Dubbningshemsidan
Recensioner
Franklyn
(Franklyn)
Glöm inte bort att använda funktionerna för att lämna kommentarer kring recensionen eller filmen samt sätta egna betyg.
Tack till Sandrew Metronome för recensionsexemplaret
I dagens läge har science-fiction och fantasy blivit allt vanligare i filmer, och det släpps många filmer av varierande slag inom dessa genrer. Det är också fortfarande vanligt med traditionella dramer, men mindre vanligt är det att kombinera just drama med science-fiction i ungefär lika stora delar vardera. Det verkar ha varit den brittiska regissören och manusförfattaren Gerald McMorrows tanke, när han efter enbart en kortfilm i bagaget nu regisserat sin första långfilm; fantasydramat Franklyn - exakt vari logiken med filmtiteln ligger vet jag dock inte, då ingen heter Franklyn. I Sverige har den släppts direkt på DVD, vilket är förståeligt då det inte direkt är en traditionell film. Här utspelas flera parallella händelser, varav de flesta utspelas i London. Milo har precis blivit dumpad av sin fästmö, och är nu på desperat jakt på den sanna kärleken. När han kommer i kontakt med sin barndomskärlek börjar han hoppas att det kan bli vändningen för honom. Emilia är en konststuderande, vars konstprojekt börjar bli alltmer extrema och nu även innefattar självmordsförsök (!). Peter Esser är en äldre man som desperat försöker hitta sin försvunna son. Parallellt får vi lära känna den mystiska maskerade mannen Jonathan Preest i en framtidsstad som kallas Meanwhile City; en märklig stad där man måste vara religiös för att få bo. Preest vill hämnas en flickas död, och mörda den sektledare som kidnappat och dödat henne.
Min första tanke när jag började se Franklyn var vad handlingen egentligen var. Inledningsvis känns filmen nämligen oerhört osammanhängande och rörig. Flera till synes helt ovidkommande händelseförlopp utspelas, varav den ena är i en slags framtidsvärld och de andra i dagens London. Rollfigurerna träffar inte varann, och verkar inte ha någonting gemensamt. Den första timmen förstod jag praktiskt taget ingenting, och den röda tråden verkade vara helt obefintlig. Men under den sista halvtimmen visar det sig att Franklyn faktiskt är djupare än den först verkar, och mot slutet märker vi att det faktiskt finns en röd tråd och ett sammanhang mellan allting. Då börjar allting att verka betydligt mer logiskt, det blir inte alls så rörigt längre och det visar sig att det faktiskt funnits en tanke bakom allting. Franklyn är därmed en helt originell och annorlunda film, men först under den sista halvtimmen blir den riktigt engagerande och intressant. Före det uppstår mest irritationsmoment över att man inte förstår varför vi får se till synes ovidkommande händelser, och att man inte förstår hur allting hänger ihop. I synnerhet framtidsscenerna med Preest i Meanwhile City känns oerhört malplacerade, och det passar helt enkelt inte in med science-fictionelement i en film som i övrigt utspelas i ett realistiskt nutida London. Franklyn är därmed en film som irriterar och förbryllar medan man ser den, men som i efterhand upplevs som mycket bättre än den gör under tiden. Mot slutet inser man hur originell och genomtänkt den faktiskt är, men vägen dit är lång och seg. Filmen håller ett långsamt tempo, där allting näst intill utspelas i ultrarapid.
