Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Alex Lasker & Bill Rubenstein
Svensk distributör: Warner Bros. Entertainment Sverige AB
Laura - Patricia Arquette U Aung Ko - U Aung Ko
Andy - Frances McDormand Jeremy Watt - Spalding Gray
Mr. Scott - Victor Slezak Aung San Suu Kyi - Adelle Lutz
Nick Bowman - Michael Pickells Danny Bowman - Enzo Rossi

Det sydostasiatiska landet Burma, som numera officiellt kallas Myanmar, har sedan 1962 styrts av en militärdiktatur och i landet har många våldsamma strider och motståndsrörelser utkämpats. Än idag är landet en hårt styrd diktatur, och det finns hittills inget tecken på att det kommer att förändras. Inom motståndsrörelserna har frihetskämpen Aung San Suu Kyi blivit berömd, som 1988 försattes i husarrest och som till och från fortsätter än idag. Hon vann Nobels fredspris 1991. Om landet och dessa händelser kretsar regissören John Boormans prisbelönade och delvis verklighetsbaserade film Beyond Rangoon, som producerades 1995 och visades på svenska biografer samma år under titeln Skugga över Rangoon. Fastän filmens tema är lika aktuellt idag som för 14 år sedan, har det dröjt tills nu för filmen att släppas på DVD. Händelserna utspelas mot slutet av 1980-talet, där historien kretsar kring den f.d. läkaren Laura Bowman. Efter att hennes man och son blivit brutalt mördade i deras hem, har hon varit svårt deprimerad och inte klarat av att arbeta. För att försöka få henne att tänka på annat, övertalar hennes syster henne att följa med på semester till Burma. Men när Laura tappar sitt pass kan hon inte längre resa hem, och vid hemresan tvingas hennes syster och de andra att resa utan henne. Laura ska istället ta sig till den amerikanska ambassaden för att få ett nytt pass, men det dröjer några dagar innan hon kan resa hem igen. Istället tar hon sig ut för att utforska landet, och kommer i kontakt med den f.d. professorn Aung Ko, som tillsammans med sina f.d. studenter nu kämpar för demokrati i landet. Det blir riskfyllt, då en revolution utbryter i landet och den sittande militära regeringen plötsligt börjar göra allt och lite till för att behålla makten. Hon inser snart att det inte alls är en självklarhet att någon kommer levande därifrån, vilket får henne att vakna upp ur sitt komaliknande tillstånd och se vad som pågår.

Jag kan inte påstå att jag är eller någonsin varit någon specialist på händelserna i Burma, och därför visste jag inte mycket innan jag satte mig ner för att se Beyond Rangoon. Men till min förvåning visade det sig vara en mycket bra film, som tar upp ett viktigt och intressant ämne på ett riktigt lyckat sätt. Att få fram politiska budskap i filmer är ett riskabelt grepp, då det alltför ofta resulterar i att filmerna istället inte fungerar som underhållning och snarast känns som propaganda. Men det här är faktiskt ett av de mer lyckade exemplen, då manusförfattaren både hinner med att demonstrera händelserna i Burma och samtidigt berätta en både fängslande och spännande historia om Laura. Filmen lyckas att engagera och fängsla från allra första början, och därefter hålla intresset vid liv hela tiden. Fastän det bitvis inte händer alltför mycket, så blir det aldrig tråkigt utan det förblir fascinerande och intressant. I synnerhet under dess andra halva blir det också riktigt spännande, och detta i kombination med den mycket gripande och berörande historien, gjorde att jag var helt slut när eftertexterna började rulla. Laura har blivit en mångbottnad och genomarbetad rollfigur, och även Aung Ko är förhållandevis mångbottnad och nyanserad. Därför är det lätt att engagera sig i den intressanta storyn, fastän Laura alltför ofta inte beter sig alltför intelligent; något som säkerligen är avsiktligt, och med tanke på vad hon råkat ut för sannolikt heller inte orealistiskt.

