Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Warner Bros. Entertainment Sverige AB
Ernest Hemingway - Chris O'Donnell Agnes von Kurowsky - Sandra Bullock
Henry 'Harry' Villard - Mackenzie Astin Elsie 'Mac' MacDonald - Ingrid Lacey
Domenico Caracciolo - Emilio Bonucci Jimmy McBride - Ian Kelly
Mabel 'Rosie' Rose - Margot Steinberg Katherine 'Gumshoe' De Long - Tara Hugo
Tom Burnside - Colin Stinton Roberto Zardini - Rocco Quarzell

Den amerikanska författaren Ernest Hemingway (1899 - 1961) tillhör en av 1900-talets mest inflytelserika författare, som påverkat många senare författare och blev hyllad för sina flertal romaner; däribland Farväl till vapnen och Den gamle och havet. Han vann även Nobelpriset i litteratur 1954, medan hans privatliv ofta inte var riktigt lika välordnat. Den brittiska skådespelaren, regissören och producenten Richard Attenborough - mannen bakom Oscars-nominerade filmer som Gandhi och A Chorus Line, men som inte varit alltför aktiv sedan 1990-talets mitt - gjorde 1996 en biografi om en liten del av Ernest Hemingways liv; nämligen den period han spenderade som volontär för Röda korset i Italien under första världskriget, och vars upplevelser gav upphov till Farväl till vapnen.

Filmen som fick titeln In Love and War bygger på en biografi om Ernest Hemingway som hans kompis Henry Villard (kallad Harry) skrev tillsammans med James Nagel. Filmen visades på bio i Sverige 1997 och släpptes första gången på DVD 2003. Den utgåvan är sedan länge utgången, men nu har en nyutgåva släppts på DVD i Sverige. Händelseförloppen utspelas 1918 i Norditalien, då den blott 19 år gamla journalisten Ernest Hemingway började jobba för Röda korset med att ta hand om offer under första världskriget, efter att ha misslyckats med att ta värvning hos den amerikanska militären. Efter ett bombattentat blir Ernest svårt skadad, men lyckas trots detta att ändå bära en skadad soldat i säkerhet. På sjukhuset lär han känna den sju år äldre sjuksköterskan Agnes von Kurowsky, och han blev genast förälskad - ett förhållande som kom att påverka båda deras liv.

Jag har aldrig varit alltför insatt i Ernest Hemingway, och har inte läst någon av hans romaner. Även med mina begränsade kunskaper är det dock svårt att förneka att han sannolikt var en intressant människa, och det är onekligen ett välkommet initiativ med en film om hans liv. In Love and War är dock inte direkt en traditionell biografi över hans liv, då filmen bara tar upp en mycket kort period av hans liv - det rör sig om några månader, även om man kan hävda att det var en tidsperiod som sannolikt spelade stor roll för Ernests framtida liv. Då biografin som filmen bygger på skrivits av kompisen Henry Villard, som bör ha varit hyfsat insatt i båda parters liv, och filmen dessutom haft många personer inblandade för research borde merparten stämma relativt väl med verkligheten, men ärligt talat är jag inte tillräckligt insatt för att kunna bedöma det.

Det är i alla fall en riktigt intressant historia, och det är trevligt att få en inblick i Ernest Hemingways tidigare år. Filmen som sådan är vacker och finstämd, och överlag lyckas den att engagera och bitvis även beröra. Jag uppskattar att vi inte enbart får se händelseförloppen ur Ernests sida, utan filmen handlar lika mycket om Agnes där vi får se händelseförloppen ur båda parters synpunkt. Det är en trevlig omväxling, och gör att filmen blivit mer nyanserad och opartisk än man brukar kunna förvänta sig av biografifilmer. Både Ernest och Agnes har också blivit mångbottnade karaktärer, som vi får lära känna riktigt väl på ett sätt som känns förhållandevis äkta. Därför har också filmen överlag blivit realistisk och trovärdig, helt utan logiska luckor och utan direkta trovärdighetsproblem. Med enstaka undantag genomsyrar In Love and War av en autentisk och naturlig känsla, vilket är uppskattat.

Men allt är inte frid och fröjd, och framförallt har tempot blivit ganska ojämnt, där det bitvis känns ganska segt. Ett flertal scener som inte för handlingen framåt förekommer, och filmen hade vunnit på att kortas ner lite. Man kan också tycka att filmens första halva blivit lite väl romantiserad och sockersöt, även om det är svårt att avgöra om det överensstämmer med verkligheten eller inte. De flesta övriga rollfigurer förutom Ernest och Agnes har också blivit ganska endimensionella, och de flesta får man inget tydligt grepp om. Bland de manliga karaktärerna hade jag rentav stora svårigheter att hålla isär vem som egentligen är vem, och det är inget gott tecken.

Dessutom kan man hävda att filmen blivit lite förenklad, som inte visar speciellt mycket av själva kriget och det som visas inte framstår som alltför skrämmande. Det blir aldrig minsta lilla spännande, och de fåtal faktiska krigsscener som förekommer skildras på ett väldigt naivt och rentav ganska patetiskt sätt. Det gör att det inte direkt känns som första världskriget, och de händelser vi får se hade likaväl kunnat inträffa i stort sett när som helst och med vilka som helst. Jag tycker även att filmen blivit lite väl förutsägbar, och även om man i likhet med undertecknad inte vetat mycket om Ernests liv så är det ingen svår utmaning att lista ut det mesta som kommer att hända i filmen, och även gissa sig till slutet vid ett tidigt skede. Det är förvisso knappast särskilt ovanligt och är man insatt i Hemingways liv är det förmodligen oundvikligt, men när man sitter och "bockar av" alla förväntade element i skallen så känns det trots allt lite tråkigt.

Filmen erbjuder dock ett snyggt foto, med ett starkt och effektivt bildspråk och många vackra vyer som huvudsakligen spelats in i Italien och Kanada. De aktiva krigsscenerna i början övertygar inte särskilt mycket, vilket sannolikt beror på både fotot, klippningen och manuset, men i övrigt imponerar fotot stort. Skådespelarinsatserna är bra, och Sandra Bullock är mycket bra som Agnes, och spelar övertygande och trovärdigt. Man kan förvisso hävda att hon ser lite för gammal ut för att spela en 26-åring, och mycket riktigt var hon 33 år på riktigt när filmen gjordes. Chris O'Donnell är ganska bra som Ernest Hemingway, men gör bitvis en något blek rolltolkning där man också kan hävda att han inte ser alltför lik ut den riktiga personen. Kanske hade filmen vunnit på en annan huvudrollsinnehavare, men samtidigt kan jag inte påstå att han på något sätt gjorde en dålig insats. Mackenzie Astin, Margot Steinberg och Ingrid Lacey spelar riktigt bra i sina respektive roller, och även i övrigt är det bra skådespelare.

In Love and War är en bra film, som tar upp intressanta och fascinerande händelser på ett ganska tillfredsställande sätt. Men samtidigt är det en lite väl seg film som inte alltid lyckas att engagera och beröra fullt ut, och det är svårt att inte tänka tanken att samma story borde ha kunnat bli ännu bättre som film. Det är en fin, intressant och bra film, som är fullt sevärd för de allra flesta. Men samtidigt är filmen inte alltför minnesvärd och sticker inte ut som något alltför utöver det vanliga, varför jag nöjer mig med en sjua i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Förutom det engelska originalljudet, finns även ett spanskt och tyskt ljudspår i stereo. På omslaget anges märkligt nog att det ska finnas "Bredbilds- och standardversion av filmen", men det visade sig vara felaktigt - det finns enbart Widescreen-versionen i 2,35:1, och någon 4:3-version finns inte att tillgå. Gissningsvis är omslagstexten direktöversatt från någon amerikansk DVD-utgåva, där 4:3-versioner av filmer på samma skiva som Widescreen-versionerna är betydligt vanligare än i Europa. Filmen är textad på 10 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textremsorna är i minsta laget, men trots allt ganska lättlästa. Den svenska översättningen håller relativt hög klass. När man matar in DVD-skivan möts man av distributörsjingel, som följs av en språkvalsmeny. Jag uppskattar att Warner äntligen verkar ha övergett de gamla poänglösa landsvalsmenyerna som inte påverkar någonting alls, och istället gett oss riktiga språkvalsmenyer som faktiskt påverkar textningen av filmen. Direkt därefter kommer vi till huvudmenyn, som är stilren och stillastående, men som tyvärr bara finns på engelska.

Warners traditionella irritationsmoment uppstår dock efter att man sett klart filmen. Av någon outgrundlig anledning visas då varningstexter på 40 olika språk (!), trots att majoriteten av dessa inte ens finns med på skivan och att den här DVD-utgåvan inte säljs i något land där man talar merparten av språken. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. Det går heller inte att hoppa förbi dessa överhuvudtaget, varken genom att gå till nästa kapitel, genom att trycka på menyknappen eller ens genom att spola förbi på bild. Har varningstexterna börjat visas, så går ingenting att göra på drygt sex minuter, om man inte stänger av DVD-spelaren. För att undvika att få ett nervöst sammanbrott innan huvudmenyn visas igen, måste man därför komma ihåg att avbryta filmen innan varningstexterna börjar visas, genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp innan filmen visats helt klar (förslagsvis under den avslutande Warner-loggan i slutet av eftertexterna). Varför ska det vara så svårt att följa andra distributörers exempel, och bara visa varningstexter på det språk som man valt textning på...? Det enda extramaterial som finns är en ursprunglig biotrailer till samma film, vilket är precis så spännande som det låter... Jag hade förvisso inte väntat mig en massa extramaterial på en 14 år gammal film, men någonting mer hade ju varit trevligt.

Recensionen skriven: 14 juni 2010
Senast uppdaterad: 15 juni 2010

Recensionen har lästs 3629 gånger av 1972 personer, sedan den 14 juni 2010