Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
June - Elisa Donovan Claire - Susan Walters
Charlie - Claire Brosseau Jason - Perry King
Nick - Kevin Jubinville Victor - Jonathan Higgins
Karen - Sophie Gendron Megan - Thelma Farmer
Diane - Lisa Langlois Ken - John Robinson
Tony - Donovan Reiter Maggie - Paula MacPherson

Dags för ännu en nordamerikansk TV-film att släppas på DVD - det händer inte ofta, men i och med att majoriteten av alla TV-filmer aldrig får se dagens ljus i Sverige, så är det lika trevligt varje gång det händer. Framed for Murder är en kanadensisk dramathriller, som visades första gången på den amerikanska kvinnokanalen Lifetime. Filmen släpptes på svensk DVD i december 2007, mig veterligen den första DVD-utgåvan i världen - lustigt nog bara några dagar innan den amerikansk-kanadensiska DVD-utgåvan. I filmens inledning lever den manodepressiva June Braun tillsammans med sin otrogna make Tony som ligger med allt och alla, och deras son. Men när Tony en dag dör efter att June slagit honom i ett försök att rädda sin son, så blir June själv misstänkt för mordet. Hon vet själv att hennes slag inte kan ha dödat Tony, men givetvis är det inte lika lätt att bevisa omvärlden om det. Hon lyckas inte, och döms till åtta års fängelse för dråp. Under tiden lever hennes son med Junes syster Claire, och när June äntligen blir frisläppt från fängelset efter åtta långa år är det naturligt att hon till en början också flyttar in hos Claire och hennes man. Men June vill inte att hennes son ska tro att hon är en mördare, så när hon kommer ut vill hon först och främst lösa mordet och ta reda på vem det egentligen var som mördade hennes man, innan hon går vidare med sitt liv. Men att rentvå sig själv innebär förstås att den riktiga mördaren riskerar att åka dit, och det är det inte många mördare som tycker om. Det här är heller inget undantag, och snart ligger June återigen illa till...

Jag brukar generellt sett tycka om TV-filmer, och det här var heller inget undantag. För ovanlighetens skull får vi vid ett tidigt skede veta ganska mycket om sanningen, och även om det dröjer ett tag innan vi får veta exakt vad som hände, så får vi klart för oss de inblandade personerna mycket snabbt. Därför ligger också tittarna flera steg före June hela tiden. Sådana filmer brukar sällan bli alltför lyckade, men här fungerar det ändå ganska väl. Trots upplägget hålls intresset vid liv hela tiden, och filmen är spännande och engagerande. Det är visserligen en TV-film gjord med mycket liten budget, men producenterna har uppenbarligen gjort det bästa av situationen och den låga budgeten märks inte mycket av. Skådespelarinsatserna är också bra. Elisa Donovan, mest känd som Amber i långfilmen och TV-serien Clueless samt Morgan i de sista säsongerna av Sabrina, tonårshäxan, är kanske inte någon världskänd skådis; men hon gör en bra insats och spelar övertygande och trovärdigt. Även i övrigt är det bra skådisar, och det finns inte mycket att anmärka på. Dock är filmen väldigt förutsägbar, och få detaljer kommer som någon större förvåning för tittarna. Det finns även ett fåtal logiska luckor och trovärdighetsproblem, men dessbättre inget som stör helhetsintrycket nämnvärt. Annars känns filmen överlag trovärdig och realistisk, och innehåller övertygande personporträtt. Vi får lära känna de flesta karaktärer ganska väl, och allt tyder på att manusförfattarna trots allt lagt ner ganska mycket tid på manuset. Till skillnad från de flesta TV-filmer producerade för TV-kanalen Lifetime finns här inga övertydliga moralkakor eller egentlig sensmoral, och heller ingenting som lockar till debatt hemma i TV-soffan. Här är det istället underhållning för stunden som gäller, och när filmen är slut är också mycket bortglömt. Men det är väl i och för sig inget fel med det, och är man bara ute efter en stunds förströelse så får man valuta för pengarna. Det är trots allt en välgjord och underhållande film, som trots ett ovanligt upplägg blivit spännande och genomtänkt. Att den blivit mycket förutsägbar och de fåtalet logiska luckorna är visserligen beklagligt, men knappast speciellt ovanligt. Trots de tydliga bristerna är Framed for Murder utan tvekan fullt sevärd, och fyller sin funktion. Men bristerna är trots allt så många, att jag efter moget övervägande anser att det inte räcker för mer än en stark sexa i betyg.

DVD-utgåvan distribueras av Pan-Vision, och är avsedd för Skandinavien. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1 och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Utifrån vad jag kunnat läsa mig till innehåller den amerikanska DVD-utgåvan istället bilden i 4:3 fullskärm, så därför är det förvånande att vi trots allt får se bilden i det format som den spelats in. Bild- och ljudkvaliteten är bra, under förutsättning att man har realistiska förväntningar. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text. Det finns heller ingen textning för hörselskadade. Den svenska översättningen håller relativt hög kvalitet, men är tyvärr inte alltför lättläst. Texten är avsedd för Widescreen-TV, och spelar man filmen på en 4:3-TV blir resultatet att texten blir ihoptryckt och svårläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av språkvalsmeny, som följs av varningstexter. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är enkel och stillastående, och tyvärr enbart på engelska. Det enda extramaterial som finns är en ursprunglig TV-trailer för samma film, vilket förstås inte tillför speciellt mycket. Den trailern återges i otextad form. På filmens omslag står det att det förutom trailers också ska finnas "Cast &: Credits", men något sådant hittade åtminstone inte undertecknad. Det är tråkigt att man inte kunnat tillhandahålla mer extramaterial, men vid sådana här TV-filmer är det ändå fullt förståeligt. Vad jag förstår innehåller den amerikanska region 1-utgåvan på DVD heller inget extramaterial.

Recensionen skriven: 8 maj 2008
Senast uppdaterad: 9 maj 2008

Recensionen har lästs 3591 gånger av 1905 personer, sedan den 8 maj 2008