Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Harge Aird - Kyle Chandler Rindy Aird - Sadie Heim / Kennedy Heim
Richard Semco - Jake Lacy Abby Gerhard - Sarah Paulson
Dannie McElroy - John Magaro Tommy Tucker - Cory Michael Smith
Fred Haymes - Kevin Crowley Phil McElroy - Nik Pajic
Genevieve Cantrell - Carrie Brownstein Jack Taft - Trent Rowland
Jennifer Aird - Amy Warner John Aird - Michael Haney

Året är 1952, och den unga Therese Belivet - som egentligen vill bli fotograf - arbetar på varuhuset Frankenbergs på Manhattan. Det är långt ifrån något drömjobb, men hon gör sitt bästa iklädd en påtvingad tomteluva. Då det är dagarna före jul kryllar det av folk, och i folkvimlet får Therese syn på den betydligt äldre överklasskvinnan Carol Aird; och från den stunden kan Therese inte släppa henne med blicken. Carol kommer fram till Therese, beställer ett modelltåg till sin dotter och ber om hemleverans. På väg därifrån "glömmer" hon kvar sina handskar på disken, och därigenom kommer de mötas igen. Carol är hemmafru och håller på att gå igenom en skilsmässa från sin kontrollerande man Harge, medan Therese inte riktigt vet vad hon vill. De inleder ett förhållande, men det är inte ens tänkbart i 1950-talets USA och får ett mycket högt pris.

Carol har en intressant historia som ligger helt rätt i tiden, och ett ämne som förtjänar att uppmärksammas. Trots relativt många HBT-filmer på senare år är det heller inte många som tagit upp homosexualitet på 1950-talet - då ordet knappt existerade alls - och det är ett välkommet ämne. Jag har tyvärr inte läst Patricia Highsmiths roman, och har därför inget att jämföra med. Men som film betraktad är det här i alla fall en mycket bra och välgjord film, som berättar en intressant story på ett mångfacetterat och varmt sätt. Både Therese och Carol har blivit mångfacetterade rollfigurer, som är lätta att känna igen sig i.

Det har blivit en mycket fängslande film, som håller tittarna i järngrepp hela tiden och där intresset hålls vid liv från första till sista bildruta. Det är en lågmäld film, som aldrig blir övertydlig eller överromantiserande, utan som fokuserar på små subtila detaljer och känslor. Det fungerar riktigt bra i det här fallet, och filmen lyckas att skildra oväntad förälskelse på ett trovärdigt och starkt sätt - här spelar de båda parters kön egentligen ingen roll, för kärlekshistorien som sådan kan alla relatera till och känna igen sig i oavsett kön och läggning. Det är också en oerhört finstämd film, som berättar historien med både hjärta och värme trots att det verkligen inte rör sig om några stora utsvävningar.

Det är också en långsam film, som tar god tid på sig att introducera rollfigurerna och presentera premissen. Men trots att det är långsamt blir det aldrig någonsin segt, utan tiden går snabbt då man är så engagerad hela tiden. Tvärtom är tempot föredömligt för den här berättelsen, som måste få ta tid på sig och där det hade känts onaturligt med ett snabbare tempo. Och det fungerar uppenbarligen, då man blir som uppslukad av filmen hela tiden. Det är en mycket stark och berörande film, som ofta griper tag i tittarna och inte kommer att lämna någon oberörd. Periodvis är det oerhört gripande, och under några scener är det helt omöjligt att hålla tårarna borta. Samtidigt är det också underhållande, charmigt och tänkvärt med bra budskap.

Kort sagt är det svårt att inte bli imponerad av Carol, som är lätt att relatera till och som passar för alla. Samtidigt märks det att fokuset ligger på just Therese och Carol, som gjort att birollerna hamnar i skymundan. Jag hade framförallt velat se mer av Carols väninna och f.d. flickvän Abby, som är viktig för handlingen men som man inte får något tydligt grepp om och som bara medverkar i ett begränsat antal scener. Om henne får vi inte veta mer än det absolut mest nödvändiga.

Trots ett överlag lågt tempo går det vid ett par tillfällen också onödigt snabbt framåt, som gör att det uppstår vissa trovärdighetsproblem då händelser utspelas så snabbt. Det händer inte ofta, utan är bara märkbart vid ett par tillfällen, men där hade filmen faktiskt vunnit på att förlängas en smula; något jag aldrig trodde att jag skulle tänka vid en två timmar lång film. Jag blir heller inte riktigt klok på logiken bakom en liten sidohistoria om en pistol, som uppmärksammas i ett par scener men som aldrig får någon som helst relevans till handlingen. Antingen är det jag som missat något väsentligt, eller också har den delen förklarats sämre i filmen än i den litterära förlagan.

