Doris Strelzyk - Karoline Schuch Peter Strelzyk - Friedrich Mücke
Frank Strelzyk - Jonas Holdenrieder Andreas Strelzyk - Tilman Döbler
Petra Wetzel - Alicia von Rittberg Günter Wetzel - David Kross
Peterchen Wetzel - Till Patz Andreas Wetzel - Ben Teichmann
Erik Baumann - Ronald Kukulies Klara Baumann - Emily Kusche
Oberstleutnant Seidel - Thomas Kretschmann Kapten Heym - Christian Näthe

Året är 1979, och Östtyskland (eller DDR) firar 30 år som självständigt land; vilket givetvis ska firas med statligt styrd propaganda. I diktaturen DDR får man inte resa var man vill eller uttrycka vilka åsikter som helst, och familjerna Strelzyk och Wetzel har därför länge planerat för ett storslaget försök att fly till Västtyskland med en luftballong; trots att gränsmilitärer skjuter ihjäl alla som ens närmar sig Berlinmuren och det ses som landsförräderi att försöka komma över till väst... Günter och Petra Wetzel har i åratal sytt ihop en luftballong av tyg, medan Peter och Doris Strelzyk skött allt det praktiska; vilket är extra farligt då deras närmaste granne är Stasi-agent, och deras son Frank dessutom är förälskad i grannens dotter. När det äntligen blir rätt vindar för luftballongen ångrar sig Günter och Petra i sista minuten - luftballongen är för liten för åtta personer, och risken är för stor. Istället beslutar sig paret Strelzyk med sina två barn för att genomföra flyktförsöket på egen hand, men allt går åt skogen och ballongen sjunker innan de kommer i närheten av gränsen till väst. Tyvärr hittar Stasi snart alla delar av luftballongen, och när de dessutom hittar Doris medicin som hon tappat i skogen är goda råd dyra... Stasi satsar alla resurser på att till varje pris få fast de som försökt fly, och enda chansen att kunna överleva är att göra ett nytt flyktförsök innan det är för sent.

Den sanna historien om familjerna Strelzyk och Wetzel är onekligen en fascinerande berättelse, som heller inte är särskilt välkänd för gemene man; i alla fall inte i dagens läge. Det är också ett tacksamt ämne att skildra på film, och dessutom ganska riskfritt och okontroversiellt nu när det är över 30 år sedan Berlin-muren föll. Flykten från DDR har också blivit en mycket bra film, som är både välgjord och intressant. Det är värdefullt att få lära känna de båda familjerna, och även fast vi inte får veta så jättemycket om var och en så får vi veta tillräckligt för att man ska känna för personerna och få en inblick i vilka de är/var. Alla hinner få tillräckligt många nyanser, även fast jag gärna hade velat veta ännu mer om en del av dem.

Det är en mycket fängslande film, som förblir intressant och engagerande hela tiden, och där man aldrig vågar slita blicken från TV:n. Här finns en gnutta humor, och en del charm; samtidigt som filmen upplevs realistisk och trovärdig. Jag är inte tillräckligt insatt för att bedöma hur nära de verkliga händelserna som filmen kommer, men allt tyder nog på att åtminstone den grundläggande historien och premissen stämmer ganska väl med vad som verkligen hände. I verkligheten gjorde tydligen familjerna ett första flyktförsök i en ballong innan händelserna som skildras i filmen, men det känns förståeligt att man valt att hoppa över det till filmen.

Framförallt är Flykten från DDR en oerhört spännande film. Det finns en tacksam intensitet, och det är så spännande att man sitter med hjärtat i halsgropen under stora delar av filmen. Det är både rafflande och intensivt, och här finns inte en enda lugn stund utan det händer något precis hela tiden. Man blir nästan svettig och slut av att se filmen, då det är så oerhört spännande och dramatiskt under stora delar, och man sitter hela tiden på helspänn. tiden går också mycket fort, och trots en ganska lång speltid på 2 timmar 5 minuter blir det aldrig segt eller utdraget. Det enda som dämpar spänningen en aning är väl det faktum att man även om man inte känner till de verkliga händelserna ärligt talat kan ana hur det kommer att gå, när man nu har valt att göra film av händelserna.

