Dubbningshemsidan

Recensioner

Icke-dubbade filmer

Fågelfångarens son
(The Birdcatcher's Son)

Glöm inte bort att använda funktionerna för att lämna kommentarer kring recensionen eller filmen samt sätta egna betyg.

Tack till Biostaden Aveny i Skellefteå för pressvisningen
Sök efter Fågelfångarens son på CDON
Sök efter Fågelfångarens son på Discshop.se
Fynda bland över 8 000 000 auktioner på Tradera!   ANNONS
Drama / Verklighetsbaserad / Historiskt / Spelfilm / Långfilm
Målgrupp: Ungdomar / Vuxna  [Sök exakt denna kombination]
Speltid: 1 timme 44 minuter
Genre: Verklighetsbaserat drama
Produktionsland/år: Sverige/Danmark, 2019
Produktionsbolag: GF Studios, i samarbete med Faroe Film, Cimbria Film, Asa-Film & LjudBang
Producent: Anders Birkeland & Göran Lindström
Regi: Richard Hobert
Manusförfattare: Richard Hobert
Svensk distributör: Svensk Filmindustri AB/SF Studios
Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg
                                         (Kompletteringar och rättelser tas tacksamt emot via e-post)
Medverkande:
Esmar - Rudi Køhnke Johanna - Vígdis Hentze Bjørck
Livia - Livia Millhagen Såmal - Jørgen Langhelle
Armand - Sébastien Courivaud Marie-Thérèse - Hedda Rehnberg
Frans - Mattias Djónason Eidesgaard Vigdis - Ása Pálsdóttir / Fía Mortensen
Brynhild - Durita Torkildsdóttir Johannesen / Eva á Rógvi Sigrun - Lucia Goveroa Sødergren
Barnmorskan Anna - Laura Joensen Såmals förman - Hjálmar Dam
Fiskaren Joel - Hans Tórgarð Alma - Hanna Flóvinsdóttir
Den danska guvernören - Claus Bue Sekreteraren - Egi Dam

Någon gång under sent 1800-tal bor fågelfångaren Esmer tillsammans med sin fru Johanna och deras två döttrar i en by på Färöarna. De bor i ett hus som de arrenderar av den girige Såmal, och problemet är att enligt gammal patriarkal lag har Såmal rätt att ta ifrån de huset om inte paret får en son innan Esmer fyller 40; och nu är han 39 - men döttrar duger inte, och det är bara söner som får ärva. Därför är besvikelsen stor när Johanna föder parets tredje barn och det återigen blir en dotter. Nu har de bara strax under ett år på sig att få en son, och annars blir de utkastade från huset och tomten. Parets svenska vän Livia föreslår att Johanna med Esmers samtyckte istället ska få barn med någon annan, för att öka chanserna att det faktiskt blir en pojke. De går motvilligt med på det, och till Livias stora förskräckelse väljer de att få barn med Livias franska pojkvän Armand. Då Esmer en gång i tiden räddat hennes liv känner inte Livia att hon har något val, så hon övertalar Armand att gå med på det - och mot alla odds blir Johanna gravid och föder en son. Men det som hade kunnat bli slutet på problemen blir bara början...

Filmen har en intressant och fascinerande historia, som sägs ha verklighetsbakgrund och blivit en slags legend på Färöarna från 1800-talet. Oavsett om det gick till så här i verkligheten eller inte, så är det i alla fall ett angeläget och intressant ämne att ta upp; och patriarkala samhällen och lagar finns ju kvar på många håll än och långt ifrån bara på Färöarna. Fågelfångarens son är överlag en bra film, som är engagerande och tänkvärd med många intressanta beståndsdelar. Jag uppskattar rollfigurerna, där de allra flesta blivit mångfacetterade med både bra och dåliga sidor. Det enda undantaget är Såmal, som är så svartvit och genomond på ett sätt som annars bara serietidningsskurkar brukar kunna bli.

Här finns en utmärkt stämning och atmosfär, och den stämningsfulla stilen gör det lätt att leva sig in i filmen och situationerna. De oerhört vackra vyerna från ett naturskönt Färöarna gör heller inte saken sämre, och det var länge sedan jag såg ett så vackert foto. Det är engagerande och berörande, och intresset hålls vid liv på ett elegant sätt. Bitvis blir det riktigt gripande, och vid ett par tillfällen kunde jag inte hålla tårarna borta. Det är också lätt att relatera till de inblandade i den här hemska situationen, och de flesta rollfigurer känns levande och jordnära på ett ovanligt lyckat sätt.

Men på gott och ont är Fångelfångarens son en långsamt berättad film, som tar god tid på sig att introducera rollfigurerna och premissen. Här finns inget högt tempo, utan allt utvecklas i sakta mak. Det sker på ett mycket finstämt och övertygande sätt, men icke desto mindre blir det ibland lite för långsamt och ibland rentav segt. Filmen hade nog vunnit på att kortas ned lite, för den upplevs längre än den faktiskt är och bitvis blir det ganska repetitivt.Jag är heller inte helt förtjust i det tidshopp på 10 år som sker, men utan att särskilt mycket verkar ha förändrats under tiden. Det känns inte riktigt tillräckligt underbyggt, utan mest som ett nödvändigt ont för historiens skull.

