Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Carla - Megan Ward Mark - Billy Burke
Dr. Sadowski - Terry Kinney Jocelyn - Angela Moore
Ben - William McDonald Hallie - Kate Robbins
Zak - Aaron Smolinski Daniel - Zachary Lee
Rachel - Tara Spencer-Nairn Inspektör Yerxa - Bob Morrisey
Rachel som ung - Britt McKillip Carla som ung - Carly McKillip

Produktion av TV-filmer - d.v.s. långfilmer producerade speciellt för visning på TV, och inte för bio eller video - är en enorm industri i engelskspråkiga länder, då främst USA och Kanada. Bara i USA produceras över 600 TV-filmer varje år (!). Tyvärr lever dessa dock en mycket anonym tillvaro utanför USA, och i Sverige får vi vara tacksamma om vi någonsin får se mer än ett litet fåtal av dessa. Visserligen visas ett hyfsat antal TV-filmer på multinationella TV-kanalen Hallmark Channel, men den är det inte så många som får in i Sverige; och på övriga TV-kanaler begränsas TV-filmer oftast till enstaka filmer mitt i natten. Därför är det mycket positivt varje gång som TV-filmer släpps på DVD i Skandinavien. SF har släppt ett fåtal sådana filmer, och nu har turen kommit till Paramount. På sistone verkar Paramount i Skandinavien ha börjat släppa ett flertal TV-filmer och independent-filmer själva, i form av särskilda skandinaviska DVD-utgåvor. Här är just en av dessa, som släpptes i november 2005 på DVD. Det är en TV-film från 1998, som ursprungligen visades på Disney-ägda marksända TV-bolaget ABC, men som internationellt distribueras av Hallmark. I centrum står den unga kvinnan Carla, som bor tillsammans med sin man Mark och sin syster Rachel. Men en dag när alla tre är på semester, inträffar en olycka - skyddsräcket på en utsiktsplats lossnar, och Rachel faller ner för stupet och dör. Carla har mycket svårt att komma över det inträffade, och blir mer och mer höjdrädd p.g.a. händelsen - och då menar jag inte normalt höjdrädd, utan en extrem förlamande höjdskräck. Hon och hennes man inser att hon behöver hjälp, och kommer i kontakt med en läkare vid namn Dr. Sadowski, som just håller i en annorlunda gruppterapi för att bota höjdskräck. Läkaren har en del mycket annorlunda och otraditionella idéer, men trots det börjar gruppterapin att få resultat. Åtminstone fram tills dess att de andra deltagarna i terapin börjar dö en efter en under mystiska omständigheter...

TV-filmer brukar aldrig förknippas med någon större budget - ganska naturligt, då det ju är meningen att filmerna ska finansiera sig själva enbart genom en eller ett par visningar på TV - och den här filmen är sannerligen inget undantag. Den är relativt enkelt gjord, utan alltför avancerade effekter, men känns ändå förvånansvärt välgjord. Den kända skräckfilmsregissören Wes Craven (som bl.a. regisserat och producerat Scream-filmerna) har agerat exekutiv producent för filmen. Kanske är det därför som IMDB klassat filmen som en rysare/skräckfilm, vilket jag dock tycker känns väldigt överdrivet... Även Paramounts klassning "action-thriller" känns lite överdrivet, och själv skulle jag vilja kalla det för en dramathriller. Manuset är relativt genomarbetat, och känns hyfsat oförutsägbart. Skådespelarna är också mycket duktiga, och alla spelar trovärdigt och övertygande. Men mest imponerad är jag av Megan Ward, som hittills mest gjord sig känd genom ett antal TV-filmer och independent-filmer samt gästroller i TV-serier - hon är verkligen något utöver det vanliga och visar att hon kan ha en stor framtid som skådespelerska. Tyvärr har dock filmen också vissa logiska luckor, och efter ett tag börjar den också kännas lite för otrolig och orealistisk. Man hade nog tjänat på att tona ner det hela lite grann... Trots bristerna är det dock en bra och fullt sevärd film. Det är ingenting alltför märkvärdigt, och jag tror knappast den kommer att gå till historien som något mästerverk - alltför minnesvärd är den kanske inte heller; men om man tar filmen för vad den är - harmlös men spännande underhållning för stunden - så blir man inte besviken. Den kanske inte är värd att köpa, men att hyra är den absolut värd.

Den svenska textningen håller hyfsad klass, men i vanlig ordning förekommer ett stort antal nedkortningar och överhoppade repliker. I vissa enstaka fall till den grad att det påverkar handlingen. Dessutom förekommer ett fåtal översättningsfel och ologiska översättningar; men överlag är det åtminstone en godkänd översättning. Texten är lagom stor, och bra placerad i nederkanten av skärmen.

DVD-utgåvan är en skandinavisk sådan - bilden är i 4:3 fullskärm, och ljudet är i Dolby Digital 5.1 (ovanligt för att vara en TV-film). Textning finns på svenska, norska, danska och finska; dock tyvärr inte engelska. Någon textning för hörselskadade finns tyvärr inte heller. Bild- och ljudkvalitet är fullt godkända, men ingen höjdare. För att vara en TV-film, tycker jag dock att det är relativt bra. När man stoppar i skivan möts man först av en Paramount-logga i 10 sekunder (som tyvärr inte går att hoppa förbi). Därefter meny för språkval (svenska, norska, danska eller finska), följt av varningstexter i 5 sekunder. Sen visas huvudmenyn, som enbart är på engelska oavsett valt språk. Som extramaterial återfinns korta biografier och filmografier för de största rollerna (på engelska) - halvintressant att läsa en gång, men av någon anledning saknas biografier för Megan Ward - för henne finns enbart en lista på andra roller, och sånt känns mindre intressant då det är enkelt att hitta åt på exempelvis IMDB. Vidare finns en trailer för den här filmen, som dock i praktiken bara är en drygt två minuter långt utdrag ur filmen - helt utan bearbetning. Det känns därför rätt poänglöst... Jag vet inte om detta verkligen är en trailer som använts för filmen på amerikansk TV, eller om Paramount själva "klippt ihop detta" - menlöst är det i alla fall, när ingenting annat än ett par minuter från filmen återfinns. Slutligen finns också trailer för tre andra TV- och independentfilmer som Paramount i Skandinavien släppt - It's All Gone Pete Tong, Five people you meet in Heaven och Saving Emily (som dock i Sverige av outgrundlig anledning "översatts" till Blood Trap). Inte så märvärdigt, men ändå rätt intressanta trailers, eftersom de puffar för just sådana smala filmer som annars inte många skulle känna till.

Recensionen skriven: 18 januari 2006
Senast uppdaterad: 18 januari 2006

Recensionen har lästs 3688 gånger av 2029 personer, sedan den 5 december 2007