Producent: Scott Rudin
Regi: Joe Roth
Manusförfattare: Richard Price
Lorenzo - Samuel L. Jackson Brenda - Julianne Moore
Karen - Edie Falco Danny - Ron Eldard
Boyle - William Forsythe Felicia - Aunjanue Ellis

Filmer om rasism och rasmotsättningar har vi väl aldrig sett förut, eller hur...? Nåja, här kommer i alla fall ännu en sådan - Freedomland hade svensk premiär i mars i år (en månad efter den amerikanska världspremiären), och har nu släppts på DVD. Filmen är baserad på en (åtminstone i USA) populär roman med samma namn av Richard Price, och det är faktiskt romanförfattaren själv som skrivit manus till filmen. Både boken och filmen har också viss verklighetsbakgrund, även om det inte är avsett som en verklighetsbaserad film. Här står en kvinna i 35-årsåldern vid namn Brenda i centrum. Hon kommer en dag in på akuten i det lilla samhället Dempsy i New Jersey - blåslagen och blodig, och berättar att hennes bil blivit stulen av en mörkhyad man och att hennes lille son låg sovande i bilen när den stals. Den svarta polisinspektören Lorenzo tar sig an fallet, och medan han och resten av poliskåren försöker hitta barnet, så ökar rasmotsättningarna i samhället då de mörkhyade tycker att polisen lägger ner mer energi på kidnappningar av vita än mord på svarta. Och inte blir saken bättre när Brendas bror, som också är polis, börjar ta saken i egna händer, och polisen börjar spärra av hela samhället och tar in alla tänkbara svarta människor som misstänkta. Men frågan är om Brenda verkligen berättat hela sanningen om vad som hänt...?

Grundstoryn är onekligen både lovande och intressant, och jag såg fram emot filmen. Men någonstans gick någonting snett... Först och främst blir filmen ganska snabbt rörig och osammanhängande, då regissören och manusförfattaren har försökt att klämma in alldeles för många moment i filmen. Handlar filmen i första hand om kidnappningen av ett barn, eller handlar det om rasism och bråk i ett samhälle? Ja, filmteamet verkar inte ha lyckats bestämma sig om den saken. Det gör att ingenting hamnar i fokus, och alldeles för mycket kläms in. Än värre blir det då fokus alltmer tas från den intressanta storyn om bilkapningen/kidnappningen, och det istället blir alltmer våld och bråk - till synes orealistiskt mycket bråk. Och hur kul är det egentligen att se utdragna scener av slagsmål utan handling...? Kanske hade det hjälpt om vi fått någon bakgrund till rasmotsättningarna i samhället. Då hade kanske den delen känts mer trovärdig. Som det är nu, så känns det istället som att filmen hade tjänat på att rasistiska bråken tonats ner, och huvudhandlingen istället lagts på vad som hänt med det försvunna barnet. Att sen vissa scener känns alldeles för utdragna och periodvis lite för övertydliga hjälper heller inte. Inte heller de logiska luckor som förekommer plus de ovidkommande sidohandlingarna som aldrig riktigt leder någonstans... De knappa 110 minuterna som filmen räcker känns också i längsta laget - man hade gott kunnat få ner filmen till en och en halv timme, och ändå hinna berätta det väsentliga. Säkerligen beror filmens problem åtminstone delvis på att den bygger på en tjock roman på över 500 sidor (som undertecknad inte läst) - sådana långa böcker är alltid svåra att få över till film, och här har man helt enkelt inte lyckats särskilt väl. I boken är det mycket möjligt att man kan klämma in alla dessa handlingar, och ändå få en sammanhängande historia. Där kanske vi också hinner få en större bakgrund till rasmotsättningarna, så att vi kan få större förståelse till handlingen och kan tycka att det blir mer realistiskt. De logiska luckorna kanske inte heller märks av i originalromanen. Det kan jag inte uttala mig om, men vad som är helt uppenbart är i alla fall att filmens röriga manus lämnar en del övrigt att önska. Filmen är tekniskt välgjord med snyggt foto, och skådespelarna spelar bra. De två huvudrollsinnehavarna Samuel L. Jackson och Julianne Moore spelar mycket bra, men periodvis kan jag tycka att båda två spelar över en liten smula - särskilt den sistnämnda, som ibland är så intensiv att man blir riktigt slut av att se filmen... Slutintrycket blir att det är en intressant handling, som hade kunnat göras mycket bättre. Det är dock fortfarande en sevärd film där man ser fram emot att se hur det kommer att sluta, men som tyvärr inte lämnar något bestående intryck. Kort sagt, värd att se en gång, men knappast mer - och du lär inte fundera alltför mycket över den i efterhand. Det gör att en svag femma känns som det mest rättvisa betyg jag kan ge. Tråkigt med tanke på den lovande grundstoryn...

DVD-utgåvan är avsedd för Skandinavien, och kommer från SF. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,85:1; och innehåller tre ljudspår (samtliga på engelska) - ett i DTS med 6.1-ljud (som jag tyvärr inte har utrustning att lyssna på), ett i Dolby Digital 5.1 och ett i vanlig stereo. Textning finns på svenska, norska, danska och finska. Någon engelsk text finns dock inte, och textning för hörselskadade lyser också med sin frånvaro. När man startar skivan möts man av en kort SF-vinjett, följt av språkvalsmeny. När vi valt språk, blir vi först påtvingade varningstexter i några sekunder, och därefter ett antal trailers (som dock går att hoppa förbi). Sen kommer vi äntligen till huvudmenyn, som är på engelska.

Som extramaterial finns först och främst tre s.k. featurettes (kortare dokumentärer). Den första handlar om manuset och den litterära förlagan, där bl.a. författaren Richard Price berättar om handlingen och de verkliga händelser som ligger till grund för historien. Riktigt intressant att lyssna på. Nästa del handlar om produktionen av filmen, och fokuserar på inspelningsplatser, inspelningstekniker och liknande - där intervjuas bl.a. filmens kameraman och scenografer. Intressant idé, men tyvärr blir det ganska snabbt tråkigt att lyssna på. Hur intressant är det egentligen för det stora flertalet åskådare att höra om tanken bakom varenda kameravinkel? Den tredje delen handlar om den verkliga polis som ligger till grund för karaktären Lorenzo i filmen, där denne bl.a. intervjuas. Denna featurette har egentligen inte mycket med filmen att göra. Det inslaget hade varit intressant om nu filmen hade varit en ren verklighetsbaserad film. Men när nu Richard Price tydligt klargjort att det inte är menat så utan är en påhittad historia med bara lös verklighetsbakgrund, så känns det här omotiverat och tråkigt att lyssna på. Denna tredje featurette kändes så tråkig och utdragen, att jag var tvungen att anstränga mig för att inte somna... Slutligen finns ett antal bortklippta scener, som är rätt tråkiga och inte tillför särskilt mycket. Här somnade jag faktiskt, till och med... Extramaterialet har tyvärr inte svensk text, men däremot finns dansk och finsk text. Jag förstår fortfarande inte varför Svensk Filmindustri av alla på jorden prioriterar danska före svenska...

Recensionen skriven: 20 september 2006
Senast uppdaterad: 21 september 2006

Recensionen har lästs 4403 gånger av 2311 personer, sedan den 5 december 2007