Tack till Fox Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Al Harrison - Kevin Costner Paul Stafford - Jim Parsons
Jim Johnson - Mahershalalhashbaz Ali John Glenn - Glen Powell
Joylette Coleman - Donna Biscoe Joylette Goble - Ariana Neal
Constance Goble - Saniyya Sidney Kathy Goble - Zani Jones Mbayise
Karl Zielinski - Olek Krupa Ruth - Kimberly Quinn
Sam Turner - Kurt Krause Ms. Summer - Maria Howell

Året är 1961, och matematikern Katherine Goble, den blivande ingenjören Mary Jackson och förmannen Dorothy Vaughan jobbar alla på NASA i Virginia och deras avdelning för färgade beräknare ("computers" innan ordet fick sin nuvarande betydelse). Mary hoppas kunna studera till civilingenjör, men hennes hudfärg och kön sätter stopp för de planerna. Dorothy vill bli officiell förman, men hennes överordnade Mrs. Mitchell har andra planer. Efter att Sovjetunionen lyckas skicka ut den första människan i rymden ökar pressen på USA att upprepa bedriften, och Katherine blir förflyttad till NASAs rymdavdelning under ledning av Al Harrison. Som enda afroamerikansk person bland 95% vita män mottas hon inte direkt med öppna armar, men snart får åtminstone en del av hennes kollegor svårt att bortse från hennes otroliga matematiska förmåga.

Dolda tillgångar tar upp en intressant story, och skildrar händelser och personer som absolut förtjänar att uppmärksammas. Åtminstone undertecknad har heller aldrig ens hört talats om någon av de tre kvinnorna som filmen porträtterar, och jag misstänker starkt att jag inte är ensam om det. Och ingen kan förneka att deras liv och karriärer förtjänar att uppmärksammas. Filmen har också blivit mycket bra, och det är en välgjord och fascinerande film som Theodore Melfi skrapat ihop.

Som alltid när det rör sig om på papperet verklighetsbaserade filmer kan det förstås finnas skäl att ta vad som skildras med en nypa salt, men såvitt jag kunnat läsa mig till verkar Dolda tillgångar trots allt ligga förhållandevis nära verkligheten och skildra de verkliga händelserna med rättvisa, även fast några biroller är blandningar av flera verkliga personer. Detaljer om personers privatliv på 1960-talet lär förstås ingen kunna veta med säkerhet i dagens läge, men åtminstone med hänsyn till karriärerna verkar allt överensstämma med sanningen.

Det är mycket underhållande, och här finns både lite charm och en gnutta humor. Dessutom är det en stark och gripande film, som inte kommer att lämna någon oberörd. Vid några scener är det nästan omöjligt att hålla tårarna borta, men samtidigt upplevs filmen nästan aldrig översentimental. Det har blivit en mycket fängslande film, som håller intresset vid liv hela tiden och som man aldrig ens kan släppa med blicken. Allt är engagerande och intressant, och tempot är lagom högt så att det aldrig upplevs långsamt. Inte heller blir det rörigt, utan filmen är berättad på ett rakt och enkelt sätt utan att krångla till saker i onödan.

På gott och ont ligger dock fokus huvudsakligen på Katherine, som har blivit en mångfacetterad och intressant rollfigur som man hela tiden känner för. Men det medför att de andra två kvinnorna delvis hamnar i skymundan. Dorothy hinner få en del nyanser, och man får i alla fall en hyfsad inblick i hennes karriär. Men Mary känns alltför underutvecklad, då vi bara under några scener får se hennes kamp för att kunna bli ingenjör. Inte mycket om hennes karriär före det, och ingenting om efterverkningar eller vad som hände senare. Det känns lite märkligt, och om Mary finns alltför många obesvarade frågor som vi inte får veta någonting om. Självklart måste man i en film välja vilka rollfigurer man ska fokusera på, för att inte filmen ska bli evighetslång, men har man sagt A bör man ju trots allt även säga B...

Det är också en fördel om man är så pass gammal och insatt att man redan känner till USA:s rymdhistorik ganska väl, och vet vad som hände ungefär när. Utan det kan det uppstå vissa svårigheter att hänga med, då man inte riktigt får något tydligt grepp om tidsaspekter. Visserligen anges årtal och ofta även månad i början av scener, men det säger ju inte så mycket om man inte vet när det är planerat att uppskjutningarna ska ske. Det hade behövts en tydligare markör om vilka tidsperioder vi talar om - när ska den planerade uppskjutningen ske, varför kan den inte skjutas upp och hur lång tid har man på sig? Helt enkelt redovisa premissen och konflikten lite tydligare. Om man inte själv levde på 1960-talet är det ju trots allt inte jättestor chans att man känner till viktigare datum för rymdfärder och annat. Filmen är intressant ändå, men en del av spänningen blir lidande om man inte får förklarat omständigheterna bättre. Dessutom förekommer ett fåtal scener som upplevs överromantiserande och snudd på översentimentalt, vilket framförallt gäller scenerna mellan Katherine och Jim.