Det är också hög tid att händelserna i Burma hamnar i centrum, och att fler får veta om det här. Trots allt är det fortfarande inte direkt vardagsmat i nyhetssändningar, och det finns säkerligen många som inte vet någonting om Burma. Fastän filmen har 14 år på nacken, och storyn i filmen dessutom utspelades ytterligare ett flertal år före det, så fortsätter ämnet också att vara lika aktuellt idag. Därför har filmen inte åldrats nämnvärt på den här tiden, utan fungerar lika bra nu som den gjorde 1995. Storyn om Laura och hennes upplevelser är också mycket intressant och gripande, även om det bitvis kanske inte riktigt får det utrymme som hade varit önskvärt. Beyond Rangoon är en storslagen och fascinerande upplevelse, som dessutom är så gripande att det är i stort sett omöjligt att inte börja gråta. Det finns dock några få nackdelar, som visserligen inte förtar helhetsintrycket nämnvärt men som hade gjort det hela till en ännu bättre film. Ibland går det lite fort framåt, som gör att man inte alltid hinner med att se exakt vad som händer. Storyn känns vid några tillfällen lite förhastad och förenklad, och filmen hade med fördel kunnat förlängas lite för att hinna gå in mer på djupet. Att hinna ta upp så många ämnen som denna film på bara drygt en och en halv timme är helt enkelt lite mycket, även fast jag inte kan förneka att manusförfattarna ändå gjort ett bra jobb och tempot till största delen är bra. En del av rollfigurerna har också blivit ganska endimensionella, och det är egentligen bara Laura och Aung Ko som blivit riktigt mångbottnade och genomarbetade. Det är visserligen fullt förståeligt att man fokuserar på en person, men filmen hade blivit ännu bättre om vi fått veta lite mer om fler personer. Trots att hon är viktig för handlingen, har även Aung San Suu Kyi fått ganska lite utrymme, och medverkar egentligen bara i en enda scen. Jag tycker heller inte att man får någon direkt förklaring till varför Lauras syster hittat på att resa till just Burma på semester - oavsett hur insatt man är, så bör trots allt en militärdiktatur inte vara det mest logiska eller säkra stället att resa till. Men många av de här nackdelarna är ändå petitesser som inte förtar helhetsintrycket, och Beyond Rangoon är helt enkelt en mycket bra film.

