Ninni Nilsson - Frida Gustavsson John Lindgren - Albin Grenholm
Johan Lindgren - Lennart Jähkel Elin Lindgren - Pernilla August
Gustaf Nilsson - Robert Gustafsson Nadeschda Nilsson - Helena af Sandeberg
Lennart Lindgren - Edvin Endre Anita Lindgren - Inga Avemo Hådell
Grå man - Jacob Ericksson Andersson - Fredrik Hiller
Hübner - Sergej Onopko Sångerskan - Zara Larsson

Året är 1940, och medan andra världskriget pågår för fullt ute i Europa pågår ett helt annat krig i Stockholm; lite mindre men nästan lika våldsamt - det mellan Gröna Lund och Nöjesfältet, som båda två ligger precis bredvid varandra på Djurgården. Familjen Nilsson har drivit Gröna Lund sedan 1880-talet, och ägs nu av Gustaf Nilsson. Sedan 1924 har de fått konkurrens av familjen Lindgren, ett resandefolk som ursprungligen hade ett ambulerande tivoli men som därefter valt att kalla sig för Nöjesfältet och stationera sig precis bredvid Gröna Lund. De båda familjerna hatar varandra, och gör precis allt för att sabotera för varandras nöjesfält. Barnen i respektive familj har därför sen tidig ålder fått vänja sig vid att bli beordrad att spionera på konkurrenten. När John Lindgren blir ombedd att spionera på familjen Nilsson och se vad Gröna Lund har i görningen är det därför inget ovanligt, men den här gången blir han nästan påkommen av Gustafs dotter Ninni. Mot alla odds blir John och Ninni förälskade, och inleder sakta men säkert ett förhållande. Men något sådant är helt otänkbart och oacceptabelt för i synnerhet fäderna Gustaf Nilsson och Johan Lindgren...

Den här berättelsen har faktiskt hänt på riktigt, även om regissörsduon i vanlig ordning tagit sig några friheter. Och det är en tacksam berättelse att skildra på film, som dessutom inte många i dagens läge lär känna till. Så det är ett tacksamt ämne som passar perfekt för filmmediet, och att det åtminstone i grund och botten har hänt på riktigt förhöjer onekligen helhetsintrycket. Mårlind & Stein är onekligen talangfulla regissörer och manusförfattare, även fast deras tidigare filmer genom åren hållit en lite ojämn nivå.

Glädjande nog är Eld & lågor en av deras bästa filmer hittills, och är en riktigt bra och välgjord film. Det var faktiskt länge sedan jag såg en så lyckad svensk film, som håller tittarna i ett järngrepp från början till slut. Det har blivit en mycket fängslande och fascinerande film, som man inte kan slita blicken från. Tiden går snabbt, och det händer något hela tiden, utan en enda tråkig stund. Det finns en tacksam intensitet, och genom det lagom höga tempot sitter man som klistrad framför bioduken hela tiden. Samtidigt är det hela tiden underhållande, och det finns rikligt med charm. Det är småroligt, romantiskt, underhållande och dessutom med mycket dramatik och en del spänning. Här finns kort sagt något för alla, och det är en oväntat bred film.

Det är också oerhört stämningsfullt, och filmen har en imponerande atmosfär där det verkligen känns som att befinna sig på plats där på 1940-talet. Filmen har en för svensk film annorlunda stämning och berättarteknik, som skulle kunna beskrivas som förhöjd verklighet eller magisk realism - inget speciellt ovanligt internationellt sett, men däremot desto mer ovanligt med svenska mått mätt, där det knappt förekommit alls. Det är alltså i grund och botten en realistisk och jordnära skildring, men som kryddats med några övernaturliga inslag som ger filmen en slags sagostämning. Lite som en korsning mellan Vår tid är nu och Moulin Rouge skulle man kunna säga, och det är precis så märkligt som det låter. Det fungerar bättre än väntat, och gör att filmen får en annorlunda prägel men utan att någonsin släppa den jordnära berättelsen.

Allt detta låter väldigt bra, och det är det också. Problemet är bara det att Mårlind och Stein verkar ha haft lite för stora ambitioner, och har lite för många bollar i luften. Det blir helt enkelt lite för mycket för en enda film på "bara" 1 timme 43 minuter, och resultatet blir att vissa sidohistorier rinner ut i sanden och andra inte alls får det utrymme de förtjänat. Det som borde blivit filmens starkaste och mest berörande scener - sidohistorien kring Johns bror Lennart - får exempelvis alldeles för lite utrymme, och den berättelsen hinner knappt börja förrän den tar slut. Tråkigt, då det hade kunnat bli oerhört gripande; men där Lennart tyvärr inte får vare sig tillräckligt med utrymme eller djup för att man faktiskt ska hinna bli särskilt berörd.