Det har också blivit en onödigt övertydlig film, där det inte ska råda någon tvekan om vad som händer och där framförallt känslouttryck ska överdrivas in absurdum. Blir någon arg så ska näven dunkas i väggen eller på bordet, och blir någon upprörd så måste de storma ut och springa sin väg. Det är kanske inte ovanligt efter omständigheterna, men det blir lite för övertydligt då nästan inga känslouttryck framkommer via dialogen utan istället hela tiden genom yttre handlingar. Dessutom förekommer vissa trovärdighetsproblem, och en del aspekter blir minst sagt lite svårköpta. Hur stor är egentligen sannolikheten att en kvinna blir gravid efter ett enda samlag vid ett tillfälle, och dessutom faktiskt får en son...? Det finns även fler liknande problem som påverkar realismen, men för att inte avslöja för mycket väljer jag att inte gå in på fler detaljer.

Skådespelarna håller en lite ojämn nivå, och här finns skådespelare från flera olika länder som talar växelvis färöiska, danska, svenska och franska; i någorlunda lika stora delar. Tydligen är det enligt uppgift så blandade språk även idag på Färöarna, så det bidrar till en realistisk stil. Rudi Køhnke är ganska bra som Esmer, men är på gott och ont en typisk karlakarl och balanserar ibland på gränsen till överspel. Vígdis Hentze Bjørck är bra som Johanna, som visserligen ibland inte riktigt får till den rätta inlevelsen men som ändå gör en trovärdig prestation utifrån tidsperioden. Den bästa insatsen står Livia Millhagen för, som är mycket bra som väninnan Livia och spelar både övertygande och trovärdigt utan överspel. Mattias Djónason Eidesgaard känns lite stel och onaturlig som Frans, men gör ändå helt okej ifrån sig. Svensk-franska Hedda Rehnberg (mest känd från Vår tid är nu) är bra som Marie-Thérèse, och Sébastien Courivaud ganska bra som Armand.

Fågelfångarens son är en bra och engagerande film, som är både vemodig och vacker på ett närmast poetiskt sätt. Det är stillsamt, intressant och fascinerande; men tyvärr lite för långsamt då filmen vid vissa tillfällen går steget över från långsamt till segt. Om man inte sovit bra är det rentav inte alls självklart att man ens kommer hålla sig vaken. Filmen hade nog vunnit på att kortas ned lite, och dessutom blir det ibland lite för övertydligt och med en del svårköpta trovärdighetsproblem där heller inte allt känns tillräckligt psykologiskt underbyggt. Det är absolut ingen dålig film, och visst är den sevärd om man tycker om lite långsamma och stillsamma dramer. Men det borde ha kunnat bli ännu bättre med lite översyn av manuset, och så kan man förstås undra hur stor intresset är för gemene man för ett sådant här 1800-talsdrama från Färöarna (trots svensk regissör och manusförfattare)...? Genom den utmärkta stämningen tycker jag ändå om filmen, men det finns lite för många brister för att kunna motivera ett högre betyg än en hyfsat stabil sjua.


Recensionen skriven: 7 april 2019

Recensionen har lästs 401 gånger av 261 personer, sedan den 7 april 2019

Betyg:
Film/serie * * * * * * *    
7
DVD-produktion   --
Snittbetyg: * * * * * * *     7

Läsarnas betyg

Hittills har inga läsare röstat på denna film/serie. Men du kan bli den första genom att ange dina betyg här nedan.

Ditt betyg:
Film/serie:

Läsarnas kommentarer

Använd detta formulär för att skriva kommentarer till recensionen eller filmen. Kommentarerna publiceras här nedan omedelbart. Denna funktion är avsedd för kortare kommentarer, och får maximalt innehålla 1000 tecken. Mer invecklade frågeställningar samt diskussioner/debatter är inte lämpade för kommentarssystemet - sådant bör istället tas på Dubbningshemsidans forum. Undvik personangrepp, svordomar och annat olämpligt innehåll. Vid kritik mot skådespelare eller andra specifika personer, var vänlig motivera dina åsikter noggrant med konstruktiv kritik för att undvika att det kan tolkas som personangrepp. Webbmastern kommer att radera kommentarer som anses olämpliga, irrelevanta eller lagstridiga. Om du har kommentarer till recensenten som du inte vill att andra ska kunna läsa, kan du istället skicka dessa via e-post.

Ditt namn:
Din e-post-adress:
(visas inte för allmänheten,
men krävs av säkerhetsskäl)
Kommentarer:
För att verifiera att du är en levande människa (och inte en robot), skriv in följande siffror i textrutan nedanför. Du ska skriva in som siffror, utan mellanslag eller bindestreck.
FYRA - SEXA - NOLLA - FEMMA
Skriv in ovanstående siffror:
 

psychedelic

© 2017 Dubbningshemsidan/Daniel Hofverberg

Skriv ut
Läs mer om utskriftsfunktionerna