Kortfattade recensioner

Linn - Camila Bejarano Wahlgren Märta - Ellen Taure
Farmor - Anna Bjelkerud Ossie - Iggy Malmborg
Angela Asesa - Doreen Ndagire John - Adam Daho
Idrottsläraren - Alexandro Soltani Lillebror Valter - Sami Viitanen
Tyra - Sofia Cambón Sabine - Frida Beckman
Sally - Jasmin Ashkani Martina - Ebba Lo Lörelius

13-åriga Sasha bor med sin pappa, och hennes mamma är inte längre i livet. Pappa gråter i duschen när han tror att ingen hör, men Sasha vägrar att gråta. Hon skriver i hemlighet en lista över allt hon måste göra för att komma över sorgen, såsom att raka av sig håret och få hennes pappa att sluta gråta. Och överst på listan står att bli ståuppkomiker.

Det låter kanske inte så märkvärdigt, men med Sanna Lenkin som regissör - som gjorde den riktigt lyckade Min lilla syster för några år sedan - är det samtidigt svårt att inte få höga förväntningar. Och Comedy Queen är en riktigt bra film, som engagerar och övertygar med enkla medel. Historien är för all del ganska enkel, men samtidigt räcker det ganska långt i det här sammanhanget. Det blir helt enkelt en ganska omfattande och stor film trots att den är liten och enkel, och mycket mer än så kan man väl egentligen inte kräva. Självmord är inget lätt ämne att skildra på film, men Sanna Lenkin gör det på ett mycket finkänsligt sätt utan pekpinnar; precis som sig bör.

Historien är engagerande och underhållande, och vi får lära känna Sasha ganska väl som hinner få oväntat många nyanser och bottnar. Även hennes pappa hinner få ett visst djup, trots att vi egentligen inte får veta så mycket om honom. Det är underhållande, fängslande och charmigt, och vi får skratta en del samtidigt som det överlag inte är en komedi utan ett ganska seriöst drama. Intresset hålls vid liv på ett elegant sätt, och det har blivit en engagerande och välgjord film. Alltför lågmält eller originellt är det inte, men vi får veta det vi behöver veta utan att det blir övertydligt. Ämnet är förstås alltid aktuellt, och många kan nog relatera till situationen i grova drag. Det är också riktigt gripande, och periodvis är det omöjligt att hålla tårarna borta.

Ibland kan man dock skönja att Comedy Queen tvingats in i en traditionell dramaturgisk mall även om så inte hade behövts. Det innebär att filmen följer genrens gängse mallar, och blir tämligen förutsägbar. Ibland går den också lite fort framåt, och jag hade önskat att filmen kunnat förlängas en smula för att hinna med alla rollfigurer och en större fördjupning. Vissa rollfigurer försvinner också nästan helt efter ett tag, vilket jag gissar kan ha en koppling till den litterära förlagan - i bokform är det trots allt enklare än på film att få med alla rollfigurer utan att någon "försvinner". Det är lite synd, då vissa rollfigurer är intressanta men inte riktigt får det utrymme de hade förtjänat hela vägen.

Comedy Queen är en riktigt bra och välgjord film, med ett snyggt foto och utmärkta skådespelare. Framförallt är Sigrid Johnson fullkomligt strålande i en mycket svår och utmanande roll som Sasha. I fel händer hade det här kunnat bli en katastrof, men Sigrid spelar mycket övertygande med känsla och inlevelse, och där minspel är minst lika viktig som dialog. Till min förvåning spelar också Oscar Töringe riktigt bra som hennes pappa, vilket är egendomligt då han inte alls spelar lika bra i Tunna blå linjen. Manuset hade vunnit på några finslipningar och fördjupningar, för att undvika att vissa rollfigurer och storylines rinner ut i sanden, men förutom det är det en mycket bra film som övertygar och engagerar med enkla medel. Jag blev positivt överraskad, och ger filmen en svag åtta i betyg - kort sagt väl värd att ses för de allra flesta, och inte alls bara för den ungdomliga publik som sannolikt är den främsta målgruppen.

Recensionen skriven: 19 januari 2023

Recensionen har lästs 35046 gånger av 615 personer, sedan den 19 januari 2023