Fotot är fantastiskt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk där många scener är rena rama konstverken. Allting ser ut och känns som 1950-tal in i minsta detalj, och det faktum att filmen också är inspelad på gammaldags film istället för digitalt förstärker den gammaldags känslan. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och det finns inte ett enda svagt kort i den här imponerande ensemblen. Cate Blanchet är utmärkt i titelrollen, och gör en stark och trovärdig rollprestation. Minst lika bra är den fantastiska Rooney Mara, som nog gör sitt livs bästa roll här och lyckas att skildra en svår och mångfacetterad roll med många nyanser och helt utan överspel. Sarah Paulson är mycket bra som Abby, men får tyvärr inte så mycket att arbeta med. Detsamma gäller Kyle Chandler, som gör en bra insats med en svår och otacksam roll men som aldrig hinner få några nyanser att tala om.

Carol är en väldigt bra och välgjord film, som lyckas med konststycket att både underhålla och samtidigt ta upp viktiga ämnen utan pekpinnar. Det är engagerande, berörande och intressant; och dessutom i en tacksamt lågmäld och finstämd stil som är svår att värja sig mot. Visst finns det brister, men det är egentligen petitesser i sammanhanget och inget som påverkar helhetsintrycket i någon högre utsträckning. Jag kan därför bara rekommendera alla att genast se Carol, som både är viktig och dessutom är så pass allmängiltig att alla kan relatera till rollfigurerna. Mitt betyg stannar på en ganska stark åtta, och att filmen inte blev nominerad till Oscar för bästa film är en skandal då den här filmen är markant bättre än årets Oscarsvinnare Spotlight.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 1,85:1, medan ljudet är i DTS-HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är tyvärr lite för liten och kantlinjerna är tunna, vilket gör det något svårläst under ljusare partier; men det är ändå en hyfsat lättläst text. Den svenska översättningen håller en hög klass, och även om jag inte håller med om alla ordval kunde jag inte upptäcka något större översättningsfel. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är rörlig och stilren men tyvärr endast engelskspråkig.

Som bonusmaterial hittar vi åtta bakom kulisserna-inslag med en speltid på 4 - 5 minuter vardera, som fokuserar på de båda huvudrollsinnehavarna, regissören Todd Haynes, manusförfattaren Phyllis Hagy, filmfotografen Edward Lachman samt filmens scenografer och kläddesigner. Alla inslagen innehåller huvudsakligen intervjuer med alla inblandade, men det är långt ifrån enbart subjektet för respektive inslag som intervjuas. Det är ganska intressant och vi får veta en hel del matnyttigt, men ibland går inslagen över gränsen till "ryggdunkande" och börjar att okritiskt hylla personerna ifråga - kanske välförtjänt i och för sig, men det är ändå ganska tråkigt att lyssna på. Trots allt skulle ju ingen regissör säga något negativt om en skådespelare, och ingen skådespelare heller säga något negativt om en regissör.

Vidare hittar vi höjdpunkter ur flera "Q&A"s (offentliga frågestunder) från diverse filmfestivaler med bl.a. skådespelare, regissör och manusförfattare med en speltid på 28 minuter. Det är ganska intressant, och vi får veta en del värdefull information samtidigt som vissa av frågorna som moderatorerna ställer är minst sagt märkliga. Att det rör sig om delar ur flera olika Q&As har både för- och nackdelar - det gör att det blir ett lite högre tempo utan en massa dödtid, men gör samtidigt att man missar en del kontinuitet och att inte alla intervjuer avslutas på ett naturligt sätt. Till sist hittar vi trailers till tre andra filmer, individuellt valbara från en meny, men det är väl tveksamt om det kan klassas som bonusmaterial. Tyvärr har bonusmaterialet ingen textning alls, inte ens engelsk text, vilket kan ställa till med vissa problem även för oss med fullgoda engelskakunskaper då inte alla talar helt tydligt. I synnerhet Q&As är ju trots allt inspelade från biosalonger med mycket folk, och är ju därför inte i första hand avsedda att filmas för bonusmaterial.

Recensionen skriven: 24 maj 2016
Senast uppdaterad: 25 maj 2016

Recensionen har lästs 2633 gånger av 1500 personer, sedan den 24 maj 2016