Manusförfattare: Kario Salem
Jay Moriarity - Jonny Weston Frosty Hesson - Gerard Butler
Kim - Leven Rambin Brenda - Abigail Spencer
Kristy (Jays mamma) - Elisabeth Shue Blond - Devin Crittenden
Sonny - Taylor Handley Roquet (Frostys dotter) - Maya Raines
Jay som barn - Cooper Timberline Kim som barn - Harley Graham

Mavericks är en ökänd surfingplats strax utanför Half Moon Bay i norra Kalifornien, och har blivit känd för sina onormalt höga vågor. Med vattnets ovanliga stenformation kan vågorna efter vintrarnas storm bli över 24 meter höga, och det anses vara en av de farligaste platserna i världen att surfa på. En av relativt fåtal surfare som vågat sig på att surfa i Mavericks var Jay Moriarity, som lyckades med bedriften 1994 och som resulterat i en surftävling i hans namn som arrangeras varje år. 2012 producerades en film om Jay Moriarty och händelserna 1994, och Chasing Mavericks regisserades huvudsakligen av Curtis Hanson som annars blivit känd för filmer såsom L.A. Konfidentiellt och Handen som gungar vaggan. I Sverige släpptes filmen direkt på DVD.

Som 8-åring är Jay Moriarty intresserad av vågorna vid Half Moon Bay, och när han ska rädda sin bästa vän Kims hund hamnar han själv i vattnet. Surfinglegenden Frosty Hesson räddar livet på honom, och efter den upplevelsen blir Jay intresserad av surfing. 7 år senare tycker han fortfarande om att surfa, samtidigt som han jobbar extra på en pizzeria. Hans mamma har kraftiga alkoholproblem och hans pappa stack vid tidig ålder, och därför har Jay till största delen fått klara sig på egen hand. En natt blir Jay vittne till hur Frosty lastar sin surfbräda på pilen och beger sig iväg, och då blir Jay så nyfiken att han följer efter. Han upptäcker att Frosty och ett fåtal andra surfare försöker att surfa på de livsfarliga vågorna i Mavericks, som de allra flesta inte ens vet existerar. Jay blir då besatt av tanken på att själv surfa där, och han övertalar Frosty att lära honom så att han kan surfa Mavericks och ändå hålla sig vid liv.

Surfing tillhör långt ifrån någon av mina favoritsporter, och då det ärligt talat redan gjorts alldeles för många filmer om surfing lät det inte särskilt lockande med ännu en film om detta tema; fastän det råkar vara verklighetsbaserat. Jag hade därför mina farhågor inför Chasing Mavericks, men till min överraskning visade det sig vara en mycket bra film. Då jag inte ens hört talats om Jay Moriarty innan jag såg filmen kan jag inte bedöma hur nära verkligheten filmen kommer, men då verklighetens Kim och Frosty varit konsulter för filmen tyder väl det mesta på att den ligger relativt nära vad som faktiskt hände. Upplägget är måhända inte alltför originellt, men det är en intressant och fascinerande verklig historia väl värd att uppmärksammas.

Filmen som sådan har också blivit mycket fascinerande och engagerande, och trots ett något tunt ämne hålls intresset vid liv hela tiden. Tempot är föredömligt, då filmen tar relativt god tid på sig samtidigt som det aldrig blir segt eller tråkigt. Jag uppskattar också att de faktiska surfingscenerna är relativt få och korta, och i stort sett inte tar upp mer tid än nödvändigt, och därför fungerar filmen bra även om man inte är särskilt förtjust i surfing. Man behöver heller inga kunskaper inom surfing för att förstå filmen. Det är fängslande och berörande, och bitvis är det riktigt gripande. Jag uppskattar också filmens lagom lågmälda stil, där det aldrig blir rörigt men heller aldrig blir övertydligt. Det är dessutom en tänkvärd film med ett påtagligt djup, som tar upp intressanta ämnen helt utan pekpinnar.

