Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Constance M. Burge, Brad Kern, Zack Estrin, Chris Levinson, Krista Vernoff, Sheryl J. Anderson, William Schmidt, Daniel Cerone & Alison Schapker
Svensk distributör: Paramount Home Entertainment Sweden AB
Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg (vid majoriteten av avsnitten)
Prue - Shannen Doherty Piper - Holly Marie Combs
Phoebe - Alyssa Milano Leo - Brian Krause
Cole - Julian McMahon Daryl - Dorian Gregory

Paramount har fortsatt att ge ut säsongsboxar med TV-serien Förhäxad i en rasande fart - faktiskt så snabbt att det blivit i det närmaste omöjligt att recensera i samma takt... Nu senast släpptes säsong 7 i Sverige, men här handlar det alltså om säsong 3, som släpptes för knappt ett år sedan. Säsong 3 innebär inga enorma skillnader mot förut - Prue, Piper och Phoebe står fortfarande i centrum, och nu börjar de vara relativt vana som häxor. Men det betyder givetvis inte att tillvaron är problemfri. Sedan säsong 2 slutade har Piper nu tillbringat en månad med Leo i himlen, och hans överordnade (andra white-lighters) är långt ifrån förtjusta över deras förhållande. Egentligen vill de gifta sig, men det är strängt förbjudet. Under tiden blir Phoebe alltmer intresserad av en åklagare vid namn Cole, och de börjar umgås alltmer. Men är verkligen Cole den han utger sig för att vara...? Även i denna säsong väntar 22 spännande avsnitt, och en total speltid på lite drygt 15 timmar.

Säsong 3 skiljer sig från de två tidigare säsongerna, i den bemärkelse att avsnitten är mindre fristående än förut. Visserligen har många avsnitt någorlunda avslutade storylines, men till skillnad från tidigare spelar nu s.k. storyarcs (övergripande handlingar genom många avsnitt) en allt viktigare roll. Vad man tycker om det är väl en smaksak, men själv tycker jag generellt sett bra om säsonger med en del sådana övergripande stories. Problemet i det här fallet är dock att nästan all övergripande handling kretsar kring Cole. Själv har jag aldrig varit särskilt förtjust i karaktären Cole, inte ens från första början. Så att väldigt mycket kretsar kring honom känns inte alls positivt - särskilt inte som det kommer att bli den mest seglivade story-arcen i seriens historia. Jag förstår behovet av storyn, men den hade gott kunnat kortas ner en del; plus att det hade varit trevligt med andra handlingar, och även lite fler självständiga avsnitt (precis som tidigare). Jag tycker också fortfarande att Prue tar överhanden lite väl mycket ibland, även om det blivit avsevärt bättre sedan tidigare säsonger. Det gör tyvärr att säsong 3, med facit i hand, blivit den sämsta säsongen av serien - inte bara hittills, utan även medräknat de fem säsonger som ännu inte recenserats. Men den är ändå nödvändig att se för framtidens skull, inte minst på grund av den gripande säsongsfinalen. Mer än så tänker jag inte avslöja, men sammanfattningsvis är det fortfarande en fullt sevärd serie med en del riktigt bra och en del mindre bra avsnitt, men som tyvärr försämrats jämfört med förut, p.g.a. den väldigt utdragna historien med Cole.

DVD-boxen kommer, precis som de förra säsongerna, i en slags digipack-förpackning med s.k. slipcase (papphölje). Alla skivorna är staplade på varann, och man bläddrar igenom plastark med var sin skiva. Men jag tycker fortfarande inte om att innandömet kan dras ut både upptill och nedtill från papphöljet, vilket gör att man måste vara försiktig när man tar ut boxen från bokhyllan, för att inte riskera att innehållet faller i golvet. Även i denna säsong medföljer ett häfte med korta avsnittsbeskrivningar (resuméer) för alla avsnitten, dock enbart på engelska. Tyvärr står det dock inte utsatt vad som hör till vilken skiva, utan det får man lista ut på egen hand (facit: ett ark per skiva). Det står heller inte utsatt avsnittsnummer till avsnitten - detta i kombination med att beskrivningarna står utsatt två i bredd och två på höjd gör att det inte alls är självklart i vilken ordning det ska vara. Är det andra avsnittet det som står till höger om det första, eller det som står nedanför...? (facit: det som står nedanför i samma spalt).

DVD-produktionen är mycket snarlik de tidigare säsongerna. Avsnitten är i fullskärm, och har 2-kanaligt Dolby Surround-ljud på engelska, franska, tyska, spanska och italienska. Texning finns på dessa språk, samt svenska, norska, danska och holländska (dock inte finska). För det engelska språket finns både vanlig text och textning för hörselskadade (mycket bra), men tyvärr finns ingen svensk text för hörselskadade. När man stoppar i skivorna möts man först av en påtvingad Paramount-vinjett, följt av språkval och varningstexter. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är på engelska om man valt något av de skandinaviska språken. Menyerna är stillastående och enkla, men fyller sin funktion. Dock saknar jag "Play all"-funktion, för att spela alla avsnitten på resp. skiva. Precis som tidigare finns heller ingen tillstymmelse till extramaterial - de rena avsnitten är allt som erbjuds. Onekligen lite tråkigt... Enligt uppgift ska dock seriens sista säsong (som ännu inte släppts) innehålla en del extramaterial i USA och Kanada, så frågan är om vi får ta del av detta extramaterial även till den europeiska säsong 8-boxen (när den nu släpps)...?

De tidigare två säsongerna innehöll, såvitt jag kunnat avgöra, exakt samma musik som när avsnitten visades på TV, och ingenting hade förändrats. På denna säsong står det dock på baksidan att en del musik har bytts ut. De låtar jag kommer ihåg från TV-visningarna finns fortfarande kvar, och jag kunde inte upptäcka någon utbytt musik som jag reagerade på. När jag jämfört enstaka avsnitt med gamla inspelade VHS-band från säsong 3 kunde jag heller inte upptäcka någon skillnad. Därför är jag osäker på hur omfattande dessa musikbyten är - förhoppningsvis kanske det bara rör sig om någon enstaka låt i något enstaka avsnitt. På baksidan står också det lite kryptiska finstilta texten "Some episodes may be edited from their original network versions", som jag fortfarande inte lyckats att lista ut vad det betyder - "May be edited"; rimligen borde väl Paramount veta om så är fallet, eller inte...? Dessa osäkerhetsmoment gör dock att jag sänker betyget för DVD-produktionen med ett steg.

Sammanfattningsvis är det här en bra serie, även om det tyvärr är seriens med viss tvekan svagaste säsong. Många avsnitt är dock ändå värda att se om både en och två gånger, varför DVD-boxen - trots avsaknaden av extramaterial - med viss tvekan kan ses som köpvärd. Men hur mycket man är beredd att betala för en sådan enkel box utan extramaterial är upp till var och en att avgöra...

Recensionen skriven: 23 september 2006
Senast uppdaterad: 24 september 2006

Recensionen har lästs 3929 gånger av 2157 personer, sedan den 5 december 2007