Kortfattade recensioner

Adam - Tawfeek Barhom Ibrahim - Fares Fares
General Al Sakran - Mohammad Bakri Sheikh Negm - Makram Khoury
Zizo - Mehdi Dehbi Sobhy - Moe Ayoub
Soliman - Sherwan Haji Sheikh Durani - Ramzi Choukair
Nazim - Mouloud Ayad Raed - Ahmed Laissaoui
Sheikh Omar Beblawi - Jawad Altawil Harun - Amr Mosad

Fiskarsonen Adam bor i ett fattigt område i Egypten, och blir plötsligt som första person i byn erbjuden en plats på det prestigefyllda universitet i Al-Azhar - sunnimuslimernas maktcentrum, vars religiösa ledare har så stor makt att de indirekt styr över hela Egypten. Men Adam hinner knappt flytta in på studenthemmet förrän imamen, skolans religiösa ledare, plötsligt dör. Den politiska regimen i Egypten vill till varje pris se till att "rätt" person väljs som ny imam, någon som tycker lika som regimen, och motvilligt dras Adam in i kampen och blir pressad att bli tjallare åt regimen inne på universitetet. Men det är en långt ifrån riskfri position...

Tarik Salehs första film The Nile Hilton Incident var bra och välgjord, men jag har ändå aldrig varit riktigt lika förtjust som resten av världen (eller åtminstone kritikerkåren) i den filmen. Glädjande nog är dock hans senaste film Boy from Heaven ännu bättre, och är en mycket bra och minnesvärd film. Historien är kanske relativt tunn, då allt kretsar kring utnämnandet av imamen och maktspelet runt omkring - men å andra sidan finns det desto mer att berätta kring just detta ämne, varför det inte funnits något behov av en massa sidohistorier.

Det här är en värld de flesta av oss inte lär veta någonting alls om, men vi får veta det viktigaste och kommer snabbt in i handlingen. Det förblir intressant och fascinerande, och det har blivit en fängslande film som man inte kan slita blicken från. Periodvis är det riktigt spännande, och intresset hålls vid liv på ett elegant sätt trots att kulturen är långt från det vi är vana vid i västvärlden. Det är berörande och engagerande, och trots en speltid på nästan två timmar går tiden fort.

Det är framförallt Adam vi får lära känna ganska ordentligt, och till viss del även Ibrahim. De flesta andra rollfigurer är mer endimensionella, men det är nog åtminstone delvis en nödvändighet då merparten av filmen utspelas ur Adams perspektiv. Men några andra hade jag ändå gärna velat lära känna lite bättre, för att få fler perspektiv än bara Adams av det hela. I likhet med The Nile Hilton Incident blir det bitvis också lite rörigt, och då många skådespelare är relativt lika varandra utseendemässigt är det ibland inte helt enkelt att hålla isär vem som egentligen är vem. Adam och Ibrahim känner man alltid igen, men flera andra är så pass lika varandra och dessutom så pass endimensionella att man lätt kan ta miste på dem. Även om det bara är vid några tillfällen det verkligen spelar någon större roll, så är det ändå lite irriterande och borde ha gått att undvika.

Boy from Heaven är en mycket bra och välgjord film, med ett utmärkt foto och överlag mycket bra skådespelarinsatser. Fares Fares är bättre än vanligt, och Tawfeek Barhom är utmärkt i en svår och utmanande roll som Adam. Det är synd att filmen blivit lite rörig bitvis, men förutom det är det en mycket imponerande film Tarik Saleh har fått ihop - en både fängslande, underhållande och fascinerande film, som man aldrig kan slita blicken från. Det finns ett påtagligt djup, och trots en främmande miljö upplever jag filmen som realistisk. Det är en mycket minnesvärd film, som man lär komma ihåg under väldigt lång tid, och här finns mycket att hämta och ta till sig. Kort sagt finns inte mycket att klaga på, och det var mycket rättvist att filmen blir Sveriges bidrag till Oscarsgalan 2023 - den borde rentav ha goda chanser att bli nominerad. Så trots enstaka brister är det här en film som alla snarast bör se, och en stabil åtta blir därmed det självklara betyget.

Recensionen skriven: 30 december 2022

Recensionen har lästs 571 gånger av 356 personer, sedan den 30 december 2022