Pete Conrad - Ethan Embry Robert Gilruth - Ciarán Hinds
Buzz Aldrin - Corey Stoll Deke Slayton - Kyle Chandler
Edward Higgins White - Jason Clarke Pat White - Olivia Hamilton
Gus Grissom - Shea Whigham Mike Collins - Lukas Haas
Elliott See - Patrick Fugit Marilyn See - Kris Swanberg
Rick Armstrong - Gavin Warren / Luke Winters Mark Armstrong - Connor Blodgett

Alla känner förstås till den första månlandningen den 20 juli 1969, då austronauterna Neil Armstrong och Buzz Aldrin satte sin fot på månen. Men vad ledde upp till de händelserna? First Man tar sin början 1961, och skildrar Neil Armstrong och hans fru Janet, sorgen efter deras dotters bortgång och förberedelser inför rymdfärder och slutligen månlandningen med Apollo 11.

Det är ett intressant och tacksamt ämne att skildra Neil Armstrong och månlandningen 1969, som såvitt jag vet inte har tagits upp på film förut. Efter att Dolda tillgångar ifjol tog upp början till det här händelseförloppet, men slutade några år innan själva månlandningen, så är det också logiskt och smart att nu fortsätta berättelsen och skildra allting till och med månlandningen. De allra flesta känner förstås till händelserna i grova drag, men om man inte levde på 1960-talet lär man knappast vara så insatt i detaljerna kring rymdkapplöpningen mellan USA och Sovjetunionen; och likaså lär inte alltför många i dagens läge veta mycket om Armstrong som person. Så det är en tacksam film på alla sätt, och överlag har First Man också blivit en riktigt bra film.

Det är intressant och underhållande, och vi får veta och se mycket under filmens gång. Det har blivit riktigt engagerande, och intresset hålls vid liv hela tiden. Här finns lite charm, en gnutta humor och bitvis en viss spänning. Men framförallt är det ett seriöst och djupsint drama, och här finns fler bottnar än man skulle kunna tro. Periodvis är det riktigt berörande, och vid några tillfällen är det omöjligt att hålla tårarna borta. Det är också lärorikt och minnesvärt, och här finns många nyanser där ingenting är helt svart eller vitt. Det uppskattar jag, och gör att allt upplevs mer trovärdigt.

För mig som inte ens var född när händelserna inträffade är det förstås omöjligt att med någon form av visshet kunna bedöma sanningshalten i det vi får se, men såvitt jag kan läsa mig till verkar filmen överlag hålla sig ganska väl till de verkliga händelserna. Som med alla biografier har manusförfattarna givetvis tagit sig en del friheter, och likaså kan förstås ingen annan än de som var där veta vad som hänt i enrum med Neil och hans fru. Men alla viktiga händelser finns där, och inga större avvikelser ser ut att ha skett gentemot verkligheten.

De allra flesta liknande filmer brukar lida av problemet att allting blir överdrivet patriotiskt, på ett sätt som kanske tilltalar amerikaner men knappast någon annan. Därför är det glädjande att First Man faktiskt är undantaget som bekräftar regeln, och här finns ingen nämnvärd patriotism eller minsta antydan till propaganda - det blir heller aldrig övertydligt med scener som skildrar USA gentemot Sovjetunionen, då filmen väljer att fokusera på personerna och händelserna hellre än nationaliteten. Damien Chazelles föräldrar är ju inte amerikaner, så kanske behövdes det en regissör med den "utländska" kopplingen för att undvika den patriotism som så många andra amerikanska filmer lider av.

First Man är en bred film, med stora ambitioner. Filmen försöker att berätta både om rymdkapplöpningen mellan USA och Sovjet, planeringen inför och genomförandet av rymdresor och månlandningen, övriga personer inblandade, Neil Armstrong som person och om hans relation till (dåvarande) frun Janet. Det är många ämnen att ta upp, och det är positivt med en så ambitiös film som försöker att berätta på bred front om både privata angelägenheter och om månlandningen. Hade man valt att bara fokusera på rymdresorna och månlandningen hade det blivit betydligt tråkigare, för det vet de flesta tillräckligt mycket om för att inte beröras av det på samma sätt som de privata aspekterna.

