Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Heather - Tina Casciani Jimmy - Tim Fields
Lou Duva - Ted Levine Dan Duva - Jordan Gelber
Doreen - Amanda Clayton Jon - Daniel Sauli
Gilbert Dele - Jean Pierre Augustin Roberto Duran - Edwin Rodriguez
Leigh - Denise Schaefer Roger Mayweather - Peter Quillin
Dr. Cotter - Roy Souza Tommy - Tom DeNucci

Året är 1988, och boxaren Vinny Pazienza - som har stora svårigheter att komma ner i rätt viktklass inför varje match - förlorar mot Roger Mayweather. Efter förlusten går hans manager Lou Duva ut i media och säger att Vinny borde sluta boxas överhuvudtaget, varpå hans pappa Angelo tar över som manager. Den något avdankade Kevin Rooney blir hans nya tränare, och mot alla odds lyckas Vinny att vinna mot världsrankade Gilbert Dele. Men precis när Vinny har världsmästartiteln råkar han ut för en svår bilolycka, då han och kompisen Jimmy blir påkörda av en annan bil. Vinny bryter nacken, och läkarna är tveksamma om han någonsin ens kommer att kunna gå igen. Men Vinny bryr sig inte, utan tänker inte bara gå utan dessutom återuppta boxningskarriären...

Jag är generellt sett väldigt ointresserad av de flesta sporter, och det är i mina ögon svårt att tänka sig tråkigare sporter att bevittna än boxning. Jag hade heller aldrig ens hört talats om Vinny Pazienza innan jag såg filmen. Det är förstås inte de bästa förutsättningarna, och jag tillhör knappast någon av de främsta målgrupperna för filmen. Men Bleed for This är till min förvåning ändå en bra film, som skildrar en osannolik historia - en sådan historia som om den inte hade hänt på riktigt skulle upplevas som orealistisk. Den sanna historien är icke desto mindre fascinerande och intressant, och ärligt talat som gjord för att filmatiseras. Trots att jag som sagt är helt ointresserad av boxning lyckas filmen ändå att väcka intresse, och den förblir engagerande.

Vi får lära känna både Vinny och hans föräldrar relativt väl, och flera hinner åtminstone få en del nyanser. Det finns en del charm och boxningsscenerna är onekligen ganska spännande och intensiva. Därigenom hålls intresset vid liv, och jag uppskattar att det utspelas mer utanför än inne i boxningsringen - trots allt är boxningsscener i sig är ganska svåra att få att bli alltför intressanta, så att fokusera mer på träning och privatliv fungerar utmärkt. Det förblir fascinerande, och även om en del detaljer och händelseförlopp hoppas över så följer filmen såvitt jag kan bedöma de verkliga händelserna relativt väl.

Boxningsscenerna är också snyggt koreograferade, och har en bra kompromiss mellan blodig realism och förenkling, varför scenerna inte blir olidliga men ändå upplevs hyfsat trovärdiga. Stämningen är utmärkt, och filmteamet lyckas förmedla en övertygande atmosfär och dessutom rätt tidskänsla.

Tekniskt och hantverksmässigt är det en mycket lyckad film, men däremot lyckas inte manusförfattaren riktigt att gå in på djupet kring vad som driver Vinny och varför han vill boxas till varje pris. Efter en så hemsk olycka skulle de flesta nog vara tacksamma över att de fortfarande kan gå, så varför är Vinny så besatt av boxning till den grad att han äventyrar sitt eget liv för att komma upp i ringen igen...? Det lyckas aldrig riktigt manusförfattaren att förklara, och fastän Vinny får en del nyanser så kommer vi honom aldrig riktigt inpå livet. A och O i en sådan här film borde vara att förklara huvudrollens motivation och varför han till varje pris vill boxas - det borde finnas mer i livet än boxning, och jag blir lite besviken över att filmteamet inte verkar ha någon ambition att gå in på djupet kring Vinny.

