Dubbningshemsidan
Recensioner
Fyra döttrar
(Les filles d\'Olfa)
Glöm inte bort att använda funktionerna för att lämna kommentarer kring recensionen, filmen eller dess dubbning samt sätta egna betyg.
Den tunisiska fyrabarnsmamman Olfa Hamrouni blev känd i Tunisien 2016 genom TV-program, där hon berättade att två av hennes fyra döttrar radikaliserats och anslutit till IS i Libyen. När den prisbelönade tunisiska regissören Kaouther Ben Hania - kanske mest känd för Oscarsnominerade The Man Who Sold His Skin 2020 - ska berätta om händelserna och om Olfas fyra döttrar i en dokumentär uppstår dilemmat att det inte finns något filmat material på Rahma och Ghofrane. Istället anlitar hon skådespelare som spelar Rahma och Ghofrane, medan de två återstående döttrarna får spela sig själva; när de återberättar viktiga scener från det förgångna och vad som hänt fram tills nu. När det blir för känslosamt får ibland en skådespelare hoppa in och spela Olfa också, och vi får veta vad som hänt för familjen från 1990-talet och fram tills idag.
Fyra döttrar är en film som inte liknar något man tidigare sett - en film i gränslandet mellan dokumentär och drama, om än kanske mer åt dokumentärhållet. För det är en dokumentär, men ändå inte; eller åtminstone inte i traditionell bemärkelse. Att låta skådespelare spela de två döttrarna som inte är närvarande vid återberättelser är ett smart grepp, och kanske den enda möjliga lösningen - för det är väldigt svårt att göra en dokumentär om två personer som det inte existerar något filmat material på, mer än gamla fotografier finns helt enkelt inte på Rahma och Ghofrane. Vid mer känslosamma scener är det även en skådespelare som spelar mamma Olfa, vilket även det fungerar riktigt bra då det medför en del intressanta samtal mellan den äkta och den "falska" mamman.
Det tar en stund att komma in i det här upplägget, då det från början känns lite si och så; och inte blir saken bättre av att många namn nämns utan någon ordentlig presentation. Men när man väl vänjer sig och kommer in i handlingen, så är Fyra döttrar en riktigt bra film; som är intressant och fascinerande. Trots att det huvudsakligen är en dokumentär sitter man klistrad, och det är både engagerande och berörande.
Det är sannerligen ingen upplyftande film, utan mörkt och dystert där man sitter och känner sig tämligen uppgiven. Att en så tuff kvinna som Olfa - som på bröllopsnatten vid ett arrangerat äktenskap slår sin man blodig och torkar av blodet på lakanet, för att till släktingar kunna visa upp som bevis på den "spruckna mödomshinnan" utan att ha haft sex - utvecklas till att både misshandla och förtrycka sina egna döttrar känns lite svårt att ta in, och även om filmen försöker ge en förklaring till det så är det uppenbart att inte ens hon själv riktigt inser hur det gått till. Det är minst sagt skrämmande, samtidigt som man blir lite konfunderad hur Olfa så uppriktigt och ärligt faktiskt berättar och visar hur hemsk hon varit.
Det är ingen direkt "vanlig" film, och engagerar kanske heller inte riktigt på samma sätt som en spelfilm. Men samtidigt är det ingen film man kommer att glömma bort, och det är både fascinerande och tänkvärt; då man inser hur lätt det tydligen varit (och till viss del fortfarande är) för personer i Mellanöstern att bli radikaliserade. Jag tycker dock att det känns orimligt snabbt för både Rahma och i synnerhet Ghofrane att bli radikaliserade och inblandade i IS, då det åtminstone som skildras i filmen tycks ha gått på nolltid; typ inom loppet av veckor. Visst förstår jag att det kan hända med effektiv hjärntvätt, och det är deprimerande att tänka att det sannolikt aldrig hade hänt om inte mamma Olfa betett sig som hon gjorde - men jag tycker mig ändå sakna någon fördjupad information om hur det kunde gå så snabbt. Eller skildras det bara så i filmen, men i själva verket tog längre tid än så...? Oavsett vilket hade jag velat veta mer om själva radikaliseringen, som trots allt är det mest intressanta och deprimerande med filmen. Det enda egentliga framtidshoppet man får se är att Eya och Tayssir verkar vara moderna och förnuftiga tonårstjejer, inte så olika västerländska kvinnor, som kanske kan se till att det förflutna inte upprepar sig; även om det för all del verkar ha varit nära ögat med Tayssir ett tag.
Fyra döttrar är en mycket bra och annorlunda dokumentär, som man aldrig lär glömma och som också visar att dokumentärer inte behöver göras på det gamla "tråkiga" sättet trots allvarliga ämnen. Det är ett smart upplägg och en finurlig lösning med att återberätta scener från det förgångna, där de två närvarande döttrarna spelar sig själva och de två frånvarande döttrarna spelas av skådespelare. Det tar ett litet tag att komma in i, och i början hann jag tänka att det kanske hade varit bättre att göra en vanlig spelfilm baserad på de verkliga händelserna. Men när det väl kommer igång och man lär känna alla, så inser man tjusningen med det här formatet; och det är en både djupsint, tänkvärt och fängslande skildring - som både visar på humor och mörker, och som berättar mycket med ganska enkla medel. Ibland saknar jag viss fördjupande information, och kanske borde filmen ha förlängts en smula för att ta upp mer om själva radikaliseringen. Men trots bristerna är det en stark och minnesvärd dokumentär, som mycket rättvist nominerades till Oscar för bästa långfilmsdokumentär; varför en svag åtta blir det givna betyget. Kort sagt en film som alla bör se, och som ingen lär glömma även om åsikterna lär gå isär om dess upplägg och stil.
Daniel Hofverberg
Recensionen skriven: 12 september 2024
Senast uppdaterad: 12 september 2024
Recensionen har lästs 78 gånger av 67 personer, sedan den 12 september 2024
Betyg: |
Film/serie |
|
8 |
DVD-produktion |
|
-- |
|
Snittbetyg: |
|
8 |
Hittills har inga läsare röstat på denna film/serie. Men du kan bli den första genom
att ange dina betyg här nedan.
Använd detta formulär för att skriva kommentarer till recensionen, filmen eller dess dubbning. Kommentarerna publiceras här nedan omedelbart. Denna funktion är avsedd för kortare kommentarer, och får maximalt innehålla 1000 tecken. Mer invecklade frågeställningar samt diskussioner/debatter är inte lämpade för kommentarssystemet - sådant bör istället tas på Dubbningshemsidans forum. Undvik personangrepp, svordomar och annat olämpligt innehåll. Vid kritik mot skådespelare eller andra specifika personer, var vänlig motivera dina åsikter noggrant med konstruktiv kritik för att undvika att det kan tolkas som personangrepp. Webbmastern kommer att radera kommentarer som anses olämpliga, irrelevanta eller lagstridiga. Om du har kommentarer till recensenten som du inte vill att andra ska kunna läsa, kan du istället skicka dessa via e-post.
© 2021 Dubbningshemsidan/Daniel Hofverberg