Kortfattade recensioner

Cass Chaplin - Xavier Samuel Edward G. Robinson Jr. - Evan Williams
Joe DiMaggio - Bobby Cannavale Darryl F. Zanuck - David Warshofsky
Norma Jeane som barn - Lily Fisher Gladys Pearl Baker - Julianne Nicholson
Miss Flynn - Sara Paxton Norma Jeanes pappa - Tygh Runyan
John F. Kennedy - Caspar Phillipson Jack Lemmon - Chris Lemmon
Whitey - Toby Huss Marilyn Monroes sångröst - Vanessa Lemonides

En sjuårig Norma Jeane har fram tills 1933 växt upp med sin mentalt instabila mamma Gladys, och berättar om barnets pappa som enligt Gladys är en berömd brandman. Allt förändras när Gladys blir arg över Norma Jeanes frågor om sin pappa och försöker att dränka henne, och hon hamnar på barnhem. Ett tiotal år senare har Norma Jeane under artistnamnet Marilyn Monroe blivit en framgångsrik nakenmodell, och försöker desperat att ta sig in i skådespelarbranschen.

En filmversion av Joyce Carrol Oates succéroman, och att få en inblick i Marilyn Monroes liv, kan väl inte gärna gå fel - och det finns absolut en anledning till att Marilyn Monroe fortsätter att intressera och fascinera så lång tid efter hennes alltför tidiga bortgång. Men jag blev tyvärr lite besviken på Blonde, som inte var fullt så bra som jag hade hoppats på, om än långt ifrån dålig. Det är absolut intressant och engagerande, och det är värdefullt att få en inblick i Marilyn Monroe och hennes tragiska öde. Här finns mycket intressant att hämta, och man dras in i handlingen på ett effektivt sätt. Det är engagerande, underhållande och tänkvärt, och här finns mycket att hämta.

Visuellt är det en mycket tilltalande film, med ett läckert foto och ett starkt bildspråk. Av någon anledning är filmen periodvis i färg och periodvis i svartvitt, och jag lyckades inte hitta någon röd tråd till när det egentligen var färg respektive svartvitt. Det borde väl finnas någon logik, men den gick i så fall över mitt huvud. Däremot är skådespelarinsatserna utmärkta, och framförallt är Ana de Armas fullkomligt lysande i huvudrollen som Norma Jeane/Marilyn Monroe. Hon är hyfsat lik den riktiga personen, lyckas förmedla en snarlik röst och spelar dessutom utmärkt. Visst kan man ibland skönja att engelska inte är hennes modersmål, men det gör inte speciellt mycket när hon spelar så naturligt. Adrien Brody är som vanligt mycket bra, men får inte så mycket att arbeta med som Arthur Miller.

Att få ned en roman på 800 sidor till en långfilm måste vara en närmast övermänsklig uppgift, och tyvärr verkar det som att manusförfattarna försökt att klämma in lite för mycket. Resultatet har blivit att filmen upplevs ganska rörig och fragmentarisk, då vi snarast får se brottstycken ur Marilyns liv men utan att få något tydligt grepp om när, var och hur allting hänt. Även om det förblir intressant, så resulterar det här i att filmen sällan berör fullt så mycket som jag hade önskat, utan det blir lite för rörigt och osammanhängande. Visst förstår man det mesta av vad som händer, men inte alltid när allt händer, och jag hade önskat ett lite tydligare och rakare narrativ.

Ibland känns det också som att Marilyn Monroe sexualiseras onödigt mycket, och bland annat förekommer lite för många nakenscener även när så inte tillför något, och en del närgångna scener som tangerar till det osmakliga. Jag kan inte låta bli att undra hur filmen hade sett ut om en kvinnlig regissör hade fått sätta händerna på den...? Förmodligen inte fullt så här sexualiserat och objektifierat i alla fall. Det är också lite tråkigt att man helt verkar ha hoppat över de ljusglimtar som jag förmodar fanns, utan här är det i stort sett ett enda mörker som skildras där det bara går utför och där Marilyn skildras som en trasig individ som knappt verkar ha haft någon egen vilja, utan som snarast styrdes som en marionett av diverse män i hennes liv...

Blonde är en ganska bra och framförallt välgjord film, med fantastiska skådespelare, ett mycket imponerande foto och en visuellt unik stil. Men själva filmen som sådan eller snarare dess innehåll är jag lite mer kluven till, då det sällan blir riktigt så bra som jag hade väntat mig. Det är rörigt, fragmentariskt och osammanhängande, där det inte alltid är helt enkelt att få något tydligt grepp om allting. Jag har heller inte riktigt lyckats förstå varför vissa scener är i svartvitt och andra i färg, och till synes utan någon uppenbar logik när det är vilket. Jag förmodar att det måste ha funnits någon tanke bakom, men då jag inte lyckats hitta någon röd tråd till när det är svartvitt så går den i så fall över mitt huvud. Det blir heller sällan riktigt så djupsint som jag hade önskat, och bitvis känns det lite objektifierat och översexualiserat på ett sätt som inte hade behövts. Allt det här resulterar i att filmen inte lyckas beröra nämnvärt, även fast det borde ha varit berörande. Men dåligt är det absolut inte, utan det är ändå välgjort, fascinerande och mycket intressant intrig. Förmodligen hade den tjocka litterära förlagan passat bättre som en miniserie, så varför man ändå tvingat in den i långfilmsformatet - till råga på allt till en film på hela 2 timmar 47 minuter - förstår jag inte riktigt. Jag nöjer mig därför med en svag sjua i betyg, men det är trots allt en ganska bra och helt okej film som är värd att ses men som också sällan imponerar så ofta som jag hade väntat mig.

Recensionen skriven: 2 december 2022

Recensionen har lästs 589 gånger av 367 personer, sedan den 2 december 2022