Manusförfattare: Erin Cressida Wilson, Inspirerad av en biografi av Patricia Bosworth
Diane - Nicole Kidman Lionel - Robert Downey Jr.
Allan - Ty Burrell David Nemerov - Harris Yulin
Gertrude Nemerov - Jane Alexander Grace - Emmy Clarke
Sophie - Genevieve McCarthy Jack Henry - Boris McGiver
Tippa Henry - Marceline Hugot Althea - Mary Duffy

Den amerikanska fotografen Diane Arbus (1923 - 1971), född Nemerov, var en av USAs viktigaste och mest inflytelsrika fotografer under 1900-talet; och blev huvudsakligen känd för "obehagliga" fotografier av människor utanför det traditionella samhället - såsom "missfoster", transvestiter, dvärgar, m.m. Hon började sin karriär som assistent åt hennes man, den på den tiden omtalade modefotografen Allan Arbus; men slog igenom på egen hand 1958. Dianes liv ligger till grund för den här omtalade amerikanska filmen från 2006 - men även om Dianes familj och släkt stämmer relativt väl överens med verkligheten, så är filmen huvudsakligen påhittad och de flesta övriga karaktärer i filmen har inga verkliga förlagor. Filmen kan ses som en slags fantasi av hur det kunnat vara omkring den tiden när Diane Arbus slog igenom på allvar, och hela filmen utspelas under en period på tre månader 1958. Diane börjar här att tröttna på att stå i skuggan bakom sin mer kända make, och på att passa upp honom och andra hela livet. När en ny mystisk granne flyttar in i samma hus blir Diane nyfiken, och vill lära känna honom mer. Hon tar med sig sin 10 år gamla kamera, som hon aldrig använt tidigare, och vill fotografera honom. Grannen Lionel har skäl till att vara så mystisk och hemlighetsfull - han lider av en sällsynt sjukdom, som gör att han får abnorm hårväxt över hela kroppen. Trots att andra troligen skulle bli rädd, så blir hon attraherad och fängslad av den underliga grannen, och börjar umgås allt mer med honom.

Det här är en svår film att bedöma och kritisera, och jag vet ärligt talat inte riktigt vad jag ska tycka om den. Handlingsmässigt är det en intressant och charmig film, och även om storyn är i enklaste laget, så känns den äkta och intressant. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och både Nicole Kidman (Diane) och Robert Downey Jr (Lionel) gör strålande insatser och spelar trovärdigt och övertygande. Rent filmtekniskt är det dock periodvis en ganska märklig film, och innehåller ett antal scener som åtminstone undertecknad inte riktigt lyckats bli klok på - kanske är det drömmar, kanske tillbakablickar, kanske något helt annat... Regissören har jämfört filmen med Alice i Underlandet, vilket ligger en del sanning i. Visserligen är det mycket originellt, men storyn i Lewis Carrolls berömda bok passar onekligen bättre i tecknad form. Dessutom känns filmen lite väl utdragen, och det märks att regissören verkar ha en lite väl stor förtjusning i utdragna och konstnärligt intressanta scener som inte tillför handlingen alltför mycket. När sluttexterna rullat färdigt har nästan två timmar passerat, trots att handlingen egentligen inte motiverar en så lång film. Ett antal scener hade med fördel kunnat kortas ner, och med omkring 20 minuter bortklippt, hade filmen fått ett bättre och mer passande tempo. Även om handlingen är ganska intressant, så är den heller inte alltför originell - man kan se ett antal tydliga likheter med Skönheten och odjuret. Jag kan också tycka att filmen kan ses som lite "onödig" - varför skapa en påhittad historia om Diane Arbus, när det för de flesta säkert hade varit mer intressant med en ren verklighetsbaserad film...? Filmen lyckas visserligen att väcka intresse för den riktiga Diane Arbus, men ska man få veta något konkret om henne så måste man tyvärr gå bortom denna film (eller någon film, för den delen). Trots de tydliga bristerna och de onödiga fantasifulla inslagen, så är det dock ändå en fullt sevärd film. Den hade tjänat på att göras lite mer traditionell, och hoppat över parallellerna med Alice i Underlandet; men det är likväl en ganska charmig och intressant film. De utmärkta skådespelarinsatserna höjer också helhetsintrycket, och därför stannar betyget på en sexa. Jag kan dock inte låta bli att känna mig lite besviken, när filmen med samma handling hade kunnat bli bättre än så här.

Recensionen skriven: 2 september 2007
Senast uppdaterad: 2 september 2007

Recensionen har lästs 3853 gånger av 1960 personer, sedan den 5 december 2007