Jason - Colin Ford Frye - Aviad Bernstein
Mike Dixon - Frank Grillo Stephen Schumacher - Michael Nyqvist
Harvey - Marc Jacobs Roberta - Kasi Lemmons
Cassie - Antonella Lentini Isabella - Tessa Albertson
Tracy - Erin Wilhelmi Peter - Norbert Leo Butz
Ross Lynd - John Sharian Maria - Teresa Celentano

TV-journalisten Nina har upptäckt ett videochattrum på nätet, där flera som medverkar tycks vara minderåriga och klär av sig nakna mot betalning. Hon kommer i kontakt med sajtens strippa Kyle, och inser potentialen till ett scoop. Det gifta paret Cindy och Derek har kommit ifrån varandra efter att deras son dött, och nu har de drabbats av ännu större problem när någon lyckats att ta ut alla pengar från deras bankkonton. De verkar vara offer för kreditkortsbedrägeri, men polisen verkar måttligt entusiastisk inför att få fast gärningsmannen eller ens att de ska kunna få tillbaka deras pengar. Paret anlitar istället privatdetektiven Mike för att hitta åt vem som stulit deras identitet. Under tiden håller Mikes son Jason tillsammans med kompisen Frye på att mobba klasskompisen Ben under falsk identitet på Internet; något som får oanade konsekvenser. Bens pappa Rich har fullt upp med sitt arbete och märker ingenting, då han är advokat som arbetar för Ninas TV-kanal.

Jag var lite milt skeptisk inför Disconnect, då storyn på papperet inte låter så jättemärkvärdig - dessutom är jag inte överdrivet förtjust i episodfilmer som vävs ihop (á la Crash eller Babel), som ofta gör filmer onödigt röriga. Men jag blev positivt överraskad av den här filmen, som faktiskt är riktigt bra. Historierna är intressanta och genomarbetade, även om den röda tråden mellan de tre historierna är något svaga. Här är det framförallt Internet, med dess potential och framförallt risker, som är den gemensamma nämnaren för alla historier. Men det är absolut ett viktigt ämne att uppmärksamma; inte minst när man ser hur mycket privat information som somliga delar med sig av på exempelvis Facebook. Resultatet är en fascinerande och framförallt mycket fängslande film, som håller intresset vid liv hela tiden. Det är engagerande och berörande, och vissa delar är mycket starka och gripande.

Samtidigt förtjänar filmen en eloge för att den, trots starka känslor, aldrig blir översentimental eller övertydlig. Efter somliga filmer som närmast kan beskrivas som propaganda mot Internet är det också en välkommen överraskning med en trovärdig skildring av Internet med dess för- och nackdelar. En del av det som tas upp i den här filmen är förvisso ovanligt, men icke desto mindre är allt realistiskt och kan hända i verkligheten; och allt som händer här har säkerligen också hänt på riktigt på många håll. Det är mångbottnat och nyanserat, och jag uppskattar också att vi får se det mesta från olika perspektiv och från båda parter. Framförallt är historien om Ben och nätmobbningen oerhört stark och gripande, och den kommer inte att lämna någon oberörd.

Tyvärr är de olika historierna dock inte riktigt jämnbra, och historien med Derek och Cindy är den svagaste av de tre. Den är egentligen väldigt intressant även den, men får inte tillräckligt djup då tiden inte räcker till. Det är precis det som är problemet med många liknande filmer - tiden räcker inte till för att alla ska hinna få något större djup, eller för att alla historier ska hinna utvecklas tillräckligt. Därför hade det nog varit bättre om antingen en av historierna tagits bort eller om filmen förlängts lite grand. Jag är heller inte helt förtjust i att alla historierna fått öppna slut, där ett flertal obesvarade frågor återstår i samtliga fall. Det gör att slutet känns en smula abrupt, och jag hade velat veta mer i alla tre fallen.

Fotot är snyggt och effektivt, och filmen har ett övertygande bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Alexander Skarsgård och Paula Patton är både riktigt bra, och Jason Bateman gör också en ovanligt bra rollprestation. Andrea Riseborough är mycket bra som Nina, och Hope Davis är bra. Michael Nyqvist gör vad som går av en minst sagt begränsad roll. Även bland de yngre är både Jonah Bobo, Colin Ford och Max Thieriot.

Disconnect är en riktigt bra och tänkvärd film, som tar upp intressanta ämnen på ett övertygande sätt. Det är en stark, engagerande och berörande film, även om vissa delar och karaktärer inte hinner utvecklas tillräckligt. Ibland växlar filmen också lite väl snabbt mellan de olika historierna, vilket framförallt i början gör att filmen kan upplevas något rörig. Men trots bristerna är det ändå en riktigt lyckad film, och jag blev positivt överraskad. Något mästerverk är det förvisso inte och jag är osäker hur minnesvärd den kommer att vara på längre sikt, men det är hursomhelst absolut en bra och fullt sevärd film. Mitt betyg stannar på en stark sjua, men jag råder ändå alla att se den här filmen då den både är underhållande, stark och dessutom lärorik.

Jag har tyvärr inte fått tillgång till DVD-utgåvan för recension, och kan därför inte uttala mig om DVD-produktionen eller eventuellt extramaterial.

Recensionen skriven: 18 februari 2014
Senast uppdaterad: 19 februari 2014