Kortfattade recensioner

Regi: Pawel Pawlikowski
Manusförfattare: Pawel Pawlikowski & Janusz Glowacki
Svensk distributör: Scanbox Entertainment Sweden AB
Zula - Joanna Kulig Wiktor - Tomasz Kot
Michel - Cédric Kahn Juliette - Jeanne Balibar
Kaczmarek - Borys Szyc Irena - Agata Kulesza

I Pawel Pawlikowski Oscarsnominerade Cold War får vi följa Zula och Wiktor, som blir förälskade när han är hennes lärare på en kulturakademi i Polen i slutet av 1940-talet. Genom akademiens framträdanden runt om i Europa får de till sist chansen att fly från det kommunistiska Polen, men det är långt ifrån problemfritt att börja om på nytt i västvärlden.

Pawel Pawlikowski är absolut en skicklig regissör, även fast jag inte var riktigt lika begeistrad av hans förra film Ida som resten av världen. Cold War är dock bättre, och en riktigt bra film som både är underhållande och djupsint med många bottnar. Det är stämningsfullt, och med ett mycket vackert svartvitt foto i gammaldags 4:3-format. Med bra musik och fantastiska skådespelarprestationer dras man snabbt in i handlingen, och det förblir en engagerande och fascinerande film. Det är fängslande, intressant och tänkvärt, och att historien också i grund och botten inspirerats av Pawels föräldrars liv har säkerligen inte varit någon nackdel. Tiden går snabbt, och det blir aldrig segt eller utdraget.

Men 1 timme 28 minuter är verkligen i kortaste laget för ett så mångfacetterat och invecklat drama, och filmen hade behövt lite mer tid för att Zula och Wiktors relation verkligen ska få lite mer kött på benen. Man hade velat veta lite mer om allting, och trots många nyanser hos Zula och Wiktor återstår ändå många frågetecken och de blir inte riktigt så nyanserade som jag hade önskat. Tiden räcker helt enkelt inte riktigt till för att både berätta den här ganska omfattande berättelsen plus dessutom lära känna de båda huvudkaraktärerna tillräckligt, och därför blir filmen inte riktigt så gripande som jag hade önskat. Cold War är dock ändå en riktigt bra och välgjord film, men det saknas någonting för att man ska bli riktigt nöjd, även fast jag ändå ger den en svag åtta i betyg.

Recensionen skriven: 23 februari 2020
Senast uppdaterad: 23 februari 2020

Recensionen har lästs 1773 gånger av 929 personer, sedan den 23 februari 2020