På många sätt och vis är det här en mycket lyckad film, men helhetsintrycket dras ned en aning av att filmen upplevs något konstruerad och överdramatiserad. Det är ganska uppenbart att manusförfattarna valt att fokusera på just spänningen, och därför sannolikt har gjort allting ännu mer dramatiskt än det kanske var i verkligheten. Det blir ärligt talat lite mycket när så pass stora delar består av att Stasi är hack i häl, och bara verkar vara minuter efter familjerna; så att man ett dussintal gånger hinner tänka "Nu är det kört"...

När man under minst en halvtimmes tid dessutom ägnar sig åt klassisk korsklippt tidsjakt, där man klipper mellan parallella händelser intensivt, så blir det lite för mycket av det goda. Det gör att trovärdigheten sjunker en aning, och det förefaller uppenbart att filmteamet valt att offra en bit av realismen till förmån för spänning, och det känns lite onödigt. Jag betvivlar inte att merparten som skildras trots allt har hänt i verkligheten, men exakt hur nära Stasi var under olika tillfällen av utredningen kan ju ingen i dagens läge veta.

Även i övrigt påverkas trovärdigheten negativt av en sidohistoria kring Frank och grannens dotter Klara, där framförallt Franks beteende inte känns helt konsekvent med resten av filmen. Såvitt jag förstår är Klara en påhittad rollfigur, som inte fanns i verkligheten, och även fast det är förståeligt för dramaturgins skull så känns det lite onödigt att hitta på henne. Det är lite tråkigt, då filmen i övrigt är så realistisk och upplevs autentisk. Inte heller får vi någon riktig klarhet i varför de här familjerna ens kommit på tanken att försöka fly från Östtyskland. Visst framstår det med tydlighet hur styrt och övervakat det östtyska samhället var, liksom Stasis ständiga närvaro överallt, och att det inte kan ha varit alltför trevligt är klart. Men de här båda familjerna ser ändå ut att ha det förhållandevis gott ställt, så det bör rimligen ha varit många andra som haft det betydligt värre. Så vad fick just de här att fatta beslutet att riskera liv och lem för att försöka fly...? Det saknas helt enkelt lite fördjupning, och filmen går inte riktigt tillräckligt in på djupet på de aspekterna.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk som bidrar till en imponerande närvarokänsla där det nästan känns som man själv befinner sig på plats vid händelserna. Allt får närmast en slags dokumentär prägel, vilket passar perfekt i det här sammanhanget. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, och jag uppskattar att filmteamet valt att satsa på förhållandevis okända skådespelare som man inte redan sett i mängder av andra sammanhang. Det gör underverk för filmillusionen, och bidrar till den autentiska känslan som sannolikt hade gått förlorad med mer kända skådespelare. Karoline Schuch och Friedrich Mücke är utmärkta som paret Strelzyk, och Alicia von Rittberg är om möjligt ännu bättre som Petra Wetzel. David Kross är bra som Günter Wetzel, men imponerar ändå inte riktigt lika mycket som de övriga skådespelarna. Även barnskådespelarna är bättre än väntat, och det är en imponerande ensemble som man har lyckats få ihop.

Flykten från DDR är en mycket bra och välgjord film, som är välspelad, engagerande och oerhört spännande. Man sitter som klistrad under hela tiden som filmen pågår, och vågar aldrig slita blicken från TV-skärmen. Mycket mer än så kan man knappast begära av en verklighetsbaserad dramathriller, och det faktum att det faktiskt har hänt på riktigt förhöjer också helhetsintrycket. På många sätt är det en mycket lyckad film, men det är lite synd att man till varje pris har velat framhäva spänningen och intensiteten, till den grad att trovärdigheten istället offras en smula. Det borde ha gått att få till en gyllene medelväg, så att filmen förblivit realistisk utan att överdriva spänningen in absurdum. Det hade heller inte skadat med lite mer fördjupning, men trots bristerna är det en lyckad film väl värd att se för de allra flesta. Rent cinematografiskt kan man ha synpunkter på den något konstruerade och övertydliga stilen, men jag väljer ändå att sätta betyg med hjärtat hellre än med hjärnan och ger därför filmen en svag åtta i betyg. Kort sagt finns det ingen anledning att inte snarast se filmen.

Recensionen skriven: 12 september 2019
Senast uppdaterad: 13 maj 2021

Recensionen har lästs 2224 gånger av 1335 personer, sedan den 12 september 2019