Producent: Anders Birkeland & Göran Lindström
Regi: Richard Hobert
Manusförfattare: Richard Hobert
Marie - Lena Endre Ninni - Amanda Ooms
Harry - Iwar Wiklander Erik - Jørgen Langhelle
Jonas - Peter Gardiner

Richard Hobert är en omdiskuterad filmregissör - med enstaka undantag har hans filmer fått mycket varierande kritik. Hans senaste verk var Harrys döttrar, som gick upp på bio i oktober 2005, och nu äntligen släppts på DVD. I centrum står systrarna Marie och Ninni, som båda två är lyckligt gifta och är gravida med barn som förväntas födas ganska exakt samtidigt (hur nu det gått till som). Men givetvis går inte allt som det var tänkt - annars skulle det inte bli mycket till film... Några veckor innan födseln dör Ninnis barn, samtidigt som Marie föder ett helt friskt barn. Efter födseln blir Ninni mer och mer intresserad av Maries barn, samtidigt som Marie blir mer och mer skeptisk till hennes systers avsikter. Eller...?

Jag blev överraskad av den här filmen, som var bättre än jag hade väntat mig. Det är en välgjord film, och den har mycket bra skådisar. Mest imponerad blev jag av Amanda Ooms, som gör en lysande insats. Men filmen har också sina tydliga brister. Den mest uppenbara är att regissören/manusförfattaren Richard Hobert inte tycks ha bestämt sig för vilken slags film det ska föreställa - är det ett gripande relationsdrama eller en spännande thriller...? Resultatet hamnar någonstans mitt emellan, och det gör att filmen inte riktigt funkar som någotdera. Thrillerdelen känns för menlös och inte tillräckligt spännande - upplösningen kommer precis när filmen borde börja bli riktigt spännande, vilket känns lite som ett antiklimax. Dramadelen känns inte tillräckligt berörande, och går inte in tillräckligt på djupet. Filmen hade vunnit på att koncentrera sig till någon av delarna, vilken som helst. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, men trots det tragiska ämnet så känns filmen helt enkelt inte speciellt gripande. Undertecknad var aldrig i närheten av att snyfta under filmen, trots att jag brukar ha relativt lätt för det. Dessutom måste man kommentera den alltför övertydliga bakgrundsmusiken, som stjäl uppmärksamheten från det som händer - inte minst vid berörande scener, som exempelvis dödsbeskedet, som borde kunna få tala för sig själv. Bra filmmusik ska man inte lägga märke till (om det nu inte är musikalnummer, förstås); men den här musiken är helt omöjlig att inte lägga märke till. Ett annat problem är att systrarnas respektive män känns alldeles för menlösa och endimensionella - vi får aldrig lära känna dem något vidare, och de känns bara som "biroller på sidan om". Slutligen innehåller filmen också vissa parallellhandlingar, som känns onödiga och malplacerade. Jag hade stora problem att sätta betyg på den här filmen - för trots de många bristerna, så är det en välgjord film med vettig intrig. Till slut fick det i alla fall bli en stark femma, för filmen är trots allt fullt sevärd, om än inget märkvärdigt och inte särskilt minnesvärt.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen, och ljudspår i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo. Den enda textning som finns är svenska för hörselskadade, och textning på andra språk eller vanlig svensk text finns alltså inte. Värt att notera är att den dialog som är på norska (då Maries man är norsk) inte översätts till svenska, om man inte slår på texten för hörselskadade. Bild- och ljudkvalitet är bra, men utan att utmärka sig. Filmen inleds med SF-vinjett, och sen blir vi påtvingade ett antal trailers för andra filmer samt en reklamfilm för Åbergs museum (vad det nu har med saken att göra) - visserligen går dessa trailers att hoppa förbi genom att gå till nästa kapitel eller hoppa över alla genom att trycka Menu, men det är ändå lite irriterande. Efter många långa minuter kommer vi äntligen till huvudmenyn, som är stillastående och på svenska. Tyvärr finns ingen tillstymmelse till extramaterial, om man nu inte räknar med de påtvingade trailersen i början. Vid smala eller äldre filmer, och även filmer som släpps direkt på video, fordrar jag inte något extramaterial - där kan det vara svårt att få fram sådant, då det kanske inte finns bevarat material från inspelningarna, och det skulle kosta för mycket att nyproducera. Men vid nyproducerade svenska biofilmer känns det väldigt svagt att inte ha med något extramaterial. Vid en så ny film, där DVD-release rimligen borde ha funnits i producenternas åtanke från första början, borde det logiskt sett finnas bevarat någon form av material från inspelningarna, som man hade kunnat använda sig av. Och det vore heller inte för mycket begärt med att nyproducera exempelvis intervjuer med regissören och skådespelarna, eller varför inte kommentatorspår...?

Recensionen skriven: 26 april 2006
Senast uppdaterad: 26 april 2006

Recensionen har lästs 3442 gånger av 1855 personer, sedan den 5 december 2007