Dramaturgiskt följer Bleed for This också traditionella mallar, och vare sig man känner till den verkliga personen eller inte så väntar inga stora överraskningar - trots allt kan ju vem som helst lista ut att en film om en boxare som misslyckas med allt inte skulle bli särskilt populär... Det är förutsägbart, och det rör sig om en klassisk "underdog"-historia om någon som lyckas mot alla odds av samma slag som det redan går tolv på dussinet av. Filmen har tyvärr också en ganska unken kvinnosyn, och här finns en hel del inslag av sexism. Kanske överensstämmer det med verkligheten i det här fallet, men det ursäktar inte varför i stort sett alla kvinnliga rollfigurer blivit ytliga och endimensionella. Och varför så många scener från strippklubbar, som har lite eller inget med saken att göra...?

Däremot är skådespelarinsatserna överlag mycket bra, och Miles Teller gör en av sitt karriärs bästa insatser som Vinny. Han når måhända inte riktigt upp till rollprestationen i Whiplash, men inte så långt därifrån. Aaron Eckhart är också utmärkt som tränaren Kevin, och lyckas att göra en trovärdig rollprestation helt utan överspel eller konstlade manér. Ciarán Hinds är också mycket bra i en svår roll som Vinnys pappa Angelo, och Katey Segal gör vad som går i den underutvecklade rollen som mamma Louise. Tina Casciani är bra, men får inget att arbeta med i den otacksamma rollen som flickvännen Heather.

Bleed for This bygger på en fascinerande sann historia, och det är just att det har hänt på riktigt som är en av de största behållningarna av filmen. Särskilt originellt är det onekligen inte, och sportfilmer där någon lyckas mot alla odds har förekommit lite väl ofta genom åren. Men det är ändå en engagerande och välgjord film, som håller intresset vid liv och som lyckas med konststycket att förbli intressant även om man är helt ointresserad av boxning. Däremot kan man med all rätt fråga sig varför man ska se ännu en sportfilm med ett så klassiskt dramaturgiskt upplägg, och filmen lyckas inte riktigt att göra något tillräckligt nytt av upplägget för att det ska bli riktigt minnesvärt. Det är ändå en film väl värd att se som är trevlig för stunden, men tyvärr är det också ganska lättförglömligt och inget man lär fundera på länge i efterhand. Därför väljer jag en hyfsat stabil sjua i betyg, då det trots allt är en bra film men samtidigt inte tillräckligt nyskapande i den ganska uttjatade genren "Idrottsman som lyckas med det omöjliga".

Blu-Ray-utgåvan erbjuder Widescreen-bild med proportionerna 1,85:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska samt dubbade ljudspår på franska, portugisiska, polska och spanska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra, men bakhögtalarna används tämligen sporadiskt. Filmen är textad på 18 olika språk, däribland de fem nordiska språken samt engelska. Glädjande nog finns både vanlig engelsk text och engelska för hörselskadade, men i vanlig ordning finns tyvärr ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, även om kantlinjen är i svagaste laget.

När man matar in Blu-Ray-skivan spelas en kort distributörsjingel, och därefter kommer man direkt till huvudmenyn som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Det finns ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textspråk. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Efter att man spelat upp filmen visas varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt på engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, men däremot uppskattar jag att Sony Pictures flyttat varningstexterna till efter filmen istället för före den som alltid varit fallet på DVD. Dessutom är det förstås mycket tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer envisas med.

Det enda bonusmaterial som finns är sju bortklippta scener på totalt 11 minuter. Några av scenerna är hyfsat intressanta medan några är helt poänglösa, men ingen tillför speciellt mycket till filmen så det är fullt förståeligt att de klippts bort. Där tar det roliga slut, och enligt uppgift har filmens amerikanska Blu-Ray-utgåva mer bonusmaterial som av någon anledning saknas i Europa. De bortklippta scenerna har tyvärr ingen skandinavisk text, men det finns i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 8 augusti 2017
Senast uppdaterad: 8 augusti 2017

Recensionen har lästs 2706 gånger av 1574 personer, sedan den 8 augusti 2017