Tack till Folkets Bio för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Aki Kaurismäki
Svensk distributör: Folkets Bio/Cinemagi
Iris - Kati Outinen Aarne - Vesa Vierikko
Iris mamma - Elina Salo Iris styvpappa - Esko Nikkari
Iris bror - Silu Seppälä Iris medarbetare - Outi Mäenpää
Vissångaren - Reijo Taipale Mannen i baren - Richard Reitinger

Den finska regissören, manusförfattaren och producenten Aki Kaurismäki har varit verksam som skådespelare och regissör i Finland sedan början av 1980-talet, men har på senare år börjat söka sig utanför Finlands gränser. Sedan 1992 års Bohemernas liv har ett flertal av Akis filmer spelats in i Frankrike, och internationellt har han blivit mest känd för den Oscarsnominerade finsk-franska filmen Mannen utan minne från 2002. Senast gjorde han Mannen från Le Havre 2011. Nu har flertalet av Akis äldre filmer släppts på DVD på nytt, och en av dem är dramat Flickan från tändsticksfabriken.

Den unga tjejen Iris jobbar vid ett löpande band på en tändsticksfabrik någonstans i Finland. Hon tjänar hyfsat, men får aldrig se en skymt av pengarna; som hennes lata mamma och styvpappa själv tar. Iris tvingas att ensam försörja sina föräldrar, som inte orkar göra mycket annat än dricka vodka och se på TV. En dag passar hon på att använda upp en del av lönen innan hon kommer hem, och köper en festklänning; något hennes mamma inte uppskattar. Iris går ut på fest och träffar den charmige Aarne; men allt går inte som planerat.

Jag har inte sett alltför många av Aki Kaurismäkis filmer, men av de jag sett råder det ingen tvekan om att han är en talangfull regissör. Flickan från tändsticksfabriken har jag inte sett förrän nu, och jag visste inte mycket när jag satte mig ner för att se den. Men det här är utan tvekan en bra och minnesvärd film. Den har en enkel men intressant handling, som man lätt dras in i. Allting har gjorts med en ovanlig ton och stil, som gör att filmen blir förhållandevis nyskapande och originell. Det finns en viss charm och intresset hålls vid liv med enkla medel. Det är händelserikt samtidigt som det egentligen är ganska tunt. Här finns ett påtagligt djup med många bottnar, och det är en minst sagt becksvart och deprimerande handling. Här finns en aning lågmäld humor, men annars är det mörk och dyster stämning som gäller utan mycket till framtidshopp. Det är också engagerande och fascinerande, från början till slut.

Det här är en oerhört lågmäld och avskalad film, helt befriad från alla antydningar till övertydlighet. Här skrivs vi aldrig på näsan, utan man måste vara uppmärksam för att själv förstå hur allting hänger ihop och ligger till. Ibland kan det kanske gå en smula för långt, men jag uppskattar det och det är trevligt med en film som kräver tankeverksamhet; utan att för den skull bli obegriplig. Dialogen är också ytterst sparsmakad och avskalad, och innehåller bara det allra nödvändigaste. Det dröjer en kvart innan de första replikerna kommer, och jag vågar nog nästan påstå att hela filmens dialog skulle rymmas på en A4-sida.

Det är en förhållandevis långsam film, men som samtidigt går ganska fort framåt. Det som händer är desto intressantare, och överlag är tempot bättre än i en del andra av Kaurismäkis filmer. Men märkligt nog är Flickan från tändsticksfabriken väldigt kort, och med sluttexter klockar filmen in på bara 1 timme 7 minuter. Det innebär ett antal onödiga förenklingar, och bitvis kan filmen upplevas något konstruerad. Storyn är lite väl enkel och närmast banal, och jag hade önskat att regissören kunnat förlänga filmen lite för att hinna gå in mer på djupet. För bitvis går det lite väl snabbt framåt, och det förekommer också ett fåtal trovärdighetsproblem. Genom den närmast minimalistiska stilen lyckas filmen heller aldrig riktigt att gripa tag i tittaren. Det är visserligen hela tiden engagerande och intressant, men man får en viss distans till handlingen varför det aldrig blir mer än lite berörande; och mer än så borde man känna utifrån den becksvarta situation som Iris befinner sig i.

Fotot är utmärkt och läckert på ett avskalat sätt. Det påminner lite om Roy Andersson i bildspråket, med långa tagningar och en fast kamera som skildrar mycket på lite distans; helt utan handkamera. Men till skillnad från många av Roy Anderssons filmer tycker jag inte att det blir konstlat eller gjort "för sakens skull" i det här fallet, utan det känns mer naturligt. Det märks att mycket energi har lagts på varenda kameravinkel och detalj, och scenografin är också utmärkt. Skådespelarinsatserna är bra. Kati Outinen är mycket bra i huvudrollen som Iris, och gör en minnesvärd rollprestation där man tydligt förstår hur hon tänker och känner trots nästan ingen dialog. Elina Salo är också bra som hennes extrema mamma, och även i övrigt är det bra skådespelare där alla spelar naturligt och lagom avskalat.

Flickan från tändsticksfabriken är en bra och välgjord film, som engagerar och fascinerar från början till slut, med en intressant men samtidigt enkel och närmast banal handling. Det är händelserikt och stämningsfullt, men filmen är lite för kort och hade vunnit på att förlängas lite. Ibland kan det också upplevas lite för lågmält, i och med att det knappt finns någon dialog alls. Men det är ändå en riktigt bra film, som underhåller och engagerar genom en ovanlig stil och en oerhört deprimerande känsla. Filmen är väl värd att se för alla som tycker om lågmälda och avskalade filmer, men samtidigt känns det lite för enkelt för att riktigt sticka ut på allvar, och därför nöjer jag mig med en stabil sjua i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1 (fullskärm på en Widescreen-TV), och ljudet är i Dolby Digital 5.1 på finska. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men periodvis ser bilden ganska grynig ut; något som möjligtvis kan bero på inspelningstekniken. Det rör sig också om en film från 1990, så ha inga orealistiska förväntningar. Filmen är textad på svenska, norska, danska och engelska samt finsk text för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen svensk textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Jag kan inte bedöma översättningen i sig, då jag inte talar ett ord finska, men jag hittar i alla fall inget som känns inkonsekvent eller ologiskt i texten. När man matar in DVD-skivan möts man av varningstexter under 16 sekunder (som inte går att hoppa förbi), innan man direkt kommer till huvudmenyn som är stillastående och stilren.

Som bonusmaterial återfinns Aki Kaurismäkis senare kortfilmsdokumentär Bico från 2004, som är ett kort reportage om en gammaldags ny i Portugal. Det är hyfsat intressant, men känns mest som en inledning till ett fullängdsprogram som sedan aldrig kommer. Med en längd på bara fem minuter är det för kort för att hinna engagera, och vi får inte mer än några korta glimtar. Det vi får se är visserligen ganska intressant, men det är alldeles för kort och tunt. Även med den här kortfilmen blir skivans speltid inte mer än drygt 70 minuter, så jag hade önskat något mer bonusmaterial för att få upp längden.

Recensionen skriven: 11 december 2014
Senast uppdaterad: 12 december 2014

Recensionen har lästs 3096 gånger av 1687 personer, sedan den 11 december 2014