Fotot är också förstklassigt, och filmen erbjuder många vackra scener över Malaysia (som filmen är inspelad i, då det av förståeliga skäl inte varit möjligt att filma i Burma). På bio måste det ha varit något i hästväg i och med det oerhört vackra fotot, men även på en hyfsat stor TV fungerar det riktigt väl. De vackra vyerna fungerar också som en effektiv kontrast mot de allt annat än vackra händelserna, och klippningen imponerar i de flesta fall. Filmmusiken som den smått legendariska Hans Zimmer skrivit är också mycket stämningsfull och passande i sammanhanget. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och Patricia Arquette är utmärkt i huvudrollen som Laura. Inledningsvis tyckte jag att hon spelade lite stelt och opersonligt, men det dröjde inte länge innan jag insåg att det faktiskt är helt avsiktligt och att Patricia trots allt gör rollfiguren rättvisa till fullo. Efter en stund börjar också agerandet att bli mindre stelt, och då blir det en intressant upplevelse då Patricia både spelar övertygande och trovärdigt. Även U Aung Ko spelar riktigt bra, då han spelar en variant av sig själv som också heter samma som han själv. De flesta övriga fyller sin funktion och spelar förhållandevis bra, även om ingen sticker ut som något utöver det vanliga. Beyond Rangoon är ingen perfekt film, och visst finns det element som hade kunnat göras bättre. Men att åstadkomma en film som både blivit spännande, gripande och intressant samtidigt som den tar upp ett viktigt politiskt ämne är en imponerande bedrift. Därför kan jag varmt rekommendera filmen för de allra flesta, trots att det sannerligen inte är någon rolig och upplyftande film... Betygsmässigt räcker det till en svag åtta, och mycket mer än så fordrar i alla fall inte undertecknad.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Förutom det engelska originalljudet, finns även ett spanskt och tyskt ljudspår. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra, och i synnerhet bilden imponerar stort med en imponerande detaljrikedom och en levande känsla. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken samt grekiska och spanska, och därutöver finns även engelsk text för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textremsorna är i minsta laget, men trots allt relativt lättlästa. Den svenska översättningen håller ganska hög klass, om än med ett fåtal översättningsfel och ologiska översättningar. När man matar in DVD-skivan möts man av distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny (eller egentligen landsval). Av någon outgrundlig anledning finns det ett 50-tal länder fördelade på tre sidor att välja mellan på menyn - många fler än vad som verkligen erbjuds i textnings- eller dubbningsväg. Väljer man Sverige, kommer det därefter att visas en mycket irriterande amerikansk anti-piratpropaganda på strax under en minut, av exakt samma slag som Antipiratbyrån och vissa distributörer verkar älska och resten av världen hatar. Den går inte att hoppa förbi, men det går att spola förbi det hela på bild. Vi möts därefter av huvudmenyn, som är enkel och stillastående, och bara finns på engelska. Märkligt nog tycks språkvalet i början bara påverka vad som ska visas innan menyn, och påverkar inte vilket språk som filmen kommer att visas på. Även om man väljer Sverige som land så visas filmen som standard utan text. För att välja textning, måste man gå in under "Languages" från huvudmenyn, och där välja ljudspår och textspår. Därför finns det ingen som helst anledning att välja Sverige från landsmenyn. Jag rekommenderar istället att man väljer antingen Australien eller Storbritannien som land - då slipper vi nämligen anti-piratpropagandan och kommer direkt till huvudmenyn. Mycket trevligare!

Ett nytt irritationsmoment uppstår dock efter att man sett klart filmen. Av någon outgrundlig anledning visas då varningstexter på 40 olika språk (!), trots att majoriteten av dessa inte ens finns med på skivan och att den här DVD-utgåvan inte säljs i något land där man talar merparten av språken. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. Det går heller inte att hoppa förbi dessa överhuvudtaget, varken genom att gå till nästa kapitel, genom att trycka på menyknappen eller ens genom att spola förbi på bild. Har varningstexterna börjat visas, så går ingenting att göra på drygt sex minuter, om man inte stänger av DVD-spelaren. För att undvika att dö av tristess innan huvudmenyn visas igen, måste man därför komma ihåg att avbryta filmen innan varningstexterna börjar visas, genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp innan filmen visats helt klar (förslagsvis under den avslutande Warner-loggan i slutet av eftertexterna). Varför ska det vara så svårt att följa en del andra distributörers exempel, och bara visa varningstexter på det språk som man valt textning på...? Som extramaterial finns en bakom kulisserna-dokumentär på sju minuter, som är producerad i år och huvudsakligen består av intervjuer med regissören John Boorman och huvudrollsinnehavaren Patricia Arquette. Det är riktigt intressant och en del matnyttigt framkommer, men inslaget går inte riktigt tillräckligt in på djupet och hade gärna fått förlängas en del. Det blir heller inte riktigt lika intressant, i och med att ingenting bevarats vid inspelningen utan allting handlar om efterkonstruktioner 14 år efter premiären. Slutligen finns även en ursprunglig biotrailer för filmen, som är lika spännande som det låter. Där tar det roliga slut, som visserligen är ganska intressant och är fullt godkänt för att vara en nästan femton år gammal film, men som gärna hade fått utökas en del. Extramaterialet har tyvärr ingen svensk text, men däremot finns engelsk text vilket definitivt är bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 30 september 2009
Senast uppdaterad: 1 oktober 2009

Recensionen har lästs 3597 gånger av 1816 personer, sedan den 30 september 2009