Tack till The Walt Disney Company Nordic för recensionsexemplaret
Jill - Amanda Seyfried Molly - Emily Wickersham
Sharon - Jennifer Carpenter Billy - Sebastian Stan
Kommissarie Powers - Daniel Sunjata Inspektör Erica Lonsdale - Katherine Moennig
Inspektör Hood - Wes Bentley Polischef Ray Bozeman - Michael Paré
Jim - Socratis Otto Mrs. Cermak - Jeanine Jackson
Nick Massey - Joel Moore Henry Massey - Ted Rooney

Den unga kvinnan Jill Conway i Portland har inte haft det lätt. För ett år sedan blev hon kidnappad av en okänd gärningsman, som lämnade henne att dö i en djup grop inne i skogen; en grop som dessutom var fylld av likdelar från andra kvinnor. Mot alla odds lyckades hon överleva och fly därifrån, men gärningsmannen har aldrig åkt fast och då gropen aldrig hittats tror polisen inte ens att kidnappningen överhuvudtaget har hänt. Händelserna har lämnat sina spår, och Jill bor numera med sin lillasyster Molly och försöker gå vidare med livet. En natt när Jill kommer hem från jobbet, nattskiftet på en lokal restaurang där hon är servitris, upptäcker hon att huset är tomt. Molly är spårlöst försvunnen, och de enda kläderna som saknas är hennes pyjamas. Då Molly dessutom har en viktig sluttenta dagen därpå vägrar Jill att tro att Molly skulle ha lämnat huset frivilligt. Hon blir stensäker på att samma kidnappare och seriemördare som kidnappat henne nu har kidnappat även Molly. Men polisen ser måttligt övertygade ut, och vill inte göra något förrän Molly varit borta i några dagar till. Därför blir det upp till Jill att själv reda ut vad som hänt Molly och hitta henne innan det är för sent...

Gone är ingen alltför originell film, och ärligt talat har vi sett det mesta förut. Det finns också gott om klichéer, och något alltför stort djup erbjuds inte. Men som relativt lättsam thriller fungerar det ändå över förväntan, och det är en riktigt bra film. Storyn är enkel men intressant, och fastän det kan upplevas en smula enkelspårigt så finns det i alla fall vissa aspekter som gör att filmen sticker ut från mängden. Man bryr sig om vad som händer, och det har blivit en mycket engagerande film som håller intresset vid liv på ett elegant sätt.

Det är riktigt spännande, och filmen har en föredömlig intensitet som jag uppskattar. Det är helt enkelt intensivt från början till slut, och det finns inte en enda lugn stund i denna fängslande thriller. Det är fartfyllt och fascinerande, och med en effektiv psykologisk stämning som jag uppskattar. Samtidigt blir det heller aldrig rörigt eller för snabbt, och jag tycker om den här relativt lågmälda stilen. Det blir aldrig övertydligt eller tillspetsat, utan filmen förblir förhållandevis avskalad. Det gör också att man aldrig vet om Jill har rätt i allting, eller om hon faktiskt är lika psykiskt instabil som polisen vill göra gällande. För en gångs skull är det riktigt oförutsägbart, och med en lagom intelligent stil som gör att man aldrig är riktigt säker var man har filmen eller Jill. Det är inte förrän ett par minuter innan sluttexterna rullar som man faktiskt får klart för sig hur det hänger ihop, och efter alltför många förutsägbara filmer uppskattar jag det.

