Kortfattade recensioner

Alice - Florence Pugh Jack - Harry Styles
Bunny - Olivia Wilde Margaret - KiKi Layne
Frank - Chris Pine Shelley - Gemma Chan
Violet - Sydney Chandler Bill - Douglas Smith
Peg - Kate Berlant Peter - Asif Ali
Dean - Nick Kroll Dr. Collins - Timothy Simons

Alice och hennes man Jack lever en perfekt tillvaro i ett vackert och stillsamt 1950-talssamhälle. De bor i ett inhägnat villaområde mitt ute i öknen i Kalifornien, där alla män jobbar på företaget Victory Project; vars VD har bygt hela samhället men vars verksamhet är så hemlig att männen inte ens får berätta för sina fruar om vad de jobbar med - bara att de försöker "göra världen bättre". Alla fruarna är hemmafruar, och när de gjort frukost till sina män ägnar de hela dagarna åt att städa, laga mat och umgås med de andra fruarna innan männen kommer hem och det är dags att ha hett sex. Trots att allt verkar lite för perfekt, helt utan dramatik eller problem, stortrivs Alice - tills dess att grannen Margaret börjar bete sig alltmer märkligt; något som ingen annan tycks reagera över och som alla andra insisterar är fullt naturligt. Men är det verkligen det...?

Det är en annorlunda film, och i början började jag undra vad jag gett mig in i, då det kändes allmänt märkligt, tråkigt och oengagerande. Dessbättre avtar den känslan dock ganska snart, och Don't Worry Darling utvecklas till en bra och underhållande film. Estetiskt är det väldigt tilltalande, och både fotot och scenografin är förstklassig. Det är vackert och stämningsfullt, och filmen lyckas förmedla precis rätt balansgång mellan pittoreskt och hotfullt/skumt.

Man får ganska tidigt tydliga Stepford Wives-vibbar av filmen, och att åtminstone delar av filmen inspirerats av den råder knappast någon tvekan om. Men inget fel med det, utan filmen får till rätt balans där det känns både fridfullt, tillrättalagt och psykologiskt hotfullt. Efter en något trevsam inledning blir det därför engagerande och periodvis ganska spännande. Intresset hålls vid liv på ett elegant sätt, och även om det inte direkt är subtilt fungerar det ändå över förväntan.

Jag uppskattar den lyckade stämningen, där det är både vackert, pittoreskt och mystiskt hotfullt på samma gång; och där man aldrig riktigt kan sätta fingret på vad som pågår. Det står hela tiden klart att något inte är som det ska, men vad förblir en överraskning länge. Det är oförutsägbart och länge hyfsat trovärdigt, och man bryr sig om i synnerhet Alice - hon är den allting kretsar kring, och är i bild i stort sett hela tiden. Det är hög tid att filmen lyckas förmedla en del feministiska poänger, och här finns en del smarta tankegångar kring könsroller, makt och samhällsnormer. Det fungerar riktigt bra, och det märks också att det är en kvinnlig regissör som har en kvinnlig blick där det är kvinnorna som står i centrum och männen som mer hamnar "på sidan om".

Ganska länge är det både fängslande, intressant och fascinerande, och man dras alltmer in i den här estetiskt tilltalande världen. Men under den sista halvtimmen märker man att manusförfattaren haft vissa svårigheter att knyta ihop säcken. Visst är det oförutsägbart och oväntat, men blir också lite svårköpt. Det uppstår vissa logiska luckor, och jag lyckas inte få allting att hänga ihop logiskt - eller åtminstone förklaras inte premissen tillräckligt väl, så att man verkligen kan tro på det till 100%. Mot slutet blir det också på tok för mycket av allting, vilket påverkar trovärdigheten och gör att det börjar kännas lite väl långsökt. Jag är också lite tveksam om det verkligen var rätt att satsa så mycket på romantik, vilket trots allt är av underordnad betydelse för själva premissen.

Don't Worry Darling är en bra och välgjord film, som har ett fantastiskt foto som verkligen känns som 1950-tal in i minsta detalj. Skådespelarinsatserna är också riktigt bra, och framförallt är Florence Pugh strålande i en svår och utmanande roll som Alice. Harry Styles når inte upp till samma nivå, men gör ändå ganska bra ifrån sig som Jack. Regissören Olivia Wilde är bra i en halvstor biroll som Bunny, men får inte lika mycket att arbeta med. Dessutom är det bra musik och realistisk scenografi.

Filmen är engagerande, stämningsfull och lagom mystisk, så att det känns obehagligt men samtidigt utan att kunna sätta fingret på vad som pågår. Det är spännande och med intressanta budskap och vinklingar, men tyvärr finns också vissa logiska luckor och själva premissen/lösningen - som vi får veta först i slutet - känns ärligt talat ganska svårköpt och vi får ingen riktigt bra förklaring till allt det här. Jag hade velat veta lite mer kring hela premissen istället för att fokusera på romantiska aspekter, och mot slutet blir det också lite för mycket när allt bara går ut på att bli spännande till varje pris. Filmen hade helt klart vunnit på en finslipning av manuset, men det är ändå en förhållandevis nyskapande och bra film - en film som har vissa likheter med andra filmer och TV-serier (vilka ska inte nämnas för att inte förstöra något), men som ändå får med tillräckligt många egna poänger för att bli sevärd för de flesta. Mitt betyg stannar på en hyfsat stabil sjua, och även om filmen inte är riktigt lika minnesvärd som jag hade önskat så är det ändå en upplevelse att se.

Recensionen skriven: 2 december 2022

Recensionen har lästs 34766 gånger av 397 personer, sedan den 2 december 2022