Men det är också det som är problemet med filmen. Trots en lång speltid på 2 timmar 15 minuter är det ändå inte så mycket tid för att berätta på bred front om alla dessa aspekter och historier. Ska man skildra flera års tid och få med allting är det nästan oundvikligt att något måste stryka på foten, och här är det tyvärr framförallt relationen mellan Neil och Janet som filmteamet valt att kompromissa med. Janet upplevs tyvärr mer endimensionell än andra rollfigurer, och hon får aldrig samma djup eller substans som Neil. I mångt och mycket fungerar hon mest bara som stereotypisk orolig hustru, och det känns som att göra den riktiga Janet Shearon en björntjänst. Även fast inte alltför mycket är känt om henne i dagens läge, så är det nog rimligt att anta att hon var betydligt viktigare än så, och då scenerna mellan Neil och Janet är de mest berörande i filmen är det tråkigt att inte fokusera mer på det.

Istället har ett par av scenerna inuti rymdfarkosten blivit onödigt utdragna, då ganska många minuter tillbringas i ett enda rum med begränsad handling. Visserligen är allt som tas upp viktigt, men likväl känns filmen ibland långsam då dessa scener pågår lite för länge för sitt eget bästa. Det känns lite tråkigt, då det måste ha funnits så mycket annat att berätta om, så att det inte funnits någon anledning att älta samma händelse så pass länge.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk, som både är vackert och stämningsfullt med fokus på Neils perspektiv. Den svenska filmfotografen Linus Sandgren förtjänar en stor eloge för det här fantastiska fotot, som inte kommer lämna någon oberörd. Jag skulle bli förvånad om han inte blir nominerad till Oscar för bästa foto nästa år. Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och Ryan Gosling är utmärkt i huvudrollen som Neil Armstrong. Han spelar naturligt och trovärdigt in i minsta detalj, och gör en stark rollprestation helt befriad från överspel. Tillsammans med fjolårets insats i La La Land är det här en av Ryans bästa skådespelarinsatser hittills. Brittiska Claire Foy är riktigt bra som Janet, och hon gör bra ifrån sig, men känns lite mer opersonlig än Ryan Gosling; vilket jag gissar både beror på manuset och på rollprestationen i sig (eller kanske snarare regin). Övriga skådespelare är bra, men sticker inte ut på samma sätt som huvudrollerna.

First Man är en riktigt bra film, som är vacker och tekniskt sett oerhört välgjord. Det är stämningsfullt, engagerande och berörande, och vid några tillfällen griper filmen tag i tittarna ordentligt. Det är intressant och värdefullt att få en inblick i Neil Armstrongs liv och händelserna i anslutning till den berömda månlandningen. Men 2 timmar 15 minuter är i längsta laget för att tillbringa i en biosalong utan paus, och vid några tillfällen upplevs filmen lite för långsam då allting stannar upp för länge vid samma sak. Problemet är nog egentligen inte speltiden i sig, utan snarare vad man väljer att göra av den. Filmen hade vunnit på att korta ned en del av de övriga händelserna, för att istället fokusera mer på det som egentligen är mest intressant och berörande - nämligen relationen mellan Neil, Janet och deras barn. Därför är det lite synd att Janet blivit lite styvmoderligt behandlad, och får inte alls samma djup som Neil. Det här gör att filmen inte blir lika stark eller gripande som Damien Chazelles förra film La La Land, och det är lite synd då det hade kunnat bli bättre genom finslipning av manuset. Men icke desto mindre är det en riktigt bra och välgjord film, som är väl värd att se för de flesta, men som saknar det där lilla extra för att jag ska bli riktigt hänförd. Jag nöjer mig istället med en stark sjua i betyg, och även fast det förstås inte är något fel med det, så hade jag ändå väntat mig aningen mer än så här av den så talangfulle Damien Chazelle.

Recensionen skriven: 12 oktober 2018
Senast uppdaterad: 12 oktober 2018

Recensionen har lästs 2014 gånger av 1058 personer, sedan den 12 oktober 2018