hela filmen. Jag hade gärna sett någon eller några tillbakablickar för att få en inblick i hennes liv, och hennes relation till Chen. Kanske hade filmen vunnit på att förlängas en aning, för att få en lite större fördjupning.

Medan filmen är väldigt bra, realistisk och stark under nästan hela filmen, så känns det dock som att manusförfattaren haft vissa svårigheter att knyta ihop säcken under den sista knappa halvtimmen. Mot slutet börjar delar av intrigen kännas något konstruerad och långsökt, och det känns inte lika realistiskt som det gjort under resten av filmen. Det är långt ifrån dåligt, men helt enkelt inte lika lyckat eller trovärdigt. Jag hade också velat veta lite mer, och mot slutet känns det som att vi saknar viss information.

Eftertexternas skriftliga epilog ger också en något besk eftersmak, och kan närmast beskrivas som ren kinesisk propaganda om hur perfekt den kinesiska staten handskas med mobbning och hur mycket bättre det blivit efter de här händelserna. Jag har full förståelse för att den brasklappen var nödvändig för att få filmen igenom den kinesiska filmcensuren, men distributören borde ha tagit fram en alternativ version av filmen för den utländska marknaden med den renodlade propagandan borttagen.

Beskyddaren är en mycket bra film, som är berörande, stark och engagerande. Den kommer inte lämna någon oberörd, och trots den unika kinesiska miljön är grundproblematiken kring mobbning säkerligen precis lika aktuellt i Sverige som i Kina. Det är kort sagt en film som alla bör se, och som framförallt alla mobbare verkligen måste se - men tyvärr lär nog de som mest behöver det vara de som minst gärna vill se filmen. Skådespelarna är utmärkta och fotot riktigt bra. Det är en fascinerande och gripande berättelse, som tar upp mycket på ett naturligt och lågmält sätt och som trots den långa speltiden på 2 timmar 10 minuter aldrig känns seg eller utdragen - tvärtom hade den gärna fått förlängas en liten aning, då det vid några tillfällen inte blir riktigt lika djupsint som jag hade önskat. Jag hade också gärna sett ett lite bättre slut, då det nuvarande känns något konstruerat och gör att trovärdigheten sjunker en aning. Men trots bristerna är det en väldigt bra film, som kvalitetsmässigt är ungefär lika bra som det årets Oscarsvinnare för bästa utländska film; d.v.s. En runda till. Det är en film väl värd att ses av alla, varför en stabil åtta blir det självklara betyget.

Recensionen skriven: 19 oktober 2022

Recensionen har lästs 939 gånger av 549 personer, sedan den 19 oktober 2022