Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Alexandra-Therese Keining
Svensk distributör: PAN Vision AB
Josefine - Johanna Sällström Elvis - Emmanuel Limal
Emma - Marika Lagercrantz Bill - Lars Bom
Simon - Björn Bengtsson Josefines Pappa - Roy Sällström
Glen - Karl Oscar Törnros

Här har vi en film som i Sverige gått relativt obemärkt förbi - åtminstone hade undertecknad aldrig hört talats om den medan den gick på bio under 2002, och först långt senare har den blivit åtminstone lite uppmärksammad. Bakom manus och regi står debuterande Alexandra-Therese Keining, som det dock med facit i hand inte verkar ha gått alltför bra för hittills - såvitt jag kunnat hitta har hon inte varit inblandad i någon annan film efter denna. Men det är väl förhoppningsvis inte för sent än... Här får vi i alla fall lära känna den 22-åriga konstnären Josefine - ursprungligen från Stockholm, men bor numera i Malmö. Hon har varit svårt deprimerad efter att förhållandet med hennes f.d. pojkvän Simon tog slut, och försöker nu få tillbaka livsglädjen efter ett misslyckat självmordsförsök. Hennes gudmor Emma bor i Köpenhamn, och hon och Josefine står varann mycket nära efter att Josefines mamma dött. På en av Emmas konstkurser i Köpenhamn stöter Josefine på den danska musikern Elvis, som stått modell under kurserna, och de börjar prata. Det dröjer inte länge förrän de inlett ett förhållande, och allt ser ut att gå bra. Om det inte vore för den lilla detaljen att Emmas expojkvän Simon råkar dyka upp igen...

Att filmer är ojämna är knappast något nytt fenomen, men här är frågan om inte det ordet fått en helt ny innebörd... Det här är en av de mest ojämna filmer jag sett, vilket gör det mycket svårt att sätta betyg. Alla skådespelarna spelar bra och övertygande, och grundstoryn känns intressant och äkta. Periodvis är det också riktigt intressant, roligt, gripande och underhållande - vissa scener känns riktigt klockrena. Men andra perioder är väldigt sega och tråkiga, och det händer inte så mycket alls. Vissa av vändningarna i triangeldramat som uppstår kring Josefine känns heller inte helt trovärdiga, och ibland går det lite för långt i förvecklingarna. Inte så långt så att det känns direkt orealistiskt, men snarare att man inte riktigt förstår Josefines motivation för en del av hennes beteenden. Trots speltiden på blott 95 minuter, känns också filmen ganska utdragen vissa bitar - det hade förmodligen hjälpt att klippa bort en del scener, och få ner längden. Det hade inte löst filmens huvudsakliga problem med den ojämna kvaliteten och de tråkiga bitarna, men det hade åtminstone hjälpt för att få ett bättre helhetsintryck. Filmandet känns också en smula amatörmässigt periodvis, med exempelvis vissa omotiverat utdragna översiktsbilder över Malmö och Köpenhamn. I slutändan känns dock filmen ändå sevärd, även om den knappast håller att ses om flera gånger. Dock känns det tråkigt att inte ge filmen högre betyg än den fått, då filmen hade kunnat bli mycket bättre utifrån denna grundstory, och vissa delar känns mycket intressanta och välgjorda. För övrigt måste jag också poängtera filmens löjliga titel, som kommer av en minst sagt långsökt metafor. Nog borde man väl ha kunnat hitta på någon bättre titel...?

Hot Dog släpptes ursprungligen på DVD av Sandrew Metronome 2002, men i och med Sonet Films (som distribuerade filmen på bio) samarbete med Pan-Vision har en nyutgåva nu släppts i år. Såvitt jag kan avgöra verkar dock de båda utgåvorna vara mycket snarlika, och det enda som verkar skilja sig åt är distributörsvinjett, varningstexter samt menydesign. Det är dock nyutgåvan från 2006 som jag har tittat på. Bilden är i alla fall i anamorfisk bredbild i 1,85:1 (med andra ord, nästan fullskärm på en 16:9-TV), och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Enligt omslaget finns både vanlig svensk text samt svensk text för hörselskadade, men det visade sig vara en sanning med modifikation. Det vanliga textspåret innehåller nämligen inte alls all text, utan består bara av översättningar av den danska dialogen - märkligt nog får man fram det här textningsspåret genom att välja "Ingen text" på menyn... Därutöver finns dock även textning för hörselskadade, som innehåller all dialog samt viktigare ljud. Den textremsan håller god kvalitet, och för en gångs skull framgår det tydligt vem som säger vad när karaktärerna inte syns i bild (genom karaktärens namn framför texten) - något som verkligen inte tillhör vanligheterna i Sverige. Därför bör texten fungera bra för både hörselskadade och döva. Dock förekommer ett fåtal stavnings- och grammatikmissar i texten, och vissa onödiga nedkortningar. Dessutom verkar textaren ha haft svårt att bestämma sig för om huvudrollens namn ska stavas Josefine eller Josefin - båda varianterna förekommer nämligen i textremsan vid olika tillfällen, även om det förstnämnda (som är det korrekta enligt sluttexterna) är vanligare. DVD-skivan inleds med Sonet Film-vinjett på några sekunder, följt av varningstexter. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på svenska. Tyvärr finns inget som helst extramaterial. Visst förstår jag att det knappast bevaras särskilt mycket material från inspelningarna av såna här smala independentfilmer; men någonting borde man onekligen ha kunnat ordna - exempelvis kommentatorspår med regissören, eller någon form av intervjuer med inblandade.

Recensionen skriven: 11 november 2006
Senast uppdaterad: 11 november 2006

Recensionen har lästs 3935 gånger av 2198 personer, sedan den 5 december 2007