Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Nina - Natalie Portman Lily - Mila Kunis
Erica (Ninas mamma) - Barbara Hershey Thomas - Vincent Cassel
Beth - Winona Ryder David - Benjamin Millepied
Veronica - Ksenia Solo Madeline - Janet Montgomery
Andrew - Sebastian Stan Tom - Toby Hemingway
Galina - Kristina Anapau Sergio - Sergio Torrado

Den mångfaldigt prisbelönade amerikanska regissören, manusförfattaren och producenten Darren Aronofsky har blivit känd för sina ofta banbrytande och ibland även kontroversiella filmer. Han debuterade 1998 med Pi, men slog igenom på allvar två år senare genom den kritikerrosade Requiem for a Dream. Hans nästa film The Fountain blev aldrig lika framgångsrik, men nu senast regisserade han den betydligt populärare Oscarsnominerade storfilmen The Wrestler. Till Darrens senaste film har han hållit sig kvar till ämnet sport, och den här gången handlar det om balett. Black Swan har vunnit mängder av priser världen över, och var nominerad till fem Oscars inför Oscarsgala 2011, men vann i slutändan "bara" för bästa kvinnliga huvudroll. Filmen hade svensk biopremiär i mars 2011, om knappt tre månader efter den amerikanska premiären, och har nu släppts på DVD och Blu-Ray.

Den strax under 30 år gamla balettdansösen Nina Sayers är ambitiös, och har länge jobbat för ett mindre balettkompani i New York under ledning av den tuffa och något kontroversiella Thomas. Hon är visserligen långt ifrån gammal, men i den tuffa balettvärlden blir man sällan alltför långvarig och då hon även är äldre än de flesta i balettkompaniet inser hon att det förmodligen inte är alltför lång tid kvar på hennes karriär. Men hon tänker inte ge upp, utan satsar allt på att hålla sig kvar i branschen. Privat är hon ensam och bor fortfarande hemma hos sin överbeskyddande mamma som själv är f.d. balettdansös. Thomas ska nu sätta upp en ny version av Tjajkovskijs klassiker Svansjön, och Nina vill till varje pris spela huvudrollen Odette. Men medan hon är given som den vita svanen Odette har hon inte lika lätt för att klara av den mindre sympatiska rollen som den svarta svanen Odile; två roller som av tradition alltid brukar spelas av samma person. Därför drar Thomas sig för att ge Nina rollen, men till hennes stora överraskning får hon till sist båda rollerna. Det medför en stor press på Nina, och hon får allt svårare att behålla koncentrationen. Det blir heller inte bättre när den unga tjejen Lily börjar på samma balettsällskap, och Nina börjar känna sig oroad för att Lily kan ta över hennes plats...

En film som i stort sett enbart kretsar kring balett låter kanske inte särskilt upphetsande, och jag hade mina farhågor då jag ärligt talat inte är alltför insatt i eller intresserad av balett. Men Black Swan visade sig vara en mycket bra film, och en av de bästa filmer jag sett på mycket länge. Trots ett bekant ämne lyckas filmen att förmedla en unik ton och känns originell. Det är en intressant story med ett genomarbetat manus och ett imponerande sinne för detaljer. Här finns i stort sett inga logiska luckor eller andra logiska brister i manuset, och det är inte särskilt ofta man upplever det. Och trots att tempot inte är alltför högt förblir filmen engagerande och berörande hela tiden, och jag tittade inte på klockan en enda gång.

Det är en suggestiv och psykologisk film, som huvudsakligen är ett drama men som har en hel del obehagliga thrillerinslag. Bitvis är det både spännande och obehagligt, och jag ryser bara jag tänker på en del av scenerna i filmen. Vid några tillfällen blir det riktigt otäckt, och filmen lyckas på ett mycket imponerande sätt att tränga in i Ninas psyke på ett sällan skådat slag.

För det här är en annorlunda film, där konkret yttre handling spelar mindre roll än psykologisk stämning och att få se Ninas inre. Det gör att somliga lär uppfatta filmen som seg och kanske rentav tråkig, men trots att jag inte brukar uppskatta den här sortens filmer så föll jag pladask för Black Swan. Man får lära känna Nina mycket väl, och hon har blivit en mångbottnad och nyanserad personlighet som känns äkta. Då filmen också skickligt lyckas att undvika allt vad klichéer heter, så känns den också realistisk och trovärdig. Jag uppskattar också att filmen helt undviker all form av sentimentalitet, men trots det lyckas filmen att beröra och gripa tag i mig. Genom den unika inblicken i någons tämligen instabila psyke blir Black Swan också djup och tänkvärd, och det är en typisk sådan film som man inte kommer att glömma på mycket länge.

Det är en mycket suggestiv och kryptisk film, där det inte är helt oproblematiskt att lista ut vad som är fantasi respektive verklighet och där det också finns utrymme för egna tolkningar. Jag kan tycka att det hade blivit ännu bättre med lite klarare besked, men måste ändå medge att den här stilen har sin charm och poäng. Den psykologiska känslan har dock skett på bekostnad av den yttre handlingen, som gör att den konkreta storyn blivit ganska tunn och den allra största delen av filmen handlar om just balett på ett eller annat sätt.