John och Ninnis föräldrar och i synnerhet deras respektive pappor blir också lite för stereotypa, då allt verkar gå ut på att sabotera för konkurrenten så mycket som möjligt; och särskilt mycket mer än så får vi faktiskt inte veta om dem. Kanske hade filmen vunnit på att förlängas lite, så att sidohistorierna kunnat få ett större utrymme istället för att huvudsakligen fokusera på kärlekshistorien och rivaliteten. Eller så hade Mårlind och Stein vunnit på att hoppa över ett par av sidohistorierna, så att kärnberättelsen kunnat fördjupas mer. Det blir också några klichéer för många, inte minst kring den oerhört Romeo & Julia-liknande kärlekshistorien; fast å andra sidan har man ju begränsade möjligheter att göra något åt det när nu faktiskt det mesta som skildras har inträffat i verkligheten.

Fotot är snyggt och läckert, och filmen har ett starkt bildspråk tillsammans med övertygande specialeffekter. Musiken är bra, men det stör mig lite att man valt att använda modern musik som inte känns minsta lilla tidsenligt för en film som utspelas 1940. Jag känner mig exempelvis ganska säker på att ABBA inte fanns 1940, och Zara Larsson var förstås inte ens född då... Det är förstås avsiktligt, men jag hade ändå föredragit mer tidsenlig musik som faktiskt fanns på den tiden.

Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Förvånansvärt nog spelas huvudrollen Ninni av fotomodellen Frida Gustavsson, vars enda tidigare roll varit ett avsnitt av Arne Dahl. I en tid då de flesta svenska filmer använder sig av samma skådespelare som man redan sett i femtioelva andra roller är det ett förvånansvärt val, men lika förvånansvärt är det faktum att Frida är suverän i rollen. Hon spelar övertygande och trovärdigt, utan minsta lilla konstlade manér; och gör faktiskt en av de bästa rollprestationerna i filmen. Albin Grenholm (troligen mest känd från TV-serien Midnattssol) är mycket bra som John, och även han gör en mycket trovärdig och övertygande rollprestation. Dessutom har Albin och Frida mycket stark personkemi, varför man hela tiden tror på deras relation. Edvin Endre (mest känd från TV-serien Vikings och Eddie the Eagle) är riktigt bra som Lennart, men får tyvärr inte så mycket att arbeta med, då rollen blivit alltför underutvecklad. Robert Gustafsson är oväntat bra som Gustaf, och gör riktigt bra ifrån sig. Lennart Jähkel är bra som Johan, men balanserar ibland på gränsen till överspel. Helena Af Sandeberg och Pernilla August är som vanligt riktigt bra, men sticker inte ut som något alltför utöver det vanliga.

Eld & lågor är en riktigt bra och välgjord film, som lyckas med konststycket att både underhålla samtidigt som det finns ett visst djup och är berörande. Här finns lite humor, mycket charm, trovärdig romantik, lite spänning och mycket dramatik, och mycket mer än så kan man väl inte begära...? Det faktum att det faktiskt hänt på riktigt förhöjer också helhetsintrycket, samtidigt som det är ett stycke historia som är helt okänt för de flesta i dagens läge. Men det är en historia väl värd att uppmärksammas, och som också passar perfekt för filmmediet. Jag uppskattar också den utmärkta stämningen, och de inslag av magisk realism som förekommer.

Allt bidrar till en imponerande filmupplevelse, men där helhetsintrycket tyvärr sjunker av de underutvecklade och i vissa fall också stereotypa birollerna. Det är också olyckligt att en del sidohistorier nästan glöms bort efter vägen, och inte alls får det utrymme de hade förtjänat; vilket inte minst gäller berättelsen om Lennart. Det verkar som att den här omfattande berättelsen med många rollfigurer och sidohistorier har blivit för mycket för Mårlind & Stein att jonglera, och de klarar inte riktigt av balansen fullt ut. Men det är ändå en riktigt bra film, som är en av de bättre svenska filmer som gjorts på senare år - den kommer förvisso inte riktigt upp i samma nivå som The Square, men förutom den kommer jag inte på någon svensk film de senaste åren som kan mäta sig med denna oemotståndliga historia. Bara man inte har något emot vissa magiska kryddor är det en film som kommer passa de flesta, och som är väl värd att ses för de allra flesta. Men att den viktiga men underutvecklade sidohistorien kring Lennart slarvas bort gör att jag efter moget övervägande nöjer mig med "bara" en stark sjua i betyg; men det är ju inte fy skam det heller...

Recensionen skriven: 13 februari 2019
Senast uppdaterad: 13 februari 2019

Recensionen har lästs 1948 gånger av 1150 personer, sedan den 13 februari 2019