Ray Breslin - Sylvester Stallone Emil Rottmayer - Arnold Schwarzenegger
Hobbes - Jim Caviezel Drake - Vinnie Jones
Javed - Faran Tahir Lester Clark - Vincent D'Onofrio
Abigail Ross - Amy Ryan Hush - Curtis Jackson
Dr. Kyrie - Sam Neill Jessica Miller - Caitriona Balfe
Roag - Matt Gerald Brims - Graham Beckel

Ray Breslin är kriminalvårdens egen utbrytningskung, och jobbar för en säkerhetsfirma som anlitas av kriminalvården för att testa säkerheten i fängelser. Därför har Ray på senare år försökt och lyckats att fly från 14 olika fängelser, för att därefter förklara hur respektive fängelse kan förbättra säkerheten. Han har nu blivit erbjuden ett ytterst välbetalt men också riskabelt uppdrag: CIA vill att Ray ska testa en ny rymningssäker maxsäkerhetsanstalt för att förvara terrorister som ska "försvinna" som potentiell ersättare till Guantanamo. Varken Ray eller hans medarbetare får veta var exakt anstalten finns, men förutom det ska det inte finnas någon större risk; varför Ray accepterar jobbet. Men det dröjer inte länge innan han inser att något är fruktansvärt fel - vid transporten till anstalten tas hans spårsändare bort, på anstalten finns inte hans kontaktperson och fängelsedirektören Hobbes bryr sig inte alls om den evakueringskod som CIA tilldelat Hobbes för att han vid nödsituationer ska bli utsläppt. Nu är han plötsligt inlåst på riktigt utan något sätt att ta sig ut. Och enda hoppet verkar vara att samarbeta med den tyska "Robin Hood"-brottslingen Emil Rottmayer, så att de tillsammans kan hitta ett sätt att ta sig ut.

Grundstoryn låter kanske inte alltför upphetsande, och dessutom lär blotta tanken på Sylvester Stallone och Arnold Schwarzenegger i samma film vara tillräckligt för att avskräcka de flesta... Men glädjande nog är Escape Plan faktiskt en riktigt bra film, som är betydligt bättre än jag hade kunnat drömma om. Det är en intressant och fascinerande story, och trots ett välbekant upplägg är premissen och grundstoryn ändå förhållandevis nyskapande. Originellt är väl kanske att överdriva, men åtminstone nyskapande och hyfsat fräscht. Därför lyckas filmen att erbjuda något nytt av en bekant genre, och resultatet är en intensiv och fängslande film. Det är fartfyllt och med ett föredömligt tempo, där det aldrig blir segt eller tråkigt. Tiden går snabbt, och det är engagerande nästan hela tiden.

Särskilt djupsint är det förvisso inte, och det är synd att vi inte får veta mer om Rays bakgrund och varför han börjat med detta. Likaså hade jag önskat en mer djupsint och genomarbetad granskning av det amerikanska fängelsesystemet och inte minst CIA och Guantanamo - intressanta ämnen som filmen snubblar över men aldrig riktigt fördjupar sig i på allvar. Rollfigurerna har heller inte blivit alltför mångbottnade, och de enda med minsta lilla nyanser blir just Ray och Emil. Det gör också att allting blivit väldigt "grabbigt" och testosteronfyllt; och kvinnosynen lämnar en del övrigt att önska.

Men om man är beredd att acceptera det och ta Escape Plan för vad den faktiskt är, så fungerar det ändå över förväntan. Det är hela tiden underhållande och med viss lågmäld humor för att lätta upp stämningen. Det är till största delen relativt realistiskt, där det mesta håller ihop logiskt. Dessutom är det riktigt spännande, och man sitter på helspänn under stora delar av filmen. Jag uppskattar också intensiteten, där det aldrig blir en lugn stund men heller inte blir rörigt eller onödigt invecklat. Det är också tillräckligt få rollfigurer, så att man ska hålla isär alla utan problem och även hänger med i den lagom invecklade storyn.

