Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Jack - Anthony Michael Hall Jean du Pont - Vanessa Redgrave
Henry Beck - Guy Boyd Fred Cole - Brett Rice
Alexander Schultz - Jackson Frazer Danielle Schultz - Samara Lee
Wayne Kendall - Francis J. Murphy III Rosie - Jane Mowder
Dan Bane - David Zabriskie Roberto Garcia - Daniel Hilt
Korpral Daly - Lee Perkins Dokumentärfilmare - David Bennett

Bröderna Mark och Dave Schultz vann båda medalj under OS 1984. Sedan dess har Dave blivit framgångsrik, medan Mark trots hårt arbete levt en mer anonym tillvaro. Året är 1986, och Mark satsar nu allt på uttagningarna till OS i Seoul 1988. Då får han plötsligt ett telefonsamtal från den mystiska och excentriska miljardären John Du Pont, som genast vill träffa honom på sin lyxranchen Foxcatcher Farms. John är förtjust i brottning och har rentav ett förflutet som brottningstränare, och nu vill han sponsra både John, Mark och resten av den amerikanska OS-truppen inför OS-uttagningarna. John drar sig inte för att satsa stora summor pengar, vilket innefattar en nybyggd professionell brottningsnanläggning inne på Foxcatcher Farms där alla kan bo och träna inför OS - och allt med John själv som tränare. Dave lever ett fridfullt familjeliv med fru och barn och är inte alls imponerad av den mäktige Du Ponts erbjudande, men Mark sväljer allt med hull och hår. Och inser för sent att allt inte är riktigt så bra som det först verkat...

Den verkliga historien om brottarbröderna Schultz är onekligen fascinerande, och då verkligheten överträffar dikten i det här fallet är det också ett mycket tacksamt ämne att göra film om. Jag vet inte om det bara beror på mitt ointresse för brottning eller om de verkliga händelserna är mer välkända i USA än i Europa, men jag hade i alla fall aldrig ens hört talats om någon av bröderna Schultz eller John Du Pont. Därför fick jag mig några överraskningar, och känner man inte redan till allt är det här en sådan film där man inte bör veta för mycket innan.

Men Foxcatcher är en bra och intressant film, som lyckas att skildra verkliga händelser på ett rättvist och autentiskt sätt. Filmen känns trovärdig in i minsta detalj, och lyckas också att engagera från början till slut. Man dras in i handlingen på ett effektivt sätt, och att de centrala rollfigurerna är så pass intressanta gör knappast saken sämre. Det är underhållande, hyfsat spännande och periodvis obehagligt. Här finns också ett påtagligt djup. För mig som är helt ointresserad av brottning är det också uppskattat att själva sporten får ganska lite utrymme, utan det främst handlar om rollfigurer och händelser utanför brottningsmattan.

Såvitt jag kan bedöma verkar filmen också hålla sig relativt väl till de verkliga händelserna, även fast händelserna tycks vara något nedkomprimerade tidsmässigt. Det är en lågmäld och avskalad film, som inte berättar mer än nödvändigt om rollfigurerna. Här finns ingen övertydlighet, utan istället får man själv läsa mellan raderna för att förstå allting. Ibland går det här en smula för långt, men jag uppskattar ändå den här lågmälda stilen och att slippa bli skriven på näsan. Det här är också en mörk och deprimerande film, som sannerligen inte är någon lättsam underhållningsfilm. Ibland kan det gå lite för långt när filmer blir så här mörka och dystra, men när det här trots allt är verklighetsbaserat kan man ju inte göra så mycket åt saken; och här fungerar det faktiskt också bättre än väntat.

Men trots de många fina egenskaperna märks det tyvärr att det är manuset som är den svaga punkten, och att filmen kunnat bli nominerad till Oscar för bästa originalmanus är bortom mitt förstånd. Trots att det är så pass intressanta rollfigurer förblir alla mer eller mindre platta, och mycket får man fylla i på egen hand. Framförallt får man aldrig någon klarhet i varför Du Pont beter sig som han gör, och han förblir en alltför vag rollfigur. Bitvis framstår han som ganska vettig, medan han under andra partier ser ut att minst sagt ha fått storhetsvansinne. Såsom han skildras i filmen framstår han som udda och obehaglig, men något djup får han aldrig och vi får inte ens någon antydan till hans agerande. Inte heller får vi någon trovärdig förklaring till Marks agerande, eller varför han blir så drogberoende och tappar fattningen helt. Dave lider av motsatt problem, som skildras som helt "god" utan minsta lilla negativa egenskap; en man som gör allt perfekt. Och så perfekt är ju ingen i verkligheten, som bekant...