Jill har blivit en mångbottnad och nyanserad rollfigur med många sidor, och som känns äkta in i minsta detalj. Hon balanserar också hela tiden mellan psykiskt labil och hjältinna; en svår balansgång men som fungerar riktigt bra i det här fallet. Det är också trevligt med en självsäker kvinnlig huvudroll, som dessutom inte har några stereotypa drag. Det är verkligen hög tid, och tillhör knappast vanligheterna någonstans i världen. Det är uppfriskande och nyskapande, och det tycker jag om. Men då Gone så tydligt kretsar kring just Jill, och nästan hela filmen skildras utifrån hennes perspektiv, har det medfört att i stort sett alla andra rollfigurer blivit ganska endimensionella och platta. Vi får inget tydligt grepp om någon alls, och i synnerhet poliserna känns minst sagt stereotypa. Det är till viss del förståeligt, för i en film där man får följa det mesta ur en persons synvinkel blir det förstås svårt att få alla andra att bli riktigt mångbottnade. Men det medför vissa problem då vi inte ens hinner få veta särskilt mycket om Jills försvunna syster Molly, och därmed inte heller hinner bry oss om vad som (potentiellt) hänt henne lika mycket som hade varit önskvärt.

Dessutom lider filmen av vissa logiska luckor, och även fast jag sett betydligt värre exempel på den fronten så förtar det en del av filmens i övrigt så realistiska stil. Det förekommer också lite väl många rollfigurer som avverkas på löpande band, och några villospår för många. Det gör det svårare att få något konkret grepp, och filmen hade nog vunnit på att både bantas ner en smula i fråga om rollfigurerna och gärna även förlängas lite; allt för att hinna få ett större djup än vad som nu blivit fallet. Jill beter sig heller inte alltid helt smart, men det kan man å andra sidan rättfärdiga genom hennes utsatta läge och labila psyke. Slutet känns även en smula förenklat, och i slutändan återstår lite för många obesvarade frågor.

Fotot är enkelt men snyggt, och filmen erbjuder ett effektivt men föga originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och framförallt är Amanda Seyfriedd fullkomligt strålande i huvudrollen som Jill. Jag har alltid tyckt väldigt bra om Amanda, men här är hon ännu bättre än vanligt och gör en av sina bästa rollprestationer på länge. Det är en mycket svår roll med den sköra balansgången mellan stark och labil, men Amanda klarar av det här galant och känns hela tiden 100% äkta. Resten av ensemblen får betydligt mindre att arbeta med, men är bra även dem. Emily Wickersham är bra som systern Molly, och Daniel Sunjata är bra som polisen Powers. Jennifer Carpenter är också mycket bra som väninnan/kollegan Sharon. Det är också mycket trevligt att få återse Katherine Moennig (mest känd från The L Word och den alltför kortlivade kultserien Young Americans), och hon är som vanligt utmärkt men tyvärr får hon väldigt lite att arbeta med i den här minst sagt begränsade rollen. Wes Bentley känns en smula stel som inspektör Hood, men i ärlighetens namn är jag inte helt säker på om det är en skådespelarbrist eller om det är avsiktligt och hör till rollfiguren.

Gone är en riktigt bra och underhållande film, som engagerar hela tiden och erbjuder en fascinerande tvetydig stämning där man aldrig riktigt kan vara säker på var man har Jill. Det är riktigt spännande och intressant, trots att det inte finns något större djup. Men som underhållning för stunden duger det alldeles utmärkt, och det är en film väl värd att se. I slutändan känns det dock som att filmen saknar det där lilla extra som skulle göra att den sticker ut mer från mängden, och därför känns det lite som bortkastad potential att filmteamet "nöjt sig" med en lite mer traditionell thriller. Därför blir det inte lika minnesvärt som det hade kunnat bli, men Gone är ändå fullt sevärd för de allra flesta och inget annat betyg än en stabil sjua kan komma på fråga.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, och översättningen håller en relativt hög klass. När man matar in DVD-skivan möts man av en en språkvalsmeny, som följs av varningstexter och en distributörsjingel. När man valt språk visas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi), innan vi kommer till huvudmenyn som är stillastående, snygg och engelskspråkig. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt även om det här i ärlighetens namn inte är en sådan film som är av alltför stort behov av extramaterial.

Recensionen skriven: 23 juni 2013
Senast uppdaterad: 24 juni 2013

Recensionen har lästs 3149 gånger av 1817 personer, sedan den 23 juni 2013