Kortfattade recensioner

Mathilda - Lily Cole Cornelia - Rebecca Calder
Sigrid - Maeve Dermody Thomasine - Jazzy De Lisser
Hermina (Hilmas syster) - Emmi Tjernström Hilmas bror - Adam Lundgren
Hilma som äldre - Lena Olin Anna som äldre - Diana Valiusaitiene
Rudolf Steiner - Tom Wlaschiha Johan af Klint - Karolis Kasperavicius
Andrietta (Hilmas mamma) - Anna Björk Fredrik (Hilmas pappa) - Jens Hultén

Den svenska konstnären Hilma af Klint (1862 - 1944) blev världskänd först långt efter sin död. I Lasse Hallströms Hilma får vi följa henne från 1880 och framåt. Efter att Hilmas lillasyster dör känner hon ändå att hon är närvarande, och hon blir intresserad av spiritismen. Hon kommer in på konsthögskola, och börjar komma allt närmare Anna Cassel. Men hon tas inte på allvar på grund av sitt kön, och som gammal kämpar hon fortfarande med att få bygga ett "tempel" för sina målningar.

Att göra en film baserad på Hilma af Klints fascinerande liv är en mycket lyckad idé, och det är absolut intressant att få lära sig mer om denna fascinerande konstnär som var långt före sin tid. Att det funnits de bästa intentioner betvivlar jag heller inte, men ärligt talat är jag lite kluven till resultatet. Det är absolut intressant, och att få en inblick i denna intressanta kvinna är önskvärt. Det är också hög tid med en inblick i hennes liv, som många nog inte vet mycket om och som mig veterligen inte skildrats på film förut.

Periodvis är det väldigt bra, och inblicken i Hilmas barndom och relationen med hennes syster som gick bort alldeles för ung fungerar ypperligt. Där blir det både gripande och intressant, och trots en ganska kort inblick är det hela tiden engagerande. Men när vi lämnar barndomen bakom oss fungerar det inte riktigt lika bra längre, och det blir ganska ojämnt. Visst är det fortfarande intressant och det som berör Hilmas karriär och målande har skildrats på ett fint sätt. Men periodvis blir det ärligt talat ganska segt, och under en lite för lång period med spirituella diskussioner börjar det ärligt talat kännas ganska tråkigt.

När vi hoppar framåt en aning fungerar det bättre, men jag kan ändå inte riktigt släppa känslan av att filmen helt enkelt inte berör mig så mycket som den borde ha gjort. Man får en märklig distans till rollfigurerna, och därför blir det sällan fullt så engagerande som det borde ha blivit. Det här borde helt enkelt ha blivit väldigt gripande, men tyvärr blir det sällan det då man får en lite för ytlig inblick i Hilmas liv.

Av någon outgrundlig anledning är Hilma också nästan uteslutande på engelska, trots att det utspelas i Sverige bland svenskar och trots att huvudrollsinnehavarna och flera andra skådespelare kommer från Sverige. Visst förstår jag att det kan vara lockande med engelskspråkiga filmer för att kunna locka till sig en större publik, och att kunna nå ut till engelskspråkiga länder där man som bekant ogärna vill läsa textremsor - och om det hade varit en påhittad film hade det förmodligen inte gjort så mycket. Men när det handlar om verkliga personer som i verkligheten bodde i Sverige och talade svenska känns det väldigt malplacerat med engelskspråkig dialog. Det gör att en del av filmillusionen blir lidande, och när skådespelarna till råga på allt börjar uttala svenska namn och orter med engelskt uttal - ungefär som i brittiska Wallander - börjar det låta riktigt illa... Av någon märklig anledning är det också ett par meningar dialog i filmen som faktiskt är på svenska, till synes utan uppenbar logik.

Hilma är en tekniskt välgjord film, med ett utmärkt foto och en snygg skildring av konstnärsskapet. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och framförallt är Tora Hallström utmärkt som den yngre Hilma. Vid ett par tillfällen har filmteamet dock försökt att "smyga in" autentiskt filmmaterial från tidigt 1900-tal, som har färglagts och där skådespelare klistrats in i bilden, och det ser fruktansvärt konstlat och iögonfallande ut. Uppenbarligen är tekniken ännu inte tillräckligt mogen för att det ska fungera fullt ut.

Filmen som sådan är inte alls dålig, och det är för all del mycket intressant att få lära sig mer om Hilma af Klint. Här finns mycket matnyttigt att hämta, och det är fascinerande att få en inblick i denna intressanta kvinna och konstnär. Bitvis är det väldigt lyckat och engagerande, men överlag blir det tyvärr sällan så berörande som jag hade önskat, då filmen inte riktigt griper tag i tittaren. Man får en slags distans till rollfigurerna och får aldrig riktigt lära känna Hilma så bra som jag hade önskat, varför det bara bitvis blir engagerande. Jag lyckas heller aldrig släppa den märkliga känslan av att verkliga svenskar talar engelska, som tyvärr inte fungerar så bra. Både Tora Hallström och Lena Olin talar ju trots allt utmärkt svenska, trots att de numera är bosatta i USA, så vadan detta beslut...? Jag blir därför ganska kluven av Hilma, som aldrig är dålig men som heller sällan blir så bra som jag hade önskat. Visst är det sevärt och överlag välgjort, men tyvärr också lite för distanserande. Jag stannar därför på en stark sexa, och fastän det långt ifrån är dåligt kan jag inte släppa känslan av hur väldigt bra det hade kunnat bli med ett lite bättre manus.

Recensionen skriven: 30 december 2022

Recensionen har lästs 530 gånger av 340 personer, sedan den 30 december 2022