Producent: Lorenzo di Bonaventura
Regi: Mikael Håfström
Manusförfattare: Stuart Beattie, baserad på en roman av James Siegel
Charles - Clive Owen Lucinda - Jennifer Aniston
Deanna - Melissa George Amy - Addison Timlin
LaRoche - Vincent Cassel Winston - Robert Diggs/RZA

Den svenska regissören Mikael Håfström har blivit mest känd genom den oscarsnominerade filmen Ondskan från 2003 (en riktigt överskattad film, i mitt tycke), men har också regisserat bl.a. Strandvaskaren och TV-serien Vendetta. Numera är han verksam i USA, och Derailed är hans amerikanska regidebut. Här får vi lära känna en familjefar vid namn Charles, som är gift och lever ett gott men ansträngande liv med sin fru Deanna och deras diabetessjuka dotter Amy, som behöver ständig hjälp. De har försökt flera njurtransplantationer för Amy, men hennes kropp har stött bort alla. Därför har Charles och Deanna sparat pengar under flera år, för att få råd med en ny experimentell medicin som kanske kan få henne att acceptera en ny njure. Men allting förändras när Charles en dag glömmer pengarna hemma när han ska åka tåg, och en ung kvinna vid namn Lucinda erbjuder sig att betala för hans tågbiljett. De börjar prata, och blir alltmer intresserade. Till sist inleder de ett förhållande, och tar in på en motellrum för natten. Men de glömmer att låsa dörren efter sig, och strax därpå kommer en rånare in på rummet - han rånar båda två, och våldtar Lucinda. Men tyvärr är det bara början på problemen, för rånaren vill inte nöja sig med bara de pengar han fick där...

Filmen är baserad på en roman av James Siegel, som jag dock inte läst - därför kan jag inte uttala mig om hur mycket filmen skiljer sig från romanen. Men mitt första intryck av filmen var positivt. Det är en välgjord och mycket spännande film - rentav utmattande spännande, då tempot nästan aldrig avtar när den väl kommit igång. De flesta av skådespelarna är bra. Jag har alltid tyckt mycket bra om Jennifer Aniston (mest känd som Rachel i Vänner), och hon gör en mycket bra insats även här. Den brittiska skådespelaren Clive Owen är jag dock inte helt förtjust i - han gör en skaplig insats, men spelar inte helt trovärdigt. Personkemin mellan honom och Jennifer känns dock trovärdig. Melissa George är också alltid bra, och dessutom blev jag mycket imponerad av barnskådisen Addison Timlin, som debuterar i denna film som Amy - det ska bli intressant att se vad hon kan åstadkomma i framtiden. Ett problem med rollbesättningen är dock de två rapartister som verkar ha slängts in på måfå, utan att egentligen passa för sina respektive roller. Till en början verkar filmen förutsägbar, men det förändras snart - och förändras igen, och igen... För här är det många oväntade och oförutsägbara vändningar, innan filmen slutligen tar slut - lite för många vändningar, ärligt talat. Filmens största problem är dock att det förekommer ett antal logiska luckor i storyn, och att filmen inte känns särskilt realistisk eller trovärdig. I takt med att filmen fortgår och spänningen ökar, så sjunker tyvärr trovärdigheten kraftigt. Mycket av det som händer känns helt enkelt inte rimligt eller realistiskt. Visserligen behöver en film inte vara realistisk, men det är ju en fördel om man åtminstone märker att filmteamet gjort någon som helst research, och inte håller sig till alltför mycket otrovärdiga vändningar. Kort sagt, "derailed" (urspårad) är en mycket passande titel för filmen - för att spåra ur är precis vad den gör efter ett tag... Men att det är en spännande och intressant film kan ingen förneka, och trots vad vissa andra recensioner gjort gällande betivlvar jag att särskilt många lyckats att lista ut vad som kommer att hända längre fram i filmen. Men åsikterna lär gå isär kraftigt om en sån här film, och det förstår jag. Den stora frågan är helt enkelt: Lyckas man att "koppla bort verkligheten", och leva sig in i en film med kraftiga luckor och där trovärdigheten brister kraftigt? Ja, om man kan det, så lär man också bli imponerad av den här filmen, och njuta av den till fullo. Lyckas man inte det, så lär man heller inte tycka om den, då man lär irritera sig för jämnan över händelseförloppet. Själv placerar jag mig någonstans mitt emellan. Jag lyckas aldrig att koppla ifrån verkligheten helt och hållet, och jag reagerade på trovärdigheten och luckorna i manuset åtskilliga gånger under filmens gång. Men jag lyckas ändå att leva mig in i filmen, och tycker därför det var en spännande och sevärd film. Dock bygger den för mycket på överraskningsmomenten, varför den inte lär hålla att ses om.

