Françoise Sagan - Sylvie Testud Jacques Chazot - Pierre Palmade
Peggy - Jeanne Balibar Astrid - Arielle Dombasle
Bernard - Lionel Abelanski Guy - Denis Podalydès
Jacques Quoirez - Guillaume Gallienne Suzanne Quoirez - Gwendoline Hamon
René - Samuel Labarthe Florence - Margot Abascal

Sylvie Testud

Den franska författarinnan Françoise Sagan hette egentligen Quoirez i efternamn, och föddes 1935. Hon slog igenom som 19-åring med den skandalomsusade och frispråkiga boken "Bonjour tristesse" (som i Sverige ursprungligen hette "Ett moln på min himmel", för att vid senare upplagor döpas om till originaltiteln), blivit bästsäljande i många länder i världen och översatts på 22 olika språk. Hon var generellt ansedd att ligga lite före sin tid, och fick därför ursprungligen mycket uppmärksamhet för sin öppenhjärtiga och ärliga stil. Något som inte bara gällde författarskapet, utan också hennes liv i största allmänhet, som var hektiskt och innefattade många män och kvinnor. Françoise hann skriva åtta böcker, gifte sig två gånger och fick ett barn innan hon dog av en blodpropp 2004. Den franska regissören Diane Kurys har nu gjort film om just Françoise Sagans liv; en film som ursprungligen var tänkt att produceras som en miniserie på TV. I filmen får vi följa Françoise nästan från början till slut, och inleds när hon just skrivit färdigt debutromanen vid 19 års ålder. Hon fick snabbt stor uppmärksamhet, och tjänade väldigt mycket pengar. Som hon dock också slösade bort vid ett tidigt skede. Efter en bilolycka blir hon beroende av morfin, som i sin tur ledde till ett långvarigt narkotikaberoende.

Jag visste inte mycket om Françoise Sagan innan jag såg filmen, så därför är jag inte rätt person att bedöma hur väl Bonjour Sagan håller sig till verkligheten. Men allting tyder på att det mesta ligger nära den verkliga Françoise och är en ganska öppen och rak skildring. Françoise levde onekligen ett fascinerande liv, och därför tar filmen också upp ett både intressant och viktigt ämne. Det är välkommet med en film om Françoise Sagans liv, och det är faktiskt lite märkligt att det inte skett tidigare. Grundstoryn är intressant, och det är ambitiöst av Diane Kurys att försöka täcka in ett helt liv i en enda långfilm. Tekniskt och visuellt är det också en näst intill fulländad film, med imponerande foto och rätt tidskänsla. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, och Sylvie Testud är lysande i huvudrollen som Françoise. Hon spelar Françoise under hela filmen, från 19-åring och fram tills hennes död vid 69 års ålder. Det är mycket imponerande gjort, och med hjälp av effektiv användning av smink och masker ser det faktiskt riktigt realistiskt ut. Innehållsmässigt är det dock inte riktigt lika gott ställt, och därför blev jag trots allt lite besviken på Bonjour Sagan. Filmen hinner ta upp många ämnen och en lång tidsperiod, och det är ärligt talat lite för mycket. I synnerhet under den första timmen känns den ganska osammanhängande, och hoppar i tiden stup i kvarten. Precis när man börjat bli berörd och intresserad, så hoppas det framåt. Därför har även många rollfigurer blivit ganska endimensionella, och det är periodvis riktigt svårt att hålla isär vilka alla är och vilken relation alla har till alla. Françoise Sagan själv har blivit ganska genomarbetad, och med enstaka undantag får vi lära känna henne ganska väl. Men de flesta andra karaktärer är det inte lika gott ställt med, och i synnerhet de många männen känns väldigt endimensionella och intetsägande. Till viss del beror det säkert på att just Sagans liv var ganska hoppigt, med många lösa förbindelser mellan män och kvinnor. Men det förklarar inte allt, och det borde ha gått att lösa på ett bättre och lite djupare sätt. Under filmens andra halva lugnar tempot ner sig, och det blir inte lika mycket hopp. Men i stället börjar det kännas ganska segt och utdraget, och jag blev förvånansvärt oengagerad över hela händelseförloppen. Därför hade Bonjour Sagan säkerligen vunnit på ett jämnare tempo - att sakta ner den första halvan lite grand, och istället snabba upp den andra halvan. Mot slutet blev jag allt tröttare, och fick anstränga mig för att hålla mig vaken. Det är inget gott tecken vid en film som trots allt har en så fascinerande och intressant handling.

