Tack till Folkets Bio för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Anthony Chen
Svensk distributör: Folkets Bio/Cinemagi
Hwee Leng - Yann Yann Yeo Teck - Tian Wen Chen
Terry - Angeli Bayani Jiale - Jialer Koh
Rektorn - Jo Kukathas Engelskaläraren - Naomi Toh
Frisörsalongens ägare - Pamela Wildheart Hårfrisörskan - Judee Bendiola

Den singaporeanska regissören, manusförfattaren och producenten Anthony Chen (född 1984) har sedan 2004 gjort ett flertal omtalade kortfilmer såsom G-23, Grandma och The Reunion Dinner; varav flera har vunnit priser. Han långfilmsdebuterade 2013 med den delvis självbiografiska Ilo Ilo, som bygger på hans uppväxt med en filippinsk barnflicka. Filmen vann Camera d\'Or för bästa debutfilm på den prestigefyllda filmfestivalen i Cannes, och har även vunnit priser på många andra filmfestivaler jorden runt. Ilo Ilo är för övrigt namnet på en provins i Filippinerna (som aldrig nämns i filmen), medan filmens kinesiskspråkiga originaltitel Ba Ma Bu Zai Jia egentligen betyder ungefär "Mamma och pappa är inte hemma".

Det är 1997 i Singapore, och familjen Lim har det relativt gott ställt. Den höggravida modern Hwee Leng och fadern Teck arbetar båda två, medan deras 10-åriga son Jiale är besvärlig och mest tycker om att ställa till busstreck; till hans rektors stora förtret. Då föräldrarna inte anser sig ha tid till både Jiale och hushållet anställer de en ny hemhjälp och barnflicka; den 28-åriga filippinska kvinnan Terry, som försöker försörja sin egen nyfödda son hemma i Filippinerna. Hon tvingas lämna in sitt pass till familjen så att hon inte ska kunna sticka, och Hwee Leng är inte direkt charmig eller trevlig mot sin nya hemhjälp. Jiale tycker heller inte om henne, och inte blir saken bättre av att Terry måste sova i en extrabädd i Jiales rum. Men med tiden börjar Jiale att tina upp mot Terry, och då hans egna föräldrar knappt har tid med honom utvecklas en vänskap mellan Jiale och Terry. Men den asiatiska finanskraschen närmar sig, och det kommer att påverka allt och alla.

Storyn låter kanske inte alltför märkvärdig, men Ilo Ilo är faktiskt en riktigt bra och lyckad film. Alltför originellt är det förvisso inte, men regissören lyckas ändå att åstadkomma en nyskapande ton och något förhållandevis nytt av en välbekant genre. Det är en intressant och fascinerande historia, som dessutom är allmängiltig som de allra flesta kan relatera till. Just fenomenet med filippinska hembiträden är ju ganska speciellt för just Singapore, men i övrigt tar filmen upp intressanta och allmänna ämnen som är tillämpbara i hela världen. Det är engagerande och berörande, och intresset hålls vid liv hela tiden.

Anthony Chen tar god tid på sig att berätta sin delvis självbiografiska historia, och tempot är förhållandevis lågt. Men det blir aldrig segt eller tråkigt, utan man förblir engagerad och intresserad. Det är också en lågmäld film, som helt utan övertydlighet berättar sin historia; men samtidigt utan att det blir rörigt eller svårbegripligt. Det är finstämt och med en utmärkt stämning. Det är vackert men samtidigt dystert och deprimerande. Filmen tar också upp intressanta frågeställningar och ämnen, men utan att själv tydligt ta ställning. Det uppskattar jag, och det finns många fördelar med denna intressanta och ovanliga film.

Man kan dock tycka att storyn blir lite enkel och tunn i slutändan, då det egentligen inte händer alltför mycket. Visst är det intressant, men några stora utsvävningar sker inte och det kan ibland upplevas en smula "torrt". Här handlar allt om realism, och på gott och ont får vi följa en helt vanlig familj under en begränsad tid. Det gör att filmen inte helt följer traditionella dramaturgiska mallar, utan det rör sig om en gnutta vardagsliv utan egentlig början eller slut. Det gör att man kan få en något antiklimaktisk känsla, och det förekommer också några onödiga sidohistorier som inte får tillräckligt utrymme för att tillföra något. I slutändan återstår också flera obesvarade frågor.

Rollfigurerna har heller inte blivit riktigt lika mångbottnade som jag hade önskat, och fastän Teresa är intressant får vi inte veta särskilt mycket om henne. Dock uppskattar jag att det här inte förekommer någon helt "god" eller "ond", och föräldrarna demoniseras inte på samma sätt som jag hade väntat mig och på samma sätt som annars ofta brukar ske.

Fotot är snyggt men enkelt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk. Dialogen är också trovärdig och genomarbetad, åtminstone att döma av översättningen - mina kunskaper i både mandarin och tagalog lämnar en del övrigt att önska... Skådespelarinsatserna är bra, och framförallt blev jag imponerad av Angeli Bayani som Terry. Jialer Koh är också bra som Jiale, och Yann Yann Yeo och Tian Wen Chen gör stabila och trovärdiga insatser som föräldrarna.

Ilo Ilo är en riktigt bra och välgjord film, som engagerar och berör med enkla medel utan några större utsvävningar. Allting är realistiskt och trovärdigt, och filmen tar upp intressanta ämnen. Det blir heller aldrig sockersött eller översentimentalt, och det uppskattar jag. Men ibland kan historien upplevas en aning för tunn, i och med att det rör sig om en relativt vanlig familj som skildras utan överdrivna karaktärsdrag eller enorma problem. Den här metoden att skildra en vanlig familj under en begränsad tidsperiod är både filmens styrka och svaghet, och ibland hade jag önskat något lite till för att känna mig riktigt nöjd. Det är dock ändå en lyckad film, som är väl värd att se för de allra flesta men jag misstänker att den inte blir riktigt lika minnesvärd som den annars hade kunnat bli. Som betyg har jag länge velat mellan en mycket stark sjua och en väldigt svag åtta, men i slutändan väljer jag med viss tvekan det förstnämnda.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1 på växelvis mandarin, engelska och tagalog. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har enbart svensk text, inga andra språk alls, och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Jag kan dock inte bedöma stora delar av översättningen i sig, då jag inte talar ett ord mandarin eller tagalog, men jag hittar i alla fall inget som känns inkonsekvent eller ologiskt i texten. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel på 19 sekunder, följt av svenskspråkiga varningstexter på 16 sekunder (ingetdera går att hoppa förbi). Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och oerhört enkel. Här finns bara möjlighet att slå av och på svensk text samt spela filmen - inte ens scenvalsmeny finns, vilket är en nackdel om man vill hitta åt ett visst parti i filmen. Det finns inget extramaterial alls, vilket känns lite svagt för en så mångfaldigt prisbelönad film som denna. Det borde åtminstone ha varit enkelt att lägga med någon av de kortfilmer som Anthony Chen tidigare har skrivit och regisserat; i synnerhet som flera av dessa har släppts fria av filmbolaget och går att se gratis på Internet - då borde det väl inte finnas några rättighetsproblem med att ta med någon av dem på DVD:n...?

Recensionen skriven: 31 juli 2014
Senast uppdaterad: 1 augusti 2014

Recensionen har lästs 3313 gånger av 1790 personer, sedan den 31 juli 2014