Det är även glädjande med en actionfilm som för en gångs skull inte fokuserar på just action enbart för sakens skull, utan där storyn kommer i första hand och våld främst används när det faktiskt är nödvändigt för intrigen. Så ser det åtminstone ut under filmens första två tredjedelar, och det fungerar riktigt bra med en bra balans mellan spänning och action. Men under den sista dryga halvtimmen blir det tyvärr alltför stort fokus på actionsekvenser och alldeles för utdragna skottlossningsscener. Då blir det för mycket av det goda, och det märks att själva handlingen hamnar i skymundan. Då känns det något utdraget och heller inte lika engagerande som tidigare. Mot slutet uppstår också fler logiska luckor, även fast de flesta är av sådan karaktär att man inte hinner tänka på det förrän efteråt. Trovärdigheten sjunker också när filmen plötsligt förvandlas till gammal tillrättalagd 1980-talsaction, av typen "alla skott mot huvudrollerna missar, medan de aldrig kan missa". Det hade jag inte saknat från 1980-talet, och jag önskar att filmen kunnat fortsätta i samma relativt höga nivå som den första dryga timmen. Det gör också att slutet skär sig lite mot filmens tidigare (lite) mer intelligenta stil.

Fotot är enkelt men effektivt, och bildspråket är fullt funktionellt. Jag uppskattar fokuset på mer naturliga gammaldags effekter hellre än datoranimation i tid och otid, men vid actionscenerna verkar Håfström vara lite väl förtjust i klassisk skakig handkamera så man knappt kan se vad som händer. Dialogen är överlag bra, men det förekommer ett par lite väl löjliga "one-liners".

Skådespelarinsatserna är relativt bra. Ingen kommer att kunna övertyga mig om att vare sig Sylvester Stallone eller Arnold Schwarzenegger är eller någonsin har varit storslagna karaktärsskådespelare, men båda två gör bättre än väntat ifrån sig. Sylvester gör en stabil och hyfsat trovärdig rollprestation, och det här kan vara Arnolds bästa insats som skådespelare någonsin; inte för att det säger så jättemycket, men ändock... Resten av ensemblen är bra, och Jim Caviezel gör en bra insats som Hobbes; fast det är lite svårt att inte ständigt jämföra med hans rollfigur i Person of Interest. Amy Ryan gör allt som går av den tyvärr alltför begränsade rollfiguren, och Curtis Jackson (rapparen 50 Cent) gör för en gångs skull bra ifrån sig.

Escape Plan är en fartfylld och underhållande film, som är riktigt spännande och har ett överlag genomarbetat manus med fokus på handling hellre än "hjärndöd" action. Det är tråkigt att den hyfsat intelligenta och aningen djupa stilen helt överges under den sista halvtimmen, till förmån för mer tankebefriad action som kunde varit plockad rakt av från valfri 1980-talsactionfilm. Den hittills hyfsat trovärdiga stilen försvinner då också helt, och det uppstår alltför luckor i manuset. Men det är ändå en bra och underhållande film, som inte kommer att gå till världshistorien som något cinematografiskt mästerverk och knappast lär vinna några priser, men som fungerar rätt så bra om man vet vad som väntar och inte har orealistiska förväntningar. Alltför minnesvärt är det kanske inte och Mikael Håfströms regi är av det lite mer anonyma slaget, men då intresset trots allt hålls vid liv hela tiden förtjänar filmen ändå en stabil sjua.

DVD-kvaliteten har anamorfisk bredbild i formatet 2,40:1, medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Den svenska översättningen håller en relativt hög klass, men enstaka översättningsfel och grammatikfel förekommer. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel och språkvalsmeny, som följs av varningstexter (som tyvärr inte går att hoppa förbi). Därefter visas trailers för ett flertal andra filmer (som går att hoppa över), och därefter kommer man direkt till en enkel engelskspråkig huvudmeny. Huvudmenyn är enklast tänkbara, och erbjuder bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS 5.1-ljud. Det finns ingen scenvalsmeny och inte ens någon språkinställningsmeny. Vill man se filmen utan text måste man därför starta filmen som vanligt med text, och sen manuellt stänga av texten med fjärrkontrollen. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är beklagligt för en så pass omtalad film som denna.

Recensionen skriven: 31 juli 2014
Senast uppdaterad: 31 juli 2014

Recensionen har lästs 3634 gånger av 2200 personer, sedan den 31 juli 2014