Kortfattade recensioner

Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg (fast viss tveksamhet råder)
Tjejen - Leah Dou Killen - Giver He
Tibetansk gentleman - Tsoka Jamyang Khyentse Advokat - Al Di
Agent Mike - Zhang Dada Motellägare Tashi - Chongbo Dorjeh
Tarig - Tulen Minjor Mr. Lu - Wang Zhiwen
Gravid tjej - Cici Xiang Hemlös kvinna - Yunggiema

En ung kvinna kommer till Lhasa i Tibet på pilgrimsfärd, men ändrar sig snart när hon får höra om den mångfärgade regnbågshummern som hålls instängd på ett hotell - en hummer som enligt sägnen kan göra människor som kommer i kontakt med den lyckliga och bekymmersfria. Hon tycker synd om hummern som ska vara inlåst i ett alldeles för trångt akvarium, och bestämmer sig för att stjäla hummern och ta honom med till fyrtornet i Ming Island där han fångades in från, för att där släppa honom fri. Det blir en lång färd, där hon möter alla möjliga människor efter vägen.

Det här är en minst sagt annorlunda film, som inte liknar något man tidigare sett. Den bygger delvis på en roman av Gosha Wen och delvis på regissörens egna upplevelser, plus en slags udda modern tolkning av myten om Orfeus. Och ja, det är lika egendomligt som det låter... Filmen är till allra största delen svartvit, men med några detaljer i färg i några scener. Vad man tycker om det är en smaksak, men jag tycker att det passar bra - i synnerhet som fotot är utmärkt och varenda bildruta är som en fröjd för ögat. Då är jag mer kluven till filmen i sig, för Bipolar är en mycket originell och annorlunda film - premissen är mycket intressant, men den får en ganska undangömd roll och istället handlar det till största delen om de personer som tjejen möter efter vägen. Visst finns det en del färgstarka och minnesvärda personer och händelser längs resan, men också en hel del tämligen lättförglömda eller i värsta fall rentav tråkiga sådana.

Det är en mycket lågmäld och avskalad film, som närmast kan beskrivas som minimalistisk. Den röda tråden är minst sagt begränsad, för fastän resan kretsar kring hummern spelar hen en ganska liten roll i det stora hela - som kommer på tal då och då, men där det istället handlar om möten och mer eller mindre vardagliga situationer efter vägen. Ibland är det charmigt, ibland småroligt, ibland väldigt engagerande - men nästan lika ofta mest allmänt tråkigt. Ibland blir det tyvärr lite väl pretentiöst, och tempot är väldigt lågt där allting utvecklas i sakta mak och där man tagit lång tid på sig att berätta historien. Det här är förvisso inget som hade passat i ett snabbt tempo, men det borde ändå finnas någon gyllene medelväg då det ibland upplevs något segt. Kanske hade filmen vunnit på att kortas ned lite, för 1 timme 50 minuter är i saftigaste laget för den här begränsade handlingen.

Det är en tänkvärd film, med bra budskap och intressanta rollfigurer; där i synnerhet huvudrollen är intressant. Filmen ställer intressanta frågor utan givna svar, och det är en mycket lågmäld film där man får läsa mellan raderna för att försöka gissa sig till det mesta. Faktum är att inte en enda person i filmen ens nämns vid namn - inte ens huvudrollen, som under eftertexterna bara kallas för "Her". Det känns en smula udda, och jag vet inte riktigt om man ska tycka om eller avskräckas av den surrealistiska och närmast psykedeliska stilen; som man ibland blir charmad av och som ibland mest känns flummigt.

Bipolar är en stämningsfull, vacker och finstämd film, som är mycket lågmäld och avskalad och som kräver en hel del tankeverksamhet - men som också är minnesvärd, charmig, rolig och fascinerande. Premissen är utmärkt, men den röda tråden är minst sagt svag då det mest handlar om en serie lösryckta scener där merparten inte har särskilt mycket med själva premissen med hummern att göra. Ibland dras jag in i den här charmiga och vackra filmen, men lika ofta tycker jag det känns segt och flummigt. Kort sagt är det här ingenting som kommer att falla alla i smaken, och en del lär finna detta olidligt tråkigt medan andra kommer att älska filmen. Jag ställer mig någonstans mitt emellan, då det ofta är intressant och tänkvärt men det ibland blir lite för surrealistiskt och märkligt i kombination med det alltför långsamma tempot. Det är trots allt sevärt och ganska minnesvärt, men bristerna gör att jag i slutändan nöjer mig med en stabil sexa i betyg. Och varför filmen egentligen fått titeln Bipolar vet jag inte riktigt, för ifall den namnlösa tjejen ska föreställa bipolär så är det i så fall inget vi som publik får veta något om...

Recensionen skriven: 11 februari 2022

Recensionen har lästs 1339 gånger av 616 personer, sedan den 11 februari 2022