Filmen har släppts i USA i två versioner - en nedklippt biovisad version, och en utökad version som är några minuter längre. Exakt vad som skiljer mellan dessa båda versioner vet jag dock inte, då jag bara sett versionen som finns att tillgå här. Tyvärr tyder dock allt på att det är den nedklippta versionen vi får se på den skandinaviska DVD-utgåvan, och troligen även på bio. Filmen klockar in på just under 1 timme 43 minuter, vilket stämmer ganska bra mot de 1 timme 47 minuter som den nedklippta versionen enligt uppgift ska räcka i original, med hänsyn till den 4-procentiga uppsnabbningen på video. Om den angivna speltiden på Amazon.com stämmer, så borde "Unrated"-versionen enligt mina beräkningar räcka 1 timme 48 minuter i PAL, så följaktligen borde det vara ungefär fem minuter borta ur filmen. Mycket tråkigt att inte släppa "unrated"-versionen även i Skandinavien på DVD. Bilden är i alla fall i anamorfisk Widescreen i 2,35:1 (vilket innebär mycket stora svarta fält på en 4:3-TV), och bildkvaliteten är mycket bra. Ljudet finns i Dolby Digital 5.1 samt i DTS, men tyvärr har jag inte kunnat testa det sistnämnda ljudspåret. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken (vanlig text), men någon textning för hörselskadade finns tyvärr inte. Engelsk text saknas också, vilket jag hade uppskattat. När man matar in skivan, möts man först av Nordisk Film-logga följt av språkval och varningstexter. Därefter blir vi påtvingade några trailers, som dock går att hoppa förbi. Därefter kommer vi till menyn, som är på engelska och har bakgrundsmusik med korta scener från filmen i bakgrunden.

Som extramaterial finns först och främst en bakom kulisserna-dokumentär, som huvudsakligen består av intervjuer (på engelska) med skådespelarna, regissören Mikael Håfström samt filmens producent. Det är halvintressant, men består tyvärr alldeles för mycket av skryt över alla inblandade, och inte särskilt mycket matnyttig information. Något konkret om vare sig filmen, manuset eller originalromanen får vi egentligen inte. En annan brist är att Mikael Håfström pratar med minst sagt dålig engelska under intervjun, vilket gör det svårt att förstå vad han säger. Vidare återfinns tre olika bortklippta scener, varav den första dock egentligen är en längre sekvens med ett flertal ihopsatta scener. Alla tre är rätt intressanta att se en gång, men de fyller ingen större funktion för filmen och man förstår varför de klippts bort. Ett problem är dock att vi inte får någon förklaring exakt var i filmen som scenerna hör hemma, eller någon närmare förklaring varför de klippts bort. Någon introduktion till scenerna av producent eller regissör med en förklaring var i filmen de skulle ha legat hade onekligen underlättat. Slutligen finns en biotrailer för den här filmen, samt ett flertal trailers för andra filmer (inte samma som de som visats automatiskt innan menyn). Tyvärr finns ingen textning överhuvudtaget till extramaterialet, vilket är dålig stil i mina ögon. Det borde vara en självklarhet att texta även extramaterialet, så att inte bara personer som är bra på engelska kan uppskatta det.

Recensionen skriven: 10 oktober 2006
Senast uppdaterad: 10 oktober 2006

Recensionen har lästs 3756 gånger av 2011 personer, sedan den 5 december 2007