Dolda tillgångar är en mycket bra och välgjord film, med imponerande skådespelare och en berörande handling. Det är engagerande och intressant, och trots en lång speltid på strax över två timmar blir det aldrig segt eller utdraget. Filmen lyckas också att skildra både rasismen i 1960-talets USA och de här tre kvinnornas liv på ett bra sätt, även om man inte får veta mycket om vad som hände senare. Men jag är inte helt nöjd med att fokusera allt på just Katherine, då det ju trots allt ska vara alla tre som står i centrum, och dessutom förekommer enstaka scener som gränsar till överromantiserande, vilket förmodligen inte var meningen. Det är just dessa problem som gör att filmen inte riktigt blir den fullträff det annars hade blivit, men icke desto mindre är det en riktigt lyckad film som är väl värd att ses av alla. Mitt betyg stannar på en halvstabil åtta, och trots en och annan brist får det ju ändå ses som ovanligt lyckat. Däremot är det väl ingen större förvåning att filmen trots allt inte vann Oscar för bästa film, vilket även får ses som rättvist.

Blu-Ray-utgåvan innehåller bild i Widescreen med formatet 2,39:1, medan ljudet är i DTS-HD 7.1 på engelska samt vanlig DTS på några andra språk. Det finns även syntolkning på engelska, vilket säkert är uppskattat i engelskspråkiga länder, men i Skandinavien är det kanske mer tveksamt hur många synskadade som behärskar engelska tillräckligt bra för att ha utbyte av det. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på bl.a. de fyra skandinaviska språken, och dessutom finns både vanlig engelsk text samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. Texten är lagom stor och relativt lättläst, men då kantlinjerna är ganska tunna är det inte helt oproblematiskt att läsa texten vid en del av de ljusare partierna. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel, och direkt därpå kommer man till huvudmenyn som är rörlig och stilren men som tyvärr bara finns på engelska. Avsaknaden av inledande språkvalsmeny medför att man, för att kunna se filmen på något annat sätt än engelska utan text, måste gå in i menyerna och välja textning; något som kanske inte är helt oproblematiskt om man inte behärskar engelska. Väljer man att spela filmen visas korta engelska varningstexter före filmen och varningstexter på valt textningsspråk efter filmen - det känns kanske som lite "tårta på tårta", men vi slipper i alla fall se varningstexter på samtliga språk representerade på skivan på samma sätt som 20th Century Fox alltid gjort på DVD.

Det finns faktiskt en hel del bonusmaterial. Till att börja med hittar vi ett kommentatorspår till filmen med regissören Theodore Melfi och skådespelerskan Taraji P. Henson. Det är hyfsat intressant och en del matnyttigt framkommer, men det hade varit önskvärt om även manusförfattaren kunnat medverka för att få ett större djup. Därefter hittar vi en sexdelad bakom kulisserna-dokumentär, som tar upp det mesta om filmen - de verkliga händelserna, skådespelarna, foto och scenografi, musiken och sist men inte minst en inblick i den verkliga Katherine Johnson. Det är ganska intressant och en hel del matnyttigt framkommer; men i vanlig ordning också en hel del skryt över de inblandade och allmänt "ryggdunkande". Allra mest intressant är intervjuerna med den riktiga Katherine Johnson (f.d. Goble); i dagens läge 98 år gammal! Därefter hittar vi nio bortklippta scener på totalt 10 minuter, med valbara kommentatorspår med Theodore Melfi. Dessa är intressanta att se på, men de flesta tillför inte så mycket till filmen så det är förståeligt att de klippts bort. En scen mellan Dorothy och Vivian Mitchell önskar jag dock hade fått vara kvar i filmen, eftersom den bidrar till att mrs. Mitchell framstår som mer mänsklig och nyanserad gentemot den ganska stereotypa bild vi får av henne i filmen. Vidare återfinns ett fem minuter långt inslag om inspelningsplatser i Georgia, som har en gnutta matnyttigt men som mest verkar gå ut på att skryta över hur fantastiskt delstaten Georgia är. Jag kan dock tänka mig att inslaget förmodligen är mer intressant för de som faktiskt någon gång har varit i Georgia. Till sist finns även ett bildgalleri och en ursprunglig biotrailer, vilket är precis lika spännande som det låter. Glädjande nog har allt bonusmaterial (förutom trailern) svensk textning, vilket börjar vara väldigt ovanligt nuförtiden och något 20th Century Fox förtjänar en stor eloge för.

Recensionen skriven: 13 september 2017
Senast uppdaterad: 13 september 2017

Recensionen har lästs 2660 gånger av 1540 personer, sedan den 13 september 2017