Filmen lider också av vissa problem med tempot, och under delar av filmen går allting för långsamt framåt. Att dessutom göra filmen så onödigt lång (2 timmar 13 minuter) ser jag ingen som helst anledning till, då det blir för mycket av det goda. Det börjar riktigt bra och intressant, och mot slutet blir det också återigen intressant. Men däremellan förekommer en alldeles för lång transportsträcka, som upplevs seg och där det inte händer tillräckligt mycket för att upprätthålla intresset. Under det partiet började jag gäspa upprepade gånger, och det upplevs både för långsamt och för repetitivt. Genom den utmärkta början och lyckade slutet blir det ändå mer än halva filmen som lyckades bibehålla mitt intresse, men faktum kvarstår att filmen är för lång för sitt eget bästa och har ett mittparti som hade behövt en översyn.

Kvinnosynen lämnar också en hel del övrigt att önska, och det har blivit en onödigt grabbig film. Den enda kvinnliga rollfiguren med minsta lilla substans är Daves fru Nancy, och hon har knappt fått en enda vettig replik; än mindre fyller hon någon större funktion för handlingen. Den enda andra kvinnliga rollfiguren, Johns namnlösa mamma, gör i stort sett ingenting annat än att se lite lagom obehaglig och missnöjd ut. Så här i efterhand kan jag inte ens svära på om hon överhuvudtaget hade någon replik i filmen.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk som dessutom förmedlar en perfekt tidskänsla som både ser ut och känns som 1980-tal in i minsta detalj. Skådespelarinsatserna är också riktigt bra. Channing Tatum tillhör knappast någon av mina favoritskådespelare, men är bättre än väntat här och gör faktiskt en bra insats som Mark. Mark Ruffalo är mycket bra som Dave, och spelar starkt och trovärdigt med minspel och kroppsspråk. Steve Carell är utmärkt som John Du Pont, och gör en övertygande och obehaglig rollprestation där man överhuvudtaget aldrig ens tänker på att det faktskt är Carell; en imponerande bedrift! Sienna Miller gör vad som går av den tyvärr hopplöst stereotypa och platta rollen som Nancy, men får ingenting alls att jobba med.

Foxcatcher är en fascinerande och välgjord film om en (åtminstone utanför sportkretsar) relativt okänd händelse. Det är tänkvärt, obehagligt och ganska spännande, och intresset hålls vid liv samtidigt som filmen har en utmärkt stämning. Det är lågmält och närmast minimalistiskt, och jag uppskattar också de intressanta karaktärerna. Men tyvärr lider filmen av problem med tempot, och medan början och slutet är riktigt bra blir mitten mest en enda lång transportsträcka - lite för lång för sitt eget bästa, samtidigt som filmen överlag upplevs lite för oklar med alltför många obesvarade frågor. Överlag blev jag därför något besviken på Foxcatcher, som borde ha kunnat bli så mycket bättre med mindre justeringar; men det är ändå en bra och fullt sevärd film som förtjänar en stabil sjua.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder Widescreen-bild med proportionerna 1,85:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på originalspråk samt vanlig DTS på fyra andra språk. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på 17 olika språk, däribland de fem nordiska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade, och heller ingen vanlig engelsk text. Textningen är lagom stor och förhållandevis lättläst, men tyvärr är kantlinjen svag och det finns ingen skugga alls; vilket gör att det blir svårläst vid ljusare bakgrunder.

När man matar in Blu-Ray-skivan spelas en kort distributörsjingel, och därefter spelas ett par trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer man till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Tyvärr spelas en lite irriterande ljudeffekt på menyn varje gång man markerar något alternativ; något som inledningsvis är effektfullt men som efter en stund mest blir irriterande. Det finns ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textspråk. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Efter att man spelat upp filmen visas varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt på engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, men däremot uppskattar jag att Sony Pictures flyttat varningstexterna till efter filmen istället för före den som alltid varit fallet på DVD. Dessutom är det förstås mycket tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer envisas med.

Som bonusmaterial hittar vi en 16 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som huvudsakligen består av intervjuer med regissör och skådespelare. Det är ganska intressant, och vi får veta en hel del matnyttigt. Samtidigt finns det dock för långa partier som mest går åt till att skryta över de inblandade. Inslaget går heller inte tillräckligt in på djupet om hur inspelningen faktiskt har gått till. Det finns även två bortklippta scener, som tyvärr inte tillför någonting alls. Den första av dem låter också väldigt märklig, och det låter som eftersynkning med en fruktansvärt oseriös "slaskdubb". Slutligen finns en ursprunglig biotrailer för filmen, vilket är precis så spännande som det låter. Bonusmaterialet har engelsk text, men tyvärr finns ingen skandinavisk textning eller för all del något annat språk än engelska.

Recensionen skriven: 12 november 2015
Senast uppdaterad: 13 november 2015

Recensionen har lästs 3141 gånger av 1723 personer, sedan den 12 november 2015