Tack till Sandrew Metronome för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Catherine Corsini & Gaëlle Macé
Svensk distributör: Sandrew Metronome Distribution Sverige AB
Suzanne - Kristin Scott Thomas Ivan - Sergi López
Samuel - Yvan Attal Rémi - Bernard Blancan
Marion - Daisy Broom David - Alexandre Vidal
Dubreuil - Aladin Reibel Berta - Berta Esquirol

Den kvinnliga franska regissören och manusförfattaren Catherine Corsini har varit verksam ända sedan 1982, och har sedan dess legat bakom ett drygt dussintal filmer. Hennes filmer har flera gånger vunnit priser, och har även varit nominerad till Guldpalmen i Cannes för 2001 års succé La répétition. Det är dock bara enstaka av hennes filmer som någonsin sett dagens ljus i Sverige, men den senaste filmen är ett undantag till regeln. I augusti 2009 hade det franska dramat Partir premiär i hemlandet, där Catherine både regisserat och skrivit manus. I Sverige gick filmen upp på bio under september 2010 under den väldigt fria titeln En sydfransk affär, och har nu släppts på DVD.

Den 40-åriga Suzanne lever i ett stabilt men slentrianmässigt äktenskap med sin man Samuel och deras två tonårsbarn. Hon har varit hemmafru i 15 års tid, men ser nu fram emot att fortsätta jobba som sjukgymnast igen. Hennes man har ingen större vilja att stötta Suzanne, men har ändå gått med på att de ska bygga en egen mottagning för henne i anslutning till deras hem. En av byggnadsarbetarna som de anlitat för projektet är den spanska småkriminelle Ivan, och det dröjer inte länge innan Suzanne blir förälskad i honom. Till sist bestämmer sig Suzanne för att slå tag i saken och lämna hennes kärlekslösa äktenskap, och istället satsa fullt ut på det nya förhållandet med Ivan. Någon som inte är lika förtjust i saken är Samuel, som till varje pris vill stoppa sin frus affär...

Det här är sannerligen ingen originell film, och grundstoryn har vi sett många gånger förut; inte minst i just franska filmer. Men En sydfransk affär har ändå en hyfsat ny ton och känns finstämd och välgjord. Storyn må vara enkel, men är också intressant och genomarbetad. I slutändan visar det sig också handla om betydligt mer än bara kärlek, och själva förhållandet blir inte längre viktigast för intrigen, vilket är det ovanliga med filmen. Den förblir engagerande och bitvis berörande, och det är lätt att känna för Suzanne; nästan oavsett vad hon egentligen tar sig till.

Det är en mörk och lågmäld film, som sannerligen inte är någon glättig underhållning utan visar sig vara tämligen becksvart efter ett tag. Det är i och för sig en trevlig omväxling från den lättsamma sortens drama som filmer med liknande intriger oftast är, men efter ett tag tycker jag att det känns mer frustrerande än underhållande. Det är visserligen hela tiden intressant, men det känns ganska frustrerande då det verkar som att Samuel har alla världens kontakter och kan åstadkomma allting utan ansträngning. Det är mycket möjligt att det är realistiskt i den här sydfranska miljön, men för oss i Sverige känns det lite osannolikt att någon skulle ha sådana extrema kontakter så att Suzanne inte får någonting att säga till om. Därför känns filmen lite överdriven, även om det är fullt möjligt att det faktiskt är så här illa i Frankrike. Om så är fallet så fungerar nog filmen bättre i Frankrike där den också kan leda till intressanta samhällsdebatter - åtminstone för mig känns det lite för verklighetsfrånvänt för att En sydfransk affär verkligen ska gripa tag i mig på allvar. Kanske hade filmen fungerat bättre om temat kunnat tonas ner en smula, så att det känts mer trovärdigt och lättare för gemene man att kunna identifiera sig med.

Samuel har också blivit lite väl endimensionell, och framstår som helt genomond - det känns lite märkligt att inte Suzanne sett märkt av hans psykopatiska drag under alla år tillsammans. Jag tycker också att det går orealistiskt snabbt för Suzanne att fastna för Ivan, och deras kärleksrelation verkar uppstå nästan från tomma intet på nolltid. Då speltiden också är ovanligt kort med sina 1 timme 23 minuter, så hade det nog inte skadat att förlänga den lite så att relationen kunnat växa i något långsammare tempo. Men medan man ser filmen är den ändå hela tiden engagerande och intressant, och det är mest i efterhand som man börjar haka upp sig på mer eller mindre viktiga detaljer.

Filmen har ett mycket snyggt foto, med ett effektivt bildspråk och en del vackra vyer. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, och Kristin Scott Thomas är lysande i huvudrollen. Sergi Lopez är också mycket bra som Ivan, medan Yvan Attal möjligen spelar lite väl svartvitt i sin otacksamma roll som Samuel.

En sydfransk affär är en välgjord och tänkvärd film, som fungerar bra som påminnelse hur tillvaron kan se ut i en del håll i världen. Den har ett påtagligt djup, och är dessutom ganska spännande. Men den känns också något övertydlig i sin framtoning och dessutom ganska inriktad på just lagar och samhällsregler i Frankrike, som gör att den inte känns lika bred som den borde ha kunnat bli. Det gör att filmen fungerar utmärkt för att åstadkomma debatter och eftertänksamhet i Frankrike, men inte blir riktigt lika minnesvärd i andra länder. Men det är ändå en bra och intressant film, som är väl värd att se för de flesta och heller inte alls känns lika seg och långsam som många franska dramer. Den förblir hela tiden engagerande och har en finstämd ton, men blir samtidigt inte riktigt lika gripande som den borde ha kunnat bli. Därför stannar mitt betyg på en sjua, men det hade inte behövts så mycket för att ett högre betyg skulle ha varit ett faktum.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i Dolby Digital 5.1 och DTS. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter spelas en trailer för en annan film, som går att hoppa förbi. Vi möts därefter av huvudmenyn, som är stillastående och engelskspråkig. Det enda extramaterial som finns är en biotrailer för samma film, som är precis lika spännande som det låter...

Recensionen skriven: 3 februari 2011
Senast uppdaterad: 3 februari 2011

Recensionen har lästs 3392 gånger av 1912 personer, sedan den 3 februari 2011