Kortfattade recensioner

Regi: Maryam Touzani
Manusförfattare: Maryam Touzani
Svensk distributör: Folkets Bio
Halim - Saleh Bakri Mina - Lubna Azabal
Youssef - Ayoub Missioui Bachir - Zakaria Atifi
Fatna - Fouzia Ejjawi Moha - Hassan Boudour

Det gifta paret Halim och Mina sliter på med sin fina kaftanbutik i Marocko, där Mina står i affären medan Halim syr kaftaner för hand - men snabbt går det inte, då Halim vägrar att ens använda symaskin utan syr allting för hand; något som inte uppskattas av de alltmer otåliga kunderna. Nu jobbar han på en blå kaftan, som ska bli hans finaste skapelse för en kund, men att behöva vänta nästan två månader på att få sitt klädesplagg är inte särskilt uppskattat. Därför anställer de den unga Youssef som lärling, som kan hjälpa till och lära sig hantverket. Men i takt med att Halim och Youssef arbetar nära varandra, så blir Halim attraherad av Youssef och de två kommer allt närmare varandra.

I Marocko gissar jag att det fortfarande ses som kontroversiellt och vågat med homosexualitet på film, vilket i så fall skulle förklara att Den blå kaftanen blev deras Oscarsbidrag och dessutom gick vidare till december månads så kallade "shortlist". I västvärlden är det ju dock inte fullt lika anmärkningsvärt längre, och då blir också filmen lite mindre iögonfallande. Inte mindre intressant för det förstås, men däremot kanske lite mindre minnesvärd.

Men Den blå kaftanen är ändå en riktigt bra film, som är engagerande och underhållande. Triangeldramat mellan Halim, Mina och Youssef är intressant, och med enkla medel lyckas filmen att engagera och beröra. Stämningen är utmärkt, och jag uppskattar den finstämda och förhållandevis lågmälda stilen utan övertydlighet.

Men ack så långsamt det är. Här händer ärligt talat inte särskilt mycket, utan det handlar om att Halim syr på sin blåa kaftan, han och Youssef kommer allt närmare varandra och inte mycket mer än så. Det är ganska händelsefattigt, och periodvis rentav segt. Till viss del kompenseras det långsamma tempot av den genomarbetade dialogen, den fina stämningen och de intressanta rollfigurerna, men det håller ändå inte riktigt hela vägen utan blir lite för långsamt och tunt. Det är säkert menat att det homosexuella temat ska ses som kontroversiellt och vågat, så att det i Marocko ska kompensera för den långsamma intrigen - och det är för all del välkommet, men inte fullt lika vågat med svenska mått mätt...

Den blå kaftanen är en bra och välgjord film, med ett snyggt foto och mycket bra skådespelarinsatser. Det är överlag engagerande, berörande och intressant, och det homosexuella temat är välkommet även om det inte ses som riktigt lika anmärkningsvärt i Sverige som det antagligen gör hemma i Marocko. Men om det kan hjälpa till att även arabländer får upp ögonen för det självklara, så är det väl för all del inget fel med det. Men helhetsintrycket dras ned av att filmen är så långsam att den periodvis känns som rena sirapen. Det händer inte riktigt tillräckligt mycket för att kompensera för det låga och bitvis nästan sövande tempot, och även fast det låga tempot bidrar till den utmärkta stämningen så blir det ändå lite för mycket av det goda. Därför blev jag ändå lite besviken och hade väntat mig mer, men det är ändå en fin film väl värd att ses; men där bristerna gör att jag nöjer mig med en stark sjua i betyg.

Recensionen skriven: 2 februari 2023

Recensionen har lästs 35139 gånger av 658 personer, sedan den 2 februari 2023