Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Akiva Goldsman, baserad på en roman av Dan Brown
Svensk distributör: Universal Pictures Nordic AB & Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Robert - Tom Hanks Sophie - Audrey Tautou
Leigh Teabing - Ian McKellen Bezu Fache - Jean Reno
Silas - Paul Bettany Biskop Manuel Aringarosa - Alfred Molina
Andre Vernet - Jürgen Prochnow Remy - Jean-Yves Berteloot

En av senaste tidens mest omtalade böcker torde utan tvekan vara den amerikanska författaren Dan Browns bästsäljande och kontroversiella roman Da Vinci-koden, som blivit en av världens mest sålda böcker. Både boken och senare även filmen som bygger på denne har blivit kritiserad av både katolska kyrkan och diverse andra grupper, som gjort sitt bästa för att stoppa den. Givetvis utan framgång. Nog för att de som försökt stoppa verket måste ha väldigt lite att göra, då det trots allt är uppenbart att både boken och filmen är menade som fiktiva verk, men det är en annan femma... Undertecknad är en av fåtalet personer som inte läst romanen, och inte heller har jag för avsikt att göra det - jag har inte tillräckligt tålamod för det. Men filmen är ändå högintressant att ta upp. Handlingen utspelas inledningsvis i Paris, där den amerikanska symbolforskaren (d.v.s. någon som forskar i dold symbolik i exempelvis konstverk eller litterära verk) Robert Langdon, som blivit inhyrd till Paris för att undervisa i just symbolik. Hans undervisning får dock ett abrupt slut, när han blir kontaktad av den franska polisen för att få hjälp med att utreda symboler på ett nyhittat lik. Det tar honom till Louvren, där han också träffar den franska kryptografiexperten Sophie Neveu, som jobbar för polisen. Det dröjer dock inte länge förrän Robert får reda på att polisen inte alls kallat honom dit för att få hjälp med fallet - polisen tror nämligen att han är mördaren, och därför måste nu Robert och Sophie fly därifrån och själv utreda fallet. Det avlidna offret har lämnat efter sig knappt synliga ledtrådar bland Leonardo Da Vincis tavlor inne på Louvren, och det leder dem till en urgammal konspiration som leder tillbaka till Jesu tid, och som bl.a. katolska kyrkan gjort sitt bästa för att mörklägga...

Då jag inte läst boken, och heller inte visste särskilt mycket om den, visste jag inte mycket om filmen innan jag äntligen såg den. Kanske är det delvis därför som jag blev positivt överraskad. Det är nämligen en riktigt bra film - välgjord och genomtänkt, och till största delen någorlunda trovärdig. Det är en spännande film, där man måste vara uppmärksam hela tiden. Problemet är snarare att händelseförloppet är rörigt och invecklat, och även om man är helskärpt varenda sekund, så finns det ändå en överhängande risk att man inte hänger med i alla svängningar. Filmen känns också som i längsta laget - DVD-versionen klockar in på hela 2 timmar 46 minuter, vilket är omkring 25 minuter längre än bioversionen då en del tidigare bortklippta scener klippts tillbaka i filmen. Då jag inte sett filmen på bio kan jag inte uttala mig i vad som skiljer mellan versionerna, men då det är besvärligt nog att hänga med i den längre versionen, så tycker jag att bioversionen måste vara ganska rörig - åtminstone under förutsättning att inte hela storylines tagits bort därifrån. Men som sagt, trots att det aldrig går segt och hela tiden behövs för storyn, så känns filmen lite för lång och för rörig. Jag tycker att man borde ha kunnat ta bort vissa oväsentliga bihandlingar och villospår, för att på så sätt kunna förenkla storyn lite grann och samtidigt få ner speltiden. Även fast allt som händer säkerligen finns med i romanen, så behöver det ju trots allt inte betyda att allting nödvändigtvis måste finnas med i filmen. Visst förstår jag tjusningen med ett lite komplicerat händelseförlopp, som uppmanar tittaren att vara skärpt och koncentrera sig, men det borde finnas någon gyllene medelväg mellan denna röriga story och vanliga mer slätstrukna thrillers... Trots bristerna är det dock utan tvekan en bra och välgjord film, och skådespelarinsatserna är utmärkta - både Tom Hanks och franska Audrey Tatou gör mycket imponerande insatser i de båda huvudrollerna. Så att filmen är sevärd råder ingen tvekan. Dock orkar jag inte se om den i första taget, och filmen får mig heller inte att vilja läsa boken. Så intressant är storyn trots allt inte, även fast det är en originell och spännande film.

Recensionen skriven: 21 januari 2007
Senast uppdaterad: 21 januari 2007

Recensionen har lästs 3947 gånger av 2249 personer, sedan den 5 december 2007