Under den första timmen händer egentligen inte särskilt mycket, men trots det är vissa aspekter ändå mycket intressanta. Bäst är scenerna med Emilia, som har blivit en mångbottnad och intressant rollfigur och scenerna med henne förblir därför engagerande även när vi inte förstår hur hon hänger ihop med allting annat. Sämst är de malplacerade och ganska tråkiga framtidsscenerna i Meanwhile City, som helt enkelt inte hör ihop med resten av filmen utan känns som en helt separat film. Visserligen visar det sig i slutändan att det funnits en tanke bakom allting, men då är en stor del av skadan redan skedd. När vi fått allting klart för oss kan man också tycka att Milos historia haft en svagare koppling än allt annat till händelseförloppen, och egentligen inte spelar någon större roll i slutändan. Det är dock en visuellt tilltalande film, med utmärkt foto och scenografi. Det är ett effektivt och originellt bildspråk som erbjuds, och ljussättningen är också genomarbetad med olika färgskalor beroende på vilken av personerna som vi får följa. Musiken är också passande, och bidrar till en fin och trovärdig stämning; åtminstone sedan man väl förstått hur allting hänger ihop. Skådespelarinsatserna är överlag bra, där Eva Green imponerar mest som Emilia, och spelar både övertygande och trovärdigt. Ryan Phillippe spelar bra som Preest, och talar med förvånansvärt trovärdig brittisk accent. Sam Riley gör däremot ett lite för menlöst intryck som Milo, och lyckas inte helt att väcka liv i karaktären. Franklyn är utan tvekan en udda och originell film, som inte liknar något man tidigare sett. I slutändan visar det sig vara en djup och intressant film där allting faktiskt hänger ihop, men en perfekt film bör rimligen också underhålla under tidens gång. Även om det bitvis är intressant och berörande, så irriteras man över att ingenting verkar hänga ihop med varann och att allting blivit mycket osammanhängande och intetsägande. Därför kan jag i slutändan inte ge filmen mer än en svag sexa, fastän den absolut är sevärd och vissa aspekter är mycket imponerande.
DVD-utgåvan av Franklyn erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, och ljud i såväl DTS som Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. När man valt språk visas varningstexter på valt språk följt av några trailers för andra filmer. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är rörlig och effektfull, men enbart finns på engelska.
Som extramaterial hittar vi först en kort bakom kulisserna-dokumentär, som främst verkar vara till för marknadsföringsändamål och bara räcker fyra minuter. Det är intressant, men alldeles för kort. Därefter finns så kallad "B-roll" i 12 minuter, som innehåller scener från inspelningen av filmen med kamerateam och dylikt på inspelningsplatser. Det finns inga intervjuer eller speaker, utan enbart oredigerade bilder från tagningen. Det kanske är roligt för somliga, men jag tröttnade efter en minut och att se det i 12 minuter är bland det tråkigaste som finns. Därefter återfinns ett flertal bortklippta scener, som är intressanta att se men som inte tillför så mycket till handlingen. Tyvärr finns inga introduktioner eller kommentatorspår till scenerna, och därför får vi inte veta var i filmen de hör hemma eller varför de klippts bort; något som trots allt bör vara det mest intressanta med just bortklippta scener. Vidare återfinns en rad intervjuer på totalt ca 25 minuter, med allt ifrån regissören till scenografen och dessutom de centrala skådespelarna. Intervjuerna tar upp en del intressant, men för stor vikt läggs åt att beskriva handlingen och karaktärerna; något som inte ger så mycket om man redan sett filmen. Det är också uppenbart att de gjorts för marknadsföringsändamål, och därför inte avslöjar någonting om slutet eller den centrala handlingen; något som i alla fall jag hade velat veta mer om tanken bakom. Slutligen finns även en biotrailer för samma film, som är precis så spännande som det låter. Där tar det roliga slut. För att vara en så pass okänd och smal film får man trots allt vara riktigt nöjd, men tyvärr finns ingen textning överhuvudtaget på extramaterialet.
Daniel Hofverberg
Recensionen skriven: 8 september 2009
Senast uppdaterad: 9 september 2009
Recensionen har lästs 3743 gånger av 2004 personer, sedan den 8 september 2009
Betyg: |
Film/serie |
|
6 |
DVD-produktion |
|
7 |
Snittbetyg: |
|
6,5 |
Hittills har inga läsare röstat på denna film/serie. Men du kan bli den första genom
att ange dina betyg här nedan.
Använd detta formulär för att skriva kommentarer till recensionen eller filmen. Kommentarerna publiceras här nedan omedelbart. Denna funktion är avsedd för kortare kommentarer, och får maximalt innehålla 1000 tecken. Mer invecklade frågeställningar samt diskussioner/debatter är inte lämpade för kommentarssystemet - sådant bör istället tas på Dubbningshemsidans forum. Undvik personangrepp, svordomar och annat olämpligt innehåll. Vid kritik mot skådespelare eller andra specifika personer, var vänlig motivera dina åsikter noggrant med konstruktiv kritik för att undvika att det kan tolkas som personangrepp. Webbmastern kommer att radera kommentarer som anses olämpliga, irrelevanta eller lagstridiga. Om du har kommentarer till recensenten som du inte vill att andra ska kunna läsa, kan du istället skicka dessa via e-post.
© 2021 Dubbningshemsidan/Daniel Hofverberg