De flesta övriga rollfigurer förblir också ganska endimensionella, och den enda man får något hyfsat grepp om är den unga konkurrenten/väninnan Lily. Scenerna med henne uppskattar jag verkligen, och hon har trots allt fått en del nyanser. Jag hade gärna velat se mer av den "pensionerade" stjärnan Beth, som inledningsvis ser ut att ha en viktig del i historien men som efter ett tag försvinner i stort sett helt. Jag får heller inget klart grepp om Ninas överbeskyttande mamma, som bitvis framstår som relativt normal men bitvis känns väldigt obehaglig. Jag hade velat få lite klarare besked om mina misstankar gällande henne, men trots allt förstår jag vad regissören varit ute efter och läser man mellan raderna så förstår man trots allt en hel del.

Black Swan är en mycket vacker film, med ett fantastiskt foto och en imponerande detaljrikedom. Bildspråket känns intimt och äkta, och det är därför lätt att sätta sig in storyn och Ninas psyke. Musiken är också riktigt bra, och består till stor del av mer eller mindre tydliga variationer av just Tjajkovskijs musik. Skådespelarinsatserna är också lysande, och Natalie Portman gör en av de bästa rolltolkningar jag sett på mycket länge som Nina. Hon spelar helt makalöst, och lyckas få oss att leva oss in i hennes psyke med enkla medel och ett imponerande minspel. Att hon vann Oscar för bästa kvinnliga huvudroll är mycket rättvist, för mycket bättre än så här kan det inte bli. Jag blev också mycket imponerad över Mila Kunis som Lily, som är i stort sett lika bra och imponerar stort. Om det hade funnits någon rättvisa så borde Mila verkligen ha blivit nominerad till en Oscar för bästa kvinnliga biroll, för hennes insats är betydligt mer imponerande än vissa av de nominerade i den klassen. Barbara Hershey är också riktigt bra som Ninas mamma; en riktigt svår roll som hon klarar av galant. Vincent Cassel gör också en bra insats som balettledaren Thomas, och medan jag första gången jag såg filmen tyckte att han balanserade på gränsen till överspel, så inser jag nu poängen med rolltolkningen och ser inte längre samma problem. Winona Ryder är också riktigt bra som Beth, men får inte särskilt mycket att arbeta med i en tyvärr alltför liten roll.

Jag förstår att många lär bli avskräckta av det tunna ämnet hos Black Swan, och om man inte själv tycker om balett är det lätt att känna sig skeptisk. Och filmen kommer förvisso inte att passa alla genom sin udda suggestiva stil, men jag blev mycket imponerad av den. Det är en både engagerande, berörande och spännande film, som man sent kommer att glömma. Den är också så intensiv att man blir helt slut av att se på filmen, och bitvis blir man rentav illamående av att se den. Slutet är också vackert symboliskt, om än en smula övertydligt och även aningen för luddigt för min smak. Black Swan är utan tvekan en av de bästa filmerna jag sett under det senaste året, och då den också utan tvekan håller att ses om, så blir en stark åtta det givna betyget. Det är också utan tvekan Darren Aronofskys hittills bästa film. Det här är i mitt tycke den bästa filmen av de Oscarsnominerade för bästa film i år, och hade det funnits någon rättvisa borde den ha vunnit. Ärligt talat börjar jag verkligen undra hur märkligt Oscarsjuryn resonerar, då alla utom en av de 10 nominerade filmerna för bästa film är bättre än The King's Speech som faktiskt vann...

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,40:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på bl.a. de fyra skandinaviska språken plus engelska för hörselskadade, men tyvärr finns ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Den svenska texten är i minsta laget men är ändå förhållandevis lättläst. När man matar in DVD-skivan möts man av varningstexter i tio sekunder, innan en distributörsjingel spelas. Vi kommer därefter direkt till huvudmenyn, som är rörlig och stilren men som endast finns på engelska. Avsaknaden av en inledande språkvalsmeny gör att man måste gå in och välja språk under huvudmenyn för att få någon textning alls.

Efter filmens slut uppstår ett irritationsmoment då det visas varningstexter på samtliga språk som filmen är textad på, i 10 sekunder per språk. Det blir snabbt irriterande och jag förstår inte varför 20th Century Fox inte kunnat ordna att bara visa varningstexter på just det språk man faktiskt har valt. Dessbättre går det dock den här gången att hoppa förbi varningstexterna, antingen genom att gå till menyn eller genom att gå till nästa kapitel upprepade gånger. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket känns lite egendomligt vid en så omtalad Oscarsnominerad film som denna. Enligt uppgift har Blu-Ray-utgåvan av filmen trots allt en hel del extramaterial, och därför tycker jag det är väldigt svagt att inte detta kunnat tas med också på DVD-utgåvan. Jag tycker ärligt talat att det är alldeles för tidigt att börja försumma DVD till förmån för Blu-Ray på det här sättet (trots allt har Blu-Ray inte stora marknadsandelar), och det här känns också som fel sätt att locka folk att gå över till Blu-Ray.

Recensionen skriven: 4 mars 2011
Senast uppdaterad: 6 juli 2011

Recensionen har lästs 4445 gånger av 2670 personer, sedan den 4 mars 2011