Enkelt uttryckt är det här en film som borde ha blivit engagerande och berörande, men som med fåtal undantag ändå inte lyckas med det. När sluttexterna börjat rulla kände jag mig därför besviken över de många luckorna som aldrig fylls i till fullo. Det mest uppenbara exemplet är varför Françoise var så avigt inställd till sin egen son; ett intressant ämne som manusförfattaren aldrig ens försöker att förklara. Det kanske är svårt att få fram hela sanningen när Françoise inte längre är i livet, men med research borde man åtminstone kunnat göra ett tappert försök att förklara relationen. Även författarskapet har inte behandlats alls lika uttömmande som man hade kunnat önska, och vi får varken se eller veta särskilt mycket om vad och varför som Françoise skriver. Den enda boken som ens nämns vid namn är just debutromanen, och även där får vi inte veta någonting om innehållet, tanken eller handlingen. Kanske hade filmen vunnit på att börja lite tidigare tillbaka i tiden, så att vi fått se även när hon verkligen skrev boken, och inte bara få följa efterverkningarna. Överlag känns Bonjour Sagan därför som en ytlig översiktlig biografi, hellre än att verkligen gå in på djupet någonstans. Det känns inte som rätt väg att gå - dessa ytlig fakta kan man lika gärna få till sig genom att läsa i uppslagsverk, och sannolikt hade filmen vunnit på att huvudsakligen fokusera på en kortare tidsperiod. Utan att veta med säkerhet, så misstänker jag att de flesta av filmens problem beror på sista minuten-beslutet att klippa om den tänkta miniserien på tre timmar till en långfilm. Förmodligen hade handlingen vunnit på att förbli en miniserie på TV, så man kunnat gå in mer på djupet och lära känna både Françoise och hennes omgivning närmare. Det blir helt enkelt lite för mycket att täcka in under en långfilm, trots den relativt långa speltiden på just under två timmar. Det hade absolut gått att göra Françoises liv rättvisa även i långfilmsformat, men det hade nog krävt mer arbete än att bara korta ner den nästan färdiga miniserien. Därmed inte sagt att Bonjour Sagan är en dålig film på något sätt. De många bristerna till trots är det ändå en intressant och bitvis engagerande handling, och man ser fram emot att se vad som kommer att hända. Jag ville aldrig stänga av filmen, och fotot och sminkningen är oerhört imponerande. Därför väger de goda sidorna trots allt över, men jag hade helt enkelt väntat mig mycket mer av filmen än så här. Fortfarande är det fullt sevärt och en ganska bra film, men längre än till en stark sexa i betyg räcker det inte.

DVD-utgåvan har anamorfisk bredbild i formatet 1,85:1, vilket på ren svenska innebär minimala svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvalitet är bra. Filmen är textad på de fem nordiska språken, men tyvärr finns ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av distributörsjingel, och därefter visas meny för språkval. När man valt språk visas varningstexter på valt språk. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och stilren men dock enbart på engelska - för ovanlighetens skull visas inga trailers innan menyn. Det enda extramaterialet som finns är en 25 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär. Det är ganska intressant, och en del matnyttigt framkommer. Det är dock förvånansvärt mycket dödtid under dessa 25 minuter, och därför känns dokumentären lite ytlig och ofullständig. Där tar det roliga slut, och i synnerhet saknar jag någon form av dokumentär om Françoise Sagan själv - det känns inte rätt att man genast ska behöva ta till uppslagsverk för att ens få reda på sådana grundläggande fakta som när hon föddes och dog. Positivt är dock att bakom kulisserna-dokumentären för en gångs skull försetts med svensk text. Det här första gången jag sett svensk text vid extramaterial på någon SF-utgåva på lång tid, och jag hoppas att de fortsätter i samma stil.

Recensionen skriven: 31 mars 2009
Senast uppdaterad: 1 april 2009

Recensionen har lästs 3832 gånger av 2065 personer, sedan den 31 mars 2009