Vi får också lära känna rollfigurerna på ett övertygande sätt. Både Jay och Frosty har blivit mångbottnade och nyanserade rollfigurer som känns äkta, och dessutom är intressanta personer. Till skillnad från de flesta dramabiografier känns de inte förskönade på något sätt, utan vi får se båda goda och dåliga egenskaper. Även Kim hinner få en del nyanser, även om hon tyvärr inte känns riktigt lika mångbottnad som Jay och dessutom har fått aningen för lite utrymme under delar av filmen. Däremot har Jays mamma Kristy blivit mer stereotypt, och har fått alldeles för lite utrymme i relation till hur pass viktig rollfiguren är. Jays kompis Blond har också blivit ganska stereotypt och även förhållandevis endimensionell, vilket är tråkigt även fast det förstås kan vara nödvändigt att främst fokusera på huvudrollerna.

Fastän Chasing Mavericks överlag är mycket realistisk lider filmen av ett fåtal trovärdighetsproblem. Det gäller framförallt en karaktärsutveckling som inte känns trovärdig, och där i synnerhet en person ser ut att totalförändras över en natt. Jag betvivlar inte att allting har hänt i verkligheten, men sannolikt gick det inte lika snabbt på riktigt och det hade behövts att få se ett par scener emellan för att övergången inte skulle bli lika abrupt. Även i övrigt känns filmen ibland en smula förenklad och tillrättalagd, vilket åtminstone delvis kan bero på att vi inte får se någonting som antyder hur lång tid som handlingen utspelas under. Därför kan man få intrycket att allt hänt under en och samma månad, och jag misstänker att allt tagit längre tid än så i verkligheten. Det förekommer även vissa klichéer, och filmen är överlag tämligen förutsägbar - men det är väl å andra sidan näst intill omöjligt att undvika när det gäller verklighetsbaserade filmer som denna.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk både på land och i vatten. Surfingscenerna ser också mycket realistiska ut, och jag uppskattar att filmen till stora delar är filmad på riktigt i vatten; istället för att ta till uppenbara "green screen"-effekter såsom många andra surfingfilmer gjort. Sluttexterna avslöjar visserligen att en viss mängd specialeffekter och datoranimation har tagits till, men det märks aldrig utan allting har integrerats helt sömlöst med de filmade scenerna. Skådespelarinsatserna är bra. Jonny Weston är riktigt bra i huvudrollen som Jay, och spelar övertygande och trovärdigt trots hans relativt ringa erfarenhet. Gerard Butler tillhör inte någon av mina favoritskådespelare, men gör en stabil och bra rollprestation som Frosty. Dock kan man tycka att Gerard är lite för känd, vilket kan orsaka att filmillusionen blir lidande; ett problem när det gäller verklighetsbaserade filmer som denna. Leven Rambin är mycket bra som Kim, och Elisabeth Shue är som vanligt bra som Kristy. Abigail Spencer är som vanligt bra, men får tyvärr inte särskilt mycket att arbeta med i rollen som Frostys fru Brenda; en tyvärr lite för begränsad roll. Devin Crittenden är helt okej som Blond, men känns ibland en smula stel och opersonlig.

Chasing Mavericks är en mycket bra film, som engagerar och berör med enkla medel. Det är underhållande och charmigt, samtidigt som det finns ett påtagligt djup. Det är också mycket fascinerande, och det faktum att åtminstone det mesta hänt i verkligheten förhöjer också helhetsintrycket. Tyvärr lider filmen av vissa problem med manuset, vilket bl.a. resulterat i ett par orealistiska karaktärsutvecklingar, och ett par surfingscener känns också aningen för långa; i synnerhet om man i likhet med undertecknad är måttligt förtjust i surfing. Men det är ändå en riktigt lyckad film, och en film väl värd att se för de allra flesta oavsett vad man tycker om surfing i sig. Det här är helt enkelt mycket bättre än jag hade kunnat drömma om, och i slutändan väljer jag en svag åtta i betyg.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är riktigt bra. Filmen är textad på svenska och norska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Den svenska textningen är i minsta laget men är förhållandevis lättläst. Översättningen håller en relativt hög kvalitet, om än med enstaka översättningsfel. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi) innan vi kommer till huvudmenyn, som är snygg och stilren men som endast finns på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt då jag framförallt hade velat veta mer om de verkliga händelserna. Men för en film som inte visats på bio i Sverige kan jag inte påstå att jag blir förvånad över bristen på bonusmaterial.

Recensionen skriven: 23 juni 2013
Senast uppdaterad: 24 juni 2013

Recensionen har lästs 3786 gånger av 2126 personer, sedan den 23 juni 2013