Schatzys mamma - Marcia James Schatzys styvpappa - Hank Gordon
Övriga medverkande:
Stacey Worth Darrin McDuff
Francoise Kaane Ulli Lommel
Christian Behm Bud Watson
Nola Roeper

De flesta i världen har säkerligen hört talats om Natascha Kampusch, den österrikiska flickan som kidnappades 1998 och hölls fången i åtta år av en man vid namn Wolfgang Priklopil, innan hon i augusti 2006 lyckades rymma. Mycket har skrivits om henne i media, främst i hemlandet Österrike men även i Sverige, och nu har storyn också blivit till film. Den tyska regissören Ulli Lommel, som tidigare huvudsakligen blivit känd för lågbudgetrysare, ligger bakom filmen. Av någon märklig anledning verkar dock filmen vara mycket okänd - jag hittar inte ett ord om filmen på Internet Movie Database eller något av de nätbaserade uppslagsverk som finns, och vid sökningar på nätet verkar nästan samtliga handla om illegalt nedladdningsbara versioner av filmen. Den släpps i Sverige i januari, och att döma av bristen av information så gissar jag att den kanske inte släppts någon annanstans i världen tidigare. Namnen på alla inblandade och likaså datum, tidsperioder och en del andra detaljer har förändrats gentemot de verkliga händelserna (kanske av juridiska skäl), och officiellt är filmen ansedd som ett fiktivt verk enligt eftertexterna; men trots det råder det knappast någon tvekan att historien om Natascha Kampusch åtminstone tjänat som inspiration till filmen. I filmen heter flickan Schatzy, och kidnappades 2003 vid sitt hus i den påhittade staden Stocktenburg (som troligen ska föreställa ligga i Tyskland) av en främmande man. Vad gärningsmannen heter i filmen framgår inte såvitt jag kan minnas. Hon hölls sedan i sex år fången, och tillbringade till en början dag som natt i ett litet låst källarutrymme i hans hus. Det är givetvis en mardrömsupplevelse, men efter en tid börjar hon trots det tycka bättre och bättre om sin kidnappare - gissningsvis ett fall av det så kallade Stockholmssyndromet, även om det inte klargörs med tydlighet i filmen.

Jag hade höga förväntningar av filmen, i och med den intressanta och gripande verkliga historien om Natascha Kampusch. En film om detta borde väl inte kunna bli annat än bra...? Tyvärr blev jag mycket besviken över filmen, som trots en lyckad grundstory inte känns särskilt välgjord. Filmen är annorlunda gjord, och är filmad suggestiv och psykologisk med mycket subjektiv kamera. Till viss del är det en lyckad idé som hjälper till att förmedla den otäcka känslan, men tyvärr går det för långt i den här filmen - det blir helt enkelt alldeles för mycket av det goda. Jag störde mig också över de långa och sega scenerna, som känns väldigt utdragna. Framförallt är det de många drömliknande suggestiva skräckscenerna som blivit alldeles för långa, och tar överhanden för mycket. Det som till en början känns originellt och effektfullt, blir inte fullt lika imponerande när vi tvingats se en mängd sådana scener på flera minuter vardera. Dessutom har filmen en berättarröst som pratar nästan oavbrutet genom filmen - en röst som ska föreställa vara flickan ifråga (Schatzy), men vars röst tillhör en annan skådis än hon som spelar kidnappningsoffret. Rätt använt kan berättarröster fungera bra, men här tar det överhanden och det känns som att regissören använt berättarrösterna istället för att visa mer detaljerade scener. Det gör att allting får motsatt effekt, och gör att vi inte kommer karaktärerna in på djupet. Därför känns det aldrig som att filmen griper tag i tittarna, trots att den intressanta och obehagliga verkliga historien borde göra filmen gripande. Jag har visserligen aldrig sett någon tidigare film av Ulli Lommel, men utifrån vad jag kan läsa mig till om hans tidigare verk, så kan jag misstänka att det kanske är avsiktligt att filmen blivit mer obehaglig än gripande. Det känns trots allt inte som rätt väg att gå, i synnerhet som de mycket utdragna suggestiva scenerna också talar emot syftet med rysare. Trots att filmen officiellt klassas som en rysarthriller, så känns den definitivt inte som en sådan. Det är snarare en psykologisk thriller, även om vissa obehagliga scener kommer nära gränsen till skräckfilmsinspirerade. Jag kan inte påstå att det är en dålig film, men helt enkelt inte alls lika bra som den haft potential att vara, och med all rätt borde ha varit utifrån grundstoryn. Visst är den originell med sina suggestiva och subjektiva scener, men det hjälper inte mycket när den känns mer långtråkig och seg än gripande... Trots den knappa speltiden på bara 1 timme 21 minuter, varav fyra minuter ägnas åt sluttexter, framstår filmen som lång och utdragen. När filmen är så kort är det förstås inte så enkelt som att filmen kunnat räddas med hjälp av omredigering och nedklippning, utan det tyder på djupare problem än så. Man kan också ifrågasätta varför alla i den fiktiva troligen tyska staden talar engelska, vilket påverkar trovärdigheten. Med viss tvekan är den fortfarande sevärd, även om jag också hade föredragit om man hade hållit sig närmare den riktiga historien. Jag förstår om det är nödvändigt att ändra namn av juridiska skäl, men mer än så känns fel. Då en del fakta uppenbarligen har förändrats avsevärt mot verkligheten - såväl namn som bl.a. fakta om familjeförhållanden och hur både kidnappningen och rymningen gick till - så är det helt enkelt svårt att veta hur man ska ställa sig till filmen och det riktiga offret. Hur mycket mer av grundstoryn har ändrats gentemot verkligheten...? Till exempel är det tydligt att offret (Schatzy/Natascha) inte framträder i alltför positiv dager i filmen, men utan mer bakgrundsinformation är det omöjligt att avgöra om det är rättvist eller inte. Om filmen hade varit riktigt välgjord, med mindre suggestiva drömliknande scener, mer objektiv kamera och mer traditionell dramathriller, så hade man kanske inte brytt sig lika mycket om hur väl filmen stämmer överens med verkligheten. Men när så inte är fallet, så känns plötsligt den verkliga historien om Natascha mer intressant än filmen... Med viss tvekan ger jag ändå filmen en stark fyra, då den ändå är intressant och med viss tvekan sevärd, men utifrån de verkliga händelserna hade den haft potential att bli en riktig höjdarfilm.

DVD-utgåvan har anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen används på en Widescreen-TV. Ljudet är i vanlig stereo, och i originalspråket engelska. Filmen är textad på svenska, finska och norska (men inte danska), men tyvärr finns ingen engelsk text att tillgå och ej heller text för hörselskadade och döva. När man matar in skivan möts man av språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk. Därefter får vi se ett par trailers för andra filmer (som dock går att hoppa förbi), innan vi kommer till huvudmenyn. Menyn är på engelska oavsett valt språk samt enkel och stillastående med bakgrundsmusik. När man väljer att starta filmen spelas först en distributörsjingel på 20 sekunder, innan själva filmen inleds. Det känns lite malplacerat, och jag tycker att sådana vinjetter passar bättre före eller efter språkvalsmenyn i början. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, om man nu inte räknar de påtvingade trailerblocken innan menyn som extramaterial (något jag inte gör). Då allting tyder på att detta är världens första DVD-utgåva av filmen - eller att den åtminstone inte släppts i vare sig USA, Tyskland eller England - så är det trots allt förståeligt att det inte tagits fram något särskilt extramaterial, men med denna intressanta grundstory är det trots allt tråkigt. Något så enkelt som någon av de TV-sända intervjuerna som som gjorts med Natascha Kampusch hade varit av intresse att lägga med, och det hade gissningsvis inte kostat distributören alltför mycket att licensiera. Någon sådan intervju hade kanske rentav varit mer intressant att se än själva filmen... Sedan hade jag också gärna fått veta mer av hur regissören tänkt och allt som förändrats mot verkligheten, men det är mycket möjligt att något sådant material helt enkelt inte funnits att tillgå, i och med avsaknaden av utländska DVD-utgåvor.

Recensionen skriven: 17 januari 2008
Senast uppdaterad: 18 januari 2008

Recensionen har lästs 5042 gånger av 3101 personer